بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانعناوین اخبار

حجم معاملات بورس کالا در هفته گذشته ۱۲ درصد رشد کرد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران  از بورس کالا، هفته گذشته در تالار محصولات صنعتی و معدنی، ۱۲۹هزار و ۶۶۴ تن انواع کالا به ارزش نزدیک به دو هزار و ۵۸۹ میلیارد ریال معامله شد.
در این تالار ۱۲۱ هزار و ۳۹۰ تن انواع فولاد، چهار هزار و ۸۹۵ تن انواع مس،۹ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۲ هزار و ۲۹۰ تن آلومینیوم، ۸۰ تن کنسانتره مولیبدن و یک هزار تن سیمان از سوی مشتریان خریداری شد.
در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۲۱۴ هزار و ۴۵۶ تن انواع کالا به ارزش بیش از دو هزار و ۷۰۹ میلیارد ریال به فروش رسید که از رشد ارزش ۵۳ درصدی حجم و ۹ درصدی ارزش معاملات این تالار نشان دارد.
در این تالار، ۷۳ هزار و۳۶۳ تن انواع قیر، ۴۵ هزار و ۴۱ تن مواد پلیمری، ۵۲ هزار و ۳۷۰ تن وکیوم باتوم، ۲۳هزار تن لوب کات، ۱۷ هزار و ۳۲۲ تن مواد شیمیایی، ۳۵۰ تن عایق رطوبتی، ۳۵ هزار و ۳ هزار تن گوگرد و ۱۰تن گاز آرگون معامله و افزایش حجم معاملات برای گروه های کالایی وکیوم باتوم، لوب کات، قیر و عایق رطوبتی ثبت شد.
تالار محصولات کشاورزی نیز شاهد معامله پنج هزار و ۷۰۰ تن شکر سفید، ۱۳۸تن برنج، یک هزار و ۲۵۰ تن ذرت و ۱۳ هزار و ۷۲۴ تن جو دامی بود.
به گزارش ایرنا، بورس کالا یک بازار متشکل و منسجم است که شمار زیادی از عرضه‌کنندگان، کالای خود را در آنجا عرضه می کنند. کالا پس از بررسی‌های کارشناسی و قیمتگذاری از سوی کارشناسان آن بازار، به خریداران عرضه می‌شود.
در این بورس‌ به طور معمول کالاهای خام و فرآوری‌نشده مانند مواد پایه پتروشیمی، معدنی، فلزات، پنبه، گندم و جو داد و ستد می‌شود.

** مبادله بیش از ۳۳۵ میلیون اوراق بهادار در فرابورس
به گزارش فرابورس ایران، در معاملات امروز حدود ۳۳۵ میلیون و ۱۳۰ هزار ورقه بهادار در ۲۸ هزار و ۱۹۹ نوبت دادوستد شد و ارزش آن به ۷۸۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال رسید.
شاخص کل فرابورس با افزایش ۱٫۸۶ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته (پنجشنبه)، رقم ۷۷۷٫۷۳ واحد را نمایش داد.
نماد فولاد هرمزگان و بانک گردشگری بیشترین تاثیر مثبت را بر وضعیت شاخص گذاشتند.
بیشترین حجم و ارزش معاملات امروز به نماد کاغذ پارس با ۲۴ میلیون و ۶۵۰ هزار سهم متعلق بود که ارزش آن معادل ۵۴ میلیارد ریال بود.
در بازار اول، ۳۴ میلیون و ۴۹۰ هزار اوراق بهادار به ارزش ۶۲ میلیارد ریال داد و ستد شد که بالاترین حجم معاملات به نام تابان هور رقم خورد.
همچنین ۹۵ میلیون و ۷۳۰ هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش ۲۱۸ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال دست به دست شد و بیشترین حجم معاملات این بازار مربوط به کاغذ پارس بود.
امروز اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا ۳» با معاملاتی به ارزش ۱۴۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. همچنین در نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع، ۲۲۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال مبادله انجام شد.
میان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد و حجم معاملات این صندوق امروز به دو میلیون و ۲۳۰ هزار ورقه بهادار رسید.
صندوق «آرمان آتی کوثر» و صندوق سرمایه‌گذاری «گنجینه آینده روشن» به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
نماد شرکت‌های زنجان گستران، زرین معدن آسیا و صنعت روی زنگان بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت‌های بیمه سامان، پخش البرز و سرمایه‌گذاری مسکن پردیس بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند.
همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در روز شنبه در بازه ۸۸۰ هزار تا ۸۹۷ هزار ریال معامله شد و بیشترین افزایش قیمت مربوط به نماد آذرماه ۹۴ بود.
امروز نمادهای معاملاتی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا پس از ارایه اطلاعات تکمیلی، شرکت فولاد هرمزگان جنوب پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام بازگشایی شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا