پیشخوانعناوین اخبار

مه دود به جواهرات زینتی تبدیل می شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ساینس، مطالعات اخیر محققان دانشگاه برکلی نشان می دهد روزانه حدود چهار هزار نفر در چین بر اثر مه دود جان خود را از دست می دهند؛ برای حل این مشکل، یک محقق هلندی موفق به ساخت یک برج هفت متری تصفیه کننده هوا شده است.
این برج Smog Free Tower نام دارد و مه دود را از قسمت بالا می مکد و پس از تصفیه، از منافظ تعبیه شده در ۶ وجه برج آزاد می کند. برج تصفیه هوا قادر است در هر ساعت ۳۰ هزار مترمکعب هوا را تصفیه و هزار و ۴۰۰ وات انرژی سبز تولید کند.
تحقیق و بررسی این پروژه حدود سه سال به طول انجامیده و نمونه اولیه آن در این هفته در روتردام رونمایی شده است. قرار است از این فناوری در پارک های عمومی استفاده شود.
طرز کار برج تصفیه کننده هوا به این صورت است که یک جریان ولتاژ کوچک مثبت وارد برج شده و الکترود موجود در برج یون های مثبت را به هوا ارسال می کند. این یون ها به ذرات کربن و گرد و غبار موجود در هوا می چسبند. الکترود مقابل که حاوی بار منفی است، بارهای مثبتی راکه با ذرات معلق هوا ترکیب شده اند، جذب و ذخیره می کند.
ذخیره ذرات معلق در این دستگاه با چنان دقت و ظرافتی انجام می شود که تا به حال در هیچ سیستم دیگری دیده نشده است؛ سپس به کمک یک فناوری پیشرفته، کربن موجود در ذرات معلق به سنگ های زینتی مناسب برای ساخت دکمه و جواهرات دیگر تبدیل می شوند. در واقع هر سنگ کوچک معادل هزار مترمکعب هوا است.
قرار است نمونه های دیگر این دستگاه علاوه بر روتردام به پکن، مکزیکوسیتی، پاریس و لس آنجلس ارسال شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا