پیشخوانعناوین اخبار

توقف سرطان ریه با ترکیبات پرتقال خونی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،رنگ سرخ دوست‌داشتنی و پر از خاصیتِ پرتقال خونی ناشی از وجود ترکیبی عجیب و بی‌نظیر است به نام سیانیدین ۳-گلوکزید (C۳G). C۳G در پرتقال‌های معمولی وجود ندارد ولی در برخی میوه‌های قرمز / ارغوانی نظیر توت سیاه، توت‌فرنگی، انگور فرنگی سیاه، و کرن‌بری یافت می‌شود.
دانشمندان دریافته‌اند C۳G نه تنها در مبارزه با سلول‌های سرطانی در محیط آزمایشگاهی (یعنی آزمایش سلول‌ها در ظروف شیشه‌ای آزمایشگاه) ۱۰۰ درصد موفق بوده است، بلکه هم‌چنین تومورهای موجود در ریه موش‌ها را تا ۵۰ درصد کاهش داده و تا بیش از ۷۰ درصد جلوی متاستاز را گرفته است. این دستاوردی بزرگ در مبارزه‌ی واقعی علیه سرطان است و کاملا نشان می‌دهد این ماده می‌تواند تاثیراتی مشابه بر بدن انسان نیز داشته باشد.
این نتایج منحصر به یک پژوهش نیست و پژوهش‌های دیگر نیز به تاثیر مثبت و فوق‌العاده‌ی سیانیدین ۳-گلوکزید در مبارزه با سلول‌های سرطان ریه دست یافته‌اند.
ترکیبات گروه سیانیدین که C۳G نیز یکی از آنها است، یکی از انواع آنتوسیانین‌ها – رنگ‌دانه‌های طبیعی عامل قرمز و ارغوانی شدن بسیاری از میوه‌ها – هستند که نه تنها در پرتقال پیدا می‌شوند بلکه هم‌چنین در انگورهای قرمز، بیل‌بری، توت سیاه، بلوبری، گیلاس و آلبالو، کرن‌بری، اِلدِربری، لوگان‌بری، آکای‌بری، و تمشک وجود دارند.
پرتقال خونی فواید و خواص حیرت‌آور دیگر نیز برای سلامتی دارد: آزمایش‌های بالینی بر روی بزرگسالان به تازگی نشان داده‌اند پرتقال خونی خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. آزمایش‌هایی که بر روی بدن جانداران انجام شدند، نشان دادند پرتقال خونی به صورت بالقوه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و از تجمع چربی در کبد نیز جلوگیری نماید.
به علاوه، پژوهش‌های متعدد به این نتیجه رسیده اند آنتوسیانین‌ها خاصیت ضدسرطانی دارند: آنتوسیانین‌ها چه در محیط آزمایشگاهی و چه در آزمایش بر روی بدن جانداران قابلیتی برجسته از خود نشان داده‌اند که با آن می‌توانند تکثیر سلول‌های سرطانی را کاهش دهند و از شکل‌گیری تومور جلوگیری کنند.
یکی از چالش‌های پژوهشی در مورد تاثیر آنتوسیانین‌هایی نظیر C۳G بر روی سلامت انسان آن است که این ترکیبات تا حدودی در طول فرآیند هضم تجزیه می‌شوند – هرچند بیش‌تر دانشمندان معتقدند حداقل برخی از این آنتوسیانین‌ها می‌توانند از دستگاه گوارش جان سالم به در ببرند و به نواحی مورد نیاز بدن بروند و نقش‌های چندوجهی‌شان را در محافظت از سلامت بدن انسان ایفا کنند. اهمیت این ترکیبات برای سلامتی انسان هم‌زمان با گزارش‌ پژوهش‌های متعدد مبنی بر خواص و فواید همه‌ی انواع آنها روز به روز بیش‌تر می‌شود.
نکات بسیار مهم برای افزایش ۵۰ درصدی میزان جذب و کاربرد آنتوسیانین‌ها در بدن به این ترتیب است: بر اساس یافته‌های دانشمندانِ برجسته میزان تجمع آنتوسیانین‌ها در میوه‌هایی که به صورت ارگانیک (زیستی) تولید می‌شوند به شکلی عجیب تا ۵۱ درصد بیش‌تر است. هم‌چنین، قدرت آنتوسیانین‌ها در میوه‌های تازه بسیار بالاتر است – و به این نکته نیز دقت کنید حرارت دادن و ذخیره کردن میوه‌ها می‌تواند میزان این ترکیبات ارزشمند را کاهش دهد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا