بازار‌های مالی ، بورس و بانک

رشد ۲۰۰ واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری تیرماه

به گزارش  پایگاه خبری سرمایه گستران ، امروز (چهارشنبه) حجم معاملات کاهش قابل توجهی یافت به طوری که بیش از ۵۰۹ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش یک هزار و ۲۸۸ میلیارد ریال در ۴۱هزار نوبت خرید و فروش شد.
نمادهای کچاد، کگل، مبین، بترانس و پترول بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص داشتند و همچنین نمادهای پارسان و وغدیر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل برجای گذاشتند.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز رشد داشتند و بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) ۷۲ واحد، شاخص کل (هم وزن) ۷۹ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۶۴ واحد، شاخص آزاد شناور ۲۶۵ واحد، شاخص بازار اول ۱۵۵ واحد و شاخص بازار دوم ۳۴۶ واحد افزایش یافت.
بالاترین رشد قیمت در معاملات امروز به حق تقدم داروسازی دکتر عبیدی، فولاد آلیاژی ایران، حق تقدم سیمان فارس و خوزستان، حق تقدم معدنی و صنعتی چادرملو و داروسازی زهراوی تعلق داشت.
سرمایه گذاری آتیه دماوند، پتروشیمی فجر، کاشی پارس، توریستی و رفاهی آبادگران ایران و فراوری مواد معدنی ایران نیز با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.
مجمع عمومی ایران خودرو قرار است فردا برگزار شود که اعلام خبر زیان انباشته ۲۳ هزار میلیارد ریالی بر آن سایه افکنده است.
یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در گفت وگویی  از اعلام خبرهای خوب خبرداد و گفت: سهامداران ایران خودرو با اخباری که فردا (پنجشنبه) در مجمع عمومی شرکت اعلام می شود، منتفع خواهند شد.
در صورتی که خروجی مجمع عمومی در روز پنجشنبه مثبت باشد، در هفته آینده شاهد رشد سهام گروه خودرویی و به تبع آن، شاخص کل خواهیم شد، اما در صورت ناتوانی هیات مدیره ایران خودرو در جلب نظر سهامداران، به احتمال زیاد، شاخص کل در روز شنبه با روندی نزولی کار خود را آغاز خواهد کرد.

** مبادله ۴۲۷ میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در فرابورس
به گزارش فرابورس ایران، در آخرین روز معاملاتی تیرماه، ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی در بازار فرابورس به بیش از ۴۲۷ میلیارد ریال رسید.
در جریان معاملات امروز، ۱۳۶ میلیون ورقه بهادار در ۲۰ هزار نوبت به ارزش ۸۷۹ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال داد و ستد شد.
شاخص فرابورس ( آیفکس) نیز همانند دیروز در مسیر صعودی قرار گرفت و با رشد ۷٫۵ واحدی، رقم ۷۸۷٫۶۲ واحد را نمایش داد.
معاملات نمادهای دماوند، فولاد هرمزگان و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.
طبق این گزارش، سهام آهن و فولاد ارفع در کنار صنایع نسوز توکا و پگاه فارس بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام صنایع بهداشتی ساینا و صنعت روی زنگان با بیشترین افت قیمت روبرو شد.
در بازار اول ۴۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹۷ میلیارد ریال خرید و فروش شد و همچنین ۵۷ میلیون و ۳۳۰ هزار ورقه بهادار به ارزش ۱۷۴ میلیارد و ۱۳۰ هزار ریال در بازار دوم معامله شد.
بیشترین حجم و ارزش معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت، متعلق به داد و ستد ۲۱۸ هزار و ۶۷۸ ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶» به ارزش ۱۹۴ میلیارد ریال بود.
هر برگه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در محدوده ۹۰۶ تا ۹۶۱ هزار ریال معامله شد و بیشترین افزایش قیمت اوراق مربوط به نماد دی ماه ۹۳ بود.
علاوه بر این، بیشترین حجم و ارزش معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله ( ETF) به صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خرید و فروش ۵۴۳ هزار و ۵۸۰ سهم اختصاص یافت.
امروز، نمادهای معاملاتی شرکت بیمه دی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و شرکت پتروشیمی امیرکبیر، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، بازگشایی شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا