دسته‌بندی نشده

تولید برنج ۵۰۰ هزارتن افزایش می یابد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا ،کاوه خاکسار روز جمعه در حاشیه آیین برداشت مکانیزه برنج در روستای رزکنار از توابع شهرستان بابلسر افزود: شرایط مناسب کاشت و داشت شالی در سال زراعی جاری بستر خوبی را برای افزایش میزان تولید این محصول در کشور ایجاد کرد.
وی این افزایش تولید برنج برای خوداتکایی در این محصول کشاورزی را نمونه ای از عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: شالیکاران استان های مازندران و گیلان به عنوان تولیدکنندگان اصلی این محصول از حمایت های ویژه دولت برخودارند.
مدیر کل دفتر امور غلات و کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: شالیکاران مازندران و گیلان باید با افزایش تولید در واحد سطح به امنیت غذایی کشور در این محصول مهم توجه کنند.
وی مدیریت زراعت برنج را مجموعه ای شامل مدیریت آب، استفاده از ارقام مناسب، بذر های گواهی شده، زمان کشت، رعایت دانش فنی در مراحل مختلف کشت وکار دانست.
مدیر کل دفتر امور غلات و کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در تامین ماشین آلات کشاورزی ، طرح های تامین آب با سد سازی آب بندان ها ، تسطیح و یکپارچه سازی زمین های کشاورزی ، ساماندهی بازار برنج و اصلاح شالیکوبی ها را در دو استان مازندران و گیلان در حال اجرا دارد .
وی گفت: موسسه تحقیقات برنج کشور نیز در معرفی ارقام کیفی و کمی برنج نقش مهمی دارد و باید بذور گواهی شده این محصول را بیشتر تولید کند.
وی با اشاره به اینکه پارسال حدود ۸۵۰ تن بذر گواهی شده برنج بین کشاورزان توزیع شد، گفت: امسال حدود سه هزار تن بذر گواهی شده بین شالیکاران مازندران و گیلان توزیع می شود.
**ضایعات ۲۰ تا ۲۵درصدی در تولید برنج
مدیر کل دفتر غلات و کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی به ضایعات ۲۰تا ۲۵درصد شالی برنج در مراحل مختلف تولید تا مصرف اشاره کرد و گفت: اصلاح شالیکوبی ها ، مکانیزه کردن فرایند تولید علاوه بر کاهش هزینه تولید در پایین آوردن میزان ضایعات برنج تاثیر بسزایی دارد .
وی گفت: در دو ماهه امسال حدود ۱۹۰ هزار تن برنج خارجی با کیفیت و سالم وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲۰ درصد کمتر است.
برداشت مکانیزه برنج از نوع طارم محلی مازندران درزمین یک هکتاری در روستای رزکنار بابلسر برگزار شد.
۲۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی مازندران امسال به کشت برنج اختصاص یافت و این استان با تولید ۹۵۰ هزار تن برنج ، ۴۲درصد برنج مورد کشور را تامین می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا