شهر و جامعهعناوین اخبارگالری

حجاب وعفاف در رفتار و کلام بزرگان دین

سلسله دستورها و توصیه‏های آسمانی اسلام برگرفته از «فطرت، اندیشه و عشق» روشن و روشنگر و دارای جلوه‏های جاودان در رابطه انسان با «خود»، «خلق» و «خدا» است. از این‏رو بسیاری از احکام و بایدها و نبایدها از نگاه آموزه‏های فقهی کاری مجاز است اما از نظر توصیه‏های اخلاقی عملی ممنوع شمرده می‏شود.

همانند توصیه‏های درس‏آموز و انسان‏سازی که رسول اکرم(ص) به مسلمانان فرموده است که: آن حضرت مرز و معیار روابط مردان و زنان را با وجود «احتمال» انحراف و فساد مشخص فرموده است. آنجا که چنین پدیده‏ای احساس شود، بی‏گمان باید نشستها، گفتگوها و رفت و آمدها مهار و محدود شود.

* زنان از میان مسیر عبور نکنند، بلکه در کنار دیوار و راه رفت و آمد داشته باشند!

* کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، در جای خلوتی که زنی نامحرم صدای نفس او را می‏شنود، نماند!

* هنگامی که زنی در جایی نشست، بعد از آنکه از آنجا برخاست، کسی در جای او ننشیند تا اینکه گرمی آن از بین برود!

و یا سخن امام صادق(ع) به شیعیان خویش که:وقتی که دختر به سن شش سالگی رسید، سزاوار نیست که او را ببوسی!

این گفته‏های گرانبار گرچه نشان ممنوعیت یا حرمت ندارد اما از نظر اخلاقی عملی ممنوع حساب می‏شود زیرا زمینه گناه، دل‏مشغولی و وسوسه‏های شیطانی را فراهم می‏کند و چونان لغزشگاه و پرتگاه به سوی نافرمانیهای بعدی خواهد بود. از این‏رو آنان که عیار ایمان و اعتقادشان برتر است در این موارد خود را موظف به مراعات می‏کنند و آثار و برکات بسیار آنها را در امروز و فردای زندگی نصیب خویش می‏سازند.

این بینش موجب گردیده که گاه حکم برخی صفات به خاطر تغییر موضوع آنان، دگرگون شود. به طور مثال امیر مؤمنان علی(ع) فرمود:«بهترین خصال زنان، بدترین صفات مردان است و آنها عبارت است از: کبر، ترس و بُخلْ!!»

پس آن حضرت(ع) فلسفه تغییر حکم هر یک از این ویژگیها را بیان فرمود که تکبّر زنان در برابر بیگانگان مایه رام نشدن آنان در برابر خواست هوس‏بازان خواهد شد و بُخل زنان موجب حفاظت از مال خود و شوهران می‏گردد و کم‏جرأتی بانوان سبب حفظ و حراست آنان و پرهیز از هر گونه احتمالات خطرآفرین خواهد بود.

پرجاذبه‏تر از این سخن، گفتار رسول اکرم(ص) در بقیع است که سراسر بصیرت، تدبیر و دوراندیشی رهبران والا و فرزانه اسلام در باره جلوگیری از هر گونه انحراف پیروان خود خواهد بود.

امام علی(ع) می‏فرمود: در روزی بارانی و تیره و تار به همراه رسول خدا(ص) در بقیع نشسته بودم که زنی سوار بر الاغ عبور کرد. دست حیوان داخل گودالی افتاد و زن به زمین خورد. با افتادن او، بی‏درنگ پیامبر اکرم(ص) چهره خویش را برگرداند.

اصحاب گفتند: ای رسول خدا! آن زن شلوار پوشیده است.

پیامبر(ص) سه بار فرمود: «اللّهم اغفر للمُتَسَرْوِلات؛

خدایا! زنانی که شلوار می‏پوشند [و از خانه بیرون می‏روند] را مورد مغفرت قرار بده.»آنگاه توصیه‏ای اینچنین کرد:

ای مردم! از شلوار استفاده کنید چرا که از پوشاننده‏ترین لباسهای شماست و با آن زنانتان را هنگامی که از خانه خارج می‏شوند مصونیت بخشید.»

سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا