پیشخوانحوادث پلیسعناوین اخبار

زلزله پایتخت و تعویق دوباره تصویب قانون بلند مرتبه‌سازی/حساسیت‌هایی که انفجار شهران ایجاد کرد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،در حالی که بسیاری چشم انتظار تصویب ضوابط بلند مرتبه سازی بودند،تهیه نقشه گسل های پایتخت و مخاطرات ناشی از زمین لرزه های احتمالی،بر تصویب قانون بلند مرتبه سازی سایه افکند.

ساختمان های بالای ۱۲ طبقه به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده و گویی لرزیدن مناطقی از تهران همچون جواد آباد در جنوب تهران،حساسیت ها را در این خصوص تشدید کرده است.
حساسیت هایی که چندان غیر منطقی نیز به نظر نمی رسد،زیرا در شرایطی که بارها و بارها در خصوص مخاطرات زلزله پایتخت هشدار داده شده و حتی در مواقعی موضوع انتقال پایتخت را نیز مطرح ساخته،این پدیده طبیعی به دغدغه ای جدی در میان برخی مسئولان مبدل شده است.
واقعیت امر این است که بسیاری از زیرساخت ها برای مصاف با زلزله احتمالی در پایتخت،آماده نیست،زیرساخت هایی که نگاه منصفانه ایجاب می کند تا آن را منحصر به مدیریت فعلی شهر تهران ندانیم و به واقع بسیاری از ضعف های کنونی ریشه در سالها و دهه های گذشته دارد.
به واقع از همان ابتدا باید مسائل فنی و مهندسی برای پایداری هر چه بیشتر شهر تهران و استحکامات آن پیش بینی می شد.
البته درحال حاضر نگاه منطقی ایجاب می کند در حد توان و امکانات موجود،اقدامات لازم عملیاتی و اجرایی شود تا از سنگین شدن بار خطرات احتمالی پیشگیری شود،به تعبیری اگر اصلاح تمامی نواقص پیشین در حال حاضر میسر نیست،حداقل می توان از تکرار اشتباهات گذشته پیشگیری کرد و یکی از مصادیق این امر به بلند مرتبه سازی هایی معطوف می شود که در صورت عدم لحاظ کردن استانداردها و الزامات لازم می تواند عمق فاجعه زلزله تهران را بیش از پیش عمیق تر سازد.
قریب به سه هفته پیش که تهیه نقشه های پهنه های گسلی شهر تهران به اتمام رسید برای تصویب به معاون شهر سازی  وزیر راه ارجاع داده شد،پرونده این نقشه ها از ۱۲ سال پیش مورد توجه قرار گرفت اما تمرکز جدی بر روی آن از سال گذشته کلید خورده است.
آنچنان که محمد شکرچی زاده،رئیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی عنوان داشته به دلیل برخی از ناهماهنگی ها در خصوص نقشه های مذکور انجام مطالعات و تحقیقات مرتبط با این موضوع با نتایج قابل توجهی همراه نشده بوده که در نهایت طی هفته های گذشته این نقشه ها با جمع بندی و وضوح ۳۵ صدمی از تمامی مناطق ۲۲ گانه تهران نهایی شد.
یکی از نتایج و بازتاب های نقشه های مذکور به موضوع ممنوعیت ساخت و احداث ساختمانهای بالای ۱۲ طبقه و همچنین ساختمانهای حساس مثل بیمارستان ها بر روی پهنه های گسلی معطوف می شود.
*گسل های شهر تهران روبه افزایش است
برخی از کارشناسان همچون احمد صادقی،رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران،معتقد هستند برای مهار مخاطرات ناشی از زمین لرزه های احتمالی در پایتخت،اتکای صرف به این نقشه ها کافی نیست.
به واقع پایتخت ایران علاوه بر نقشه های مورد اشاره نیازمند نقشه های تخصصی دیگری همچون ژئوتکنیکی پهنه ها،زمین لرزه و محدوده های خاک دستی نیز می باشد که البته شرح و بسط این موارد به دلیل ظرافت های تخصصی آن در این مجال نمی گنجد،اما آنچه که به عنوان یکی از دشواری های این عرصه مطرح است به افزایش طولی گسل های تهران باز می گردد که به واقع با چنین  اوصاف و شرایطی باید شناسایی و به روز رسانی آن همچنان استمرار یابد.
بر اساس اظهارات رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طی سالیان اخیر ۴ کیلومتر به گسل کن و ۱۳ کیلومتر به گسل نیاوران افزوده شده و این امر موید ضرورت به روز رسانی اطلاعات نقشه ها است.
*حساسیت هایی که انفجار شهران ایجاد کرده است
یکی دیگر از موارد مطروحه در ضوابط بلند مرتبه سازی به موضوع تاسیسات زیرین شهر تهران و میزان مقاومت آن در هنگام زلزله باز می گردد.
موضوعی که پس از انفجار خط لوله گاز شهران،با حساسیت هایی هر چه بیشتری همراه شد و به نوعی نگاه های مضاعفی را به خود معطوف ساخت.
به واقع این موضوع،چالشی جدی است که باید با دقت بسیار مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
اگر چه در نقشه های گسلی،شریان حساس و حیاتیِ پایتخت،شناسایی شده اند اما اینکه این نقاط در هنگام وقوع زمین لرزه چه واکنشی از خود نشان خواهند داد از موضوعاتی است که در تدوین ضوابط بلند مرتبه سازی مطرح شده است.
و سخن آخر اینکه،نقشه های گسلی،ضوابط و محدودیت های جدیدی را در ساخت و سازها مطرح ساخته و نباید از نظر دور داشت در تمامی این موارد یک اصل حائز اهمیت وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و آن موضوع مدیریت یکپارچه است که باید با جدیت تمام به آن پرداخته شود،مولفه ای خطیر و بسیار تعیین کننده که رفع کننده بسیاری از مخاطرات،دغدغه ها،دشواری ها،موازی کاری های حوزه مدیریت شهری خواهد بود
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا