پیشخوانعناوین اخبار

عباس کیارستمی دار فانی را وداع گفت

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، عباس کیارستمی کارگردان مطرح کشورمان که متولد ۱۳۱۹ خورشیدی بود و  برای درمان بیماری به کشور  فرانسه رفته بود ، بر اثر شدت گرفتن بیماری اش در پاریس چشم از جهان فروبست.

این کارگردان مطرح سینمای ایران پس از تحمل یک دوره بیماری عصر امروز دوشنبه در کشور فرانسه درگذشت.
کیارستمی کارگردان برنده نخل طلای جشنواره کن است که از اسفند ماه گذشته با بیماری گوارشی دست و پنجه نرم می‌کرد و روند درمان وی به گونه ای پیش رفت که بیماری وی نه تنها بهبود نیافت بلکه تشدید نیز نشد و در نهایت تصمیم بر این شد که درمان وی خارج از ایران و در فرانسه پی گرفته شود.
فیلم‌های طعم گیلاس و خانه دوست کجاست از جمله آثار این کارگردان به شمار می رود.

** نگاهی به زندگینامه کیارستمی:
عباس کیارستمی فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، کارگردان، کارگردان هنری، تدوین‌گر و عکاس بین‌المللی در سال ۱۳۱۹ در تهران چشم به جهان گشود.
نخستین تجربهٔ هنری او نقاشی بود او این هنر را تا پایان دوران نوجوانی همچنان ادامه داد تا آنجا که در سن ۱۸ سالگی توانست در یک مسابقهٔ نقاشی برندهٔ جایزه شود.
وی در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد.وبیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت و در هنگام تحصیل برای تأمین هزینه‌های زندگی به عنوان پلیس راهنمایی رانندگی مشغول به کار شد.
کیارستمی از سال ۱۳۴۰ یعنی در دهه ۱۹۶۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیه ۷ و یکی دو مؤسسهٔ دیگر به کار طراحی جلد کتاب، پوستر و آگهی‌های بازرگانی پرداخت، و بعدها به «تبلی فیلم» رفت. از سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم وسوسهٔ شیطان ساختهٔ محمد زرین دست بود.
کیارستمی طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر و رضا موتوری ساختهٔ مسعود کیمیایی را انجام داد. مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسوولیت «امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت.
در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم مسافر در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایه‌گذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شده‌اند.
عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرده‌است.
وی از ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۶ روی هم رفته ۱۵۰ آگهی بازرگانی برای تلویزیون ایران ساخت. او تا پایان دههٔ ۱۹۶۰ آگهی آغاز فیلم‌هایی همچون قیصر ساختهٔ مسعود کیمیایی و طرح کتاب‌های کودکان را انجام داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا