پیشخوانعناوین اخبار

میزان زکات فطره توسط مراجع تقلید اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،در آستانه عید سعید فطر آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، علوی گرگانی نظر خود در مورد میزان زکات فطره و کفاره روزه و شرایط پرداخت آن را در سال جاری اعلام کردند.

بر اساس گزارشی که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده، حداقل فطریه بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب برای هر نفر ۷۰،۰۰۰ ریال است.

بر اساس این گزارش، برای یک سال نماز قضا ۱۲،۰۰۰،۰۰۰ ریال، یک ماه روزه قضا ۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال، کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر) ۱،۲۰۰،۰۰۰ ریال، کفاره یک روز قضای روزه عذر ۲۰،۰۰۰ ریال اعلام شده است.

 

همچنین کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶۰ فقیر) ۱،۲۰۰،۰۰۰ ریال، کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر) ۲۰۰،۰۰۰ ریال، یک دوره ختم قرآن ۲،۵۰۰،۰۰۰ ریال و هر مورد قربانی ۶،۵۰۰،۰۰۰ ریال اعلام شده است.

این وجوهات از طریق پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به صورت اینترنتی قابل پرداخت است.

آیت الله مکارم شیرازی

بر اساس فتوای آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی که به صورت اطلاعیه‌ای از سوی دفتر این مرجع تقلید منتشر شد، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ هفت هزار تومان و در شهرستان مبلغ ۶ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ پانزده هزار تومان اعلام شده است.

در ادامه اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید آمده است: کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۲ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ صد و بیست هزار تومان است.

 

لازم به ذکر است که بر اساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را بدهد کافی است.

در ضمن بنابر فتوای آیت الله مکارم شیرازی اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.
آیت‌الله صافی گلپایگانی

دفتر آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی نیز اظهار کرده که طبق نظر این مرجع تقلید مؤمنان امسال باید مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

 

کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می‌باشد و کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می‌باشد، لذا روزه داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.
آیت‌الله سیستانی

دفتر آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی نیز میزان زکات فطره را بر مبنای گندم به ازای هر نفر ۵۰۰۰ تومان و بر مبنای برنج سه کیلوگرم برنج، که مبلغ آن به اختلاف قیمت برنج در شهرها، متفاوت است.

همچنین آیت الله سیستانی کفاره قضای روزه غیر عمد را برای هر نفر ۱۵۰۰ تومان اعلام کردند.
آیت الله وحید خراسانی

 

بر اساس اعلام دفتر آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی، میزان کفاره هر مد طعام در سال ۹۵ برای هر نفر ۲ هزار تومان و زکات فطریه امسال بر مبنای قوت غالب ۳ کیلو گندم ۶ هزار تومان و بر اساس برنج متناسب با قیمت برنج در مناطق محاسبه و پرداخت شود.

آیت الله جوادی آملی

در آستانه حلول ماه شوال و فرا رسیدن عید سعید فطر، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی‌آملی نیز در پاسخ به استفتایی، نظر خود را درباره مبلغ و میزان فطریه اعلام کرد.

پاسخ این مرجع تقلید به استفتاء میزان زکات فطره به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین

۱. مقدار فطریه سه کیلو گندم، برنج، خرما و مانند آن یا پول آنکه در هر مکانی قیمت خاص خود را دارد.

۲. فطریه کسی که اول مغرب شب عید (نه غروب) نانخور کسی محسوب شود بر او واجب است. صرف نان او را در شب عید بخورد کافی نیست بلکه باید نانخور او حساب شود. بنابراین مهمانی که فقط افطار کسی را می‌خورد و نانخور او محسوب نمی‌شود فطریه او بر میزبان واجب نمی‌شود.

۳. کسی که پول فطریه را تا ظهر روز عید فطر ندارد قرض کردن بر او واجب نیست هر چند اگر قرض کند و اداء نماید صحیح است. البته اگر قرضی نکرده باشد، بعد از دریافت حقوق باید فطریه را بپردازد.
آیت الله نوری همدانی

مسئول دفتر آیت الله العظمی حسین نوری همدانی میزان زکات فطره بر اساس نظر این مرجع تقلید را اعلام کرد.

حجت الاسلام محمد حسین شمس گفت: بر اساس نظر آیت الله نوری همدانی میزان زکات فطره بر اساس قوت غالب گندم به مبلغ ۶ هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج حداقل ١۵هزار تومان است.

وی افزود: البته بهتر است مؤمنان با توجه به تفاوت قیمت‌ها در مناطق مختلف از قیمت منطقه خود هم جویا شوند و فطریه را بر اساس آن پرداخت کنند.

حجت الاسلام شمس درباره میزان زکات فطره نیز بیان کرد: میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلو گندم، یا برنج و موارد دیگر که در رساله عملیه ذکر شده است، می‌باشد اما بهتر قوت غالب است که یا عین یا قیمت آن پرداخت شود.

مسئول دفتر آیت الله نوری همدانی درباره کفاره روزه بر اساس نظر این مرجع تقلید گفت: کفاره غیر عمد یک مد طعام ٧۵٠ گرم بر اساس آنچه که از آن زکات فطره پرداخت می‌شود و مبلغ آن نیز حدود دو هزار تومان است.
آیت الله علوی گرگانی

دفتر آیت الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی نیز قیمت کفاره غیر عمد و زکات فطره را اعلام کرد.

بر اساس اعلام دفتر این مرجع تقلید، قیمت کفاره غیر عمد برای افرادی که دارای عذر شرعی هستند را احتیاطا مبلغ دو هزار تومان پول نان برای فقرا اعلام شد.

ضمنا فطریه امسال برای هر نفر از گندم مبلغ ۶ هزار تومان و از برنج هم به نوع برنج مصرف شده بستگی دارد و خوب است احتیاطا حداقل برای هر نفر هیجده هزار تومان در نظر گرفته شود.
آیت الله شبیری زنجانی

حجت الاسلام کاظمی، عضو واحد استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی درباره مبلغ زکات فطره امسال اظهارکرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، دفتر آیت الله شبیری زنجانی مبلغ ۶ هزار تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ ۱۸ هزار تومان را برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین کرده است.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد. دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی، مبلغ ۱۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۹۰ هزار تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

وی درباره نحوه محاسبه مبلغ زکات فطره توضیح داد: هر شخص باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر یک صاع از خوراکی‌های رایج در آن منطقه، همچون گندم، جو، خرما، کشمش، برنج و مانند این‌ها، به مستحقّ بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد کافی است، وزن هر صاع بنا بر نظر معظمٌ له، به حساب گندم حدود سه کیلو و ششصد گرم است که مؤمنین می‌توانند قیمت آن را طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و به مستحقین برسانند.

حجت الاسلام کاظمی درباره زمان پرداخت زکات فطره گفت: کسی که نماز عید فطر می‌خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی‌خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.

عضو واحد استفتائات دفتر آیت الله شبیری زنجانی درباره زکات فطره میهمان توضیح داد: میهمانی که فقط شب عید میهمان است، از آنجا که نان خور صاحب خانه به طور مطلق به حساب نمی‌آید، فطریه اش بر میزبان واجب نیست و باید خودِ میهمان، فطره خود را بدهد، البته اگر مدتی نزد وی می‌ماند، بعید نیست نان خور صادق باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا