بازار‌های مالی ، بورس و بانکعناوین اخبار

رشد ۱۱۶ واحدی شاخص کل بورس/پدیدار شدن نشانه های بهبود تدریجی بازار سرمایه

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، در معاملات امروز ۹۵۵ میلیون و ۴۰۸ هزار سهم و حق تقدم به ارزش بیش از یک هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال در ۵۴ هزار و ۴۳۲ نوبت خرید و فروش شد.
نمادهای وپاسار (بانک پاسارگاد)، خودرو (ایران خودرو)، وبانک (سرمایه گذاری گروه توسعه ملی)، خساپا (سایپا) و تیپیکو (سرمایه گذاری دارویی تامین) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و در مقابل شپدیس (پتروشیمی پردیس) و فارس (هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس) با تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز رشد کردند و شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) ۴۱ واحد، شاخص کل (هم وزن) ۶۶ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۵۳ واحد، شاخص آزاد شناور ۴۲۴ واحد، شاخص بازار اول ۱۱۹ واحد و شاخص بازار دوم ۳۵ واحد بالا رفت.
بالاترین رشد قیمت در معاملات امروز به لابراتور داروسازی دکتر عبیدی، حق تقدم داروسازی دکتر عبیدی، حق تقدم فولاد خوزستان، حمل و نقل توکا و توریستی و رفاهی آبادگران تعلق داشت.
بیشترین کاهش قیمت نیز به پتروشیمی پردیس، سرمایه گذاری آتیه دماوند، سیمان شاهرود، سیمان خوزستان و لیزینگ صنعت و معدن مربوط بود.

پدیدار شدن نشانه های بهبود تدریجی بازار سرمایه
حسین صالحی، مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه با بیان اینکه هنوز آثار واقعی توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ به طور کامل در اقتصاد داخلی نمایان نشده است، گفت: فعالان بازار سرمایه ترجیح می دهند در این شرایط جوانب احتیاط را رعایت کنند.
وی به انتشار اطلاعات سه ماهه شرکت ها اشاره کرد و افزود: بر اساس شواهد موجود، سهامداران در حال بررسی اطلاعات جدید شرکت ها هستند تا با سنجش وضعیت آنها اقدام به سرمایه گذاری با دید بلندمدت کنند.
صالحی همچنین درباره گزارش های سه ماهه گفت: به نظر من گزارش های سه ماهه شرکت هایی که محصولات معدنی و فلزات اساسی ارائه می دهند، مناسب خواهد بود اما با توجه به آنکه قیمت سهام معدنی ها هم در این بازه زمانی رشد کرده و از این اتفاق ها تاثیر مثبتی گرفته، بنابراین نمی توان انتظار داشت قیمت سهام این گروه متاثر از انتشار اطلاعیه های مربوط ، دگرگون شود.
مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار به افزایش قیمت برخی فلزات، فولاد و سنگ آهن در ماه های گذشته اشاره کرد واضافه کرد: این محصولات به دلیل بهبود وضعیت اقتصاد جهانی به ویژه چین و افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی، رشد قیمتی خوبی را تجربه کردند.
به گفته وی از آنجایی که قیمت این محصولات در بازارهای داخل کشور از نرخ جهانی تاثیر می گیرد، بنابراین قیمت این محصولات با افزایش روبه رو شد.
صالحی با بیان اینکه بخش زیادی از این مواد در چین مصرف می شود، افزود: در اوایل سال ۹۵ امید به مصرف مواد فلزی و معدنی در چین افزایش پیدا کرد اما در هفته های گذشته، گزارش های منتشر شده از اوضاع اقتصادی چین نشان داد هنوز رونق به اقتصاد این کشور بازنگشته و بهبود اقتصاد این کشور به زمان بیشتری نیاز دارد، بنابراین روند افزایشی قیمت این مواد متوقف شد و حتی در برخی موارد شاهد بازگشت قیمت ها نیز بودیم.
این کارشناس بازار سرمایه به افت و خیز قیمت ها در بازارهای جهانی متاثر از خبرهای مختلف اشاره کرد و کفت: با توجه به خبرهای ضد ونقیض و افت و خیزهای قیمتی در بازارهای کالایی جهان نمی توان به رشد قیمت پایدار کالاها امید بست.
وی با بیان اینکه برای تثبیت بهبود اقتصاد جهان برای منتظر زمان بیشتری بود،بیاان کرد: اما در بازار داخلی در صورتی که اقتصاد کشور و صنایع مختلف در مسیر رشد قرار بگیرند، می توان انتظار داشت که بعد از ارائه گزارش های ۶ ماهه، نشانه های بهبود وضعیت در بازار سرمایه آرام آرام پدیدار شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا