پیشخوانعناوین اخبار

پیوند بافت تخمدان مصنوعی برای اولین بار در خاورمیانه

 

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،عضو هیئت علمی گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان گفت: منتظر بررسی نتایج حاصل از اولین پیوند بافت تخمدان مصنوعی انجام شده در ایران هستیم.

روح اله فتحی عضو هیئت علمی گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان ۱۵ درصد زوجین را در ایران نابارور خواند و تصریح کرد: در کشورهای در حال پیشرفت معمولا این آمار بیش از ۱۵ درصد است.
وی با اشاره به پیشرفت درمان های ناباروری در دنیا و ایران افزود: حفظ باروری با استفاده از فریز تخمک،ذخیره بافت تخمدان در بانک بافت و در نهایت پیوند بافت تخمدان از جمله درمان های ناباروری ناشی از نقص عملکرد تخمدان و صدمات درمان سرطان(شیمی درمانی و پرتودرمانی) بر روی تخمدان و بیضه ها هستند.
عضو هیئت علمی گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان اظهار داشت: در ۱۱ اردیبهشت سال ۹۵ برای اولین بار در خاورمیانه، پیوند بافت تخمدان یک بیمار سرطانی با همکاری بیمارستان حضرت رسول (ص) روی یک خانم جوان با شرایط بدنی مناسب انجام شد.
وی در ادامه یادآور شد: درواقع اگر بافت تخمدان یا بیضه به عنوان یک داربست در نظر گرفته شود، باید به طور دقیق میزان قابلیت حمایت این داربست از سلول های جنسی موجود در بافت برای تولید تخمک یا هورمون های فرد بالغ بررسی شود.
فتحی عنوان کرد: برای ساخت تخمدان مصنوعی، ابتدا باید رشته های داربست بافت با استفاده از خارج کردن تخمدان سالم از بدن یک فرد بیمار، جسد تازه فوت شده و یا ساخت این رشته ها با استفاده از مواد مصنوعی، یک داربست ساخت و سپس با استفاده از سلول های جنسی خود شخص یک بافت تخمدان سالم را ایجاد کرد.
وی تشکیل این بافت سالم را بی نیاز از انتقال سلول های جنسی همراه با داربست بافت تخمدان از فرد دیگری دانست و گفت: این روش برای تشکیل بیضه مصنوعی نیز کاربرد داشته و در نهایت باید قابلیت این بافت ها در حمایت از سلول های جنسی برای تولید جنین مورد ارزیابی قرار گیرد.
فتحی رشد این تخمدان یا بیضه مصنوعی در محیط کشت آزمایشگاه و یا پیوند مجدد آن به بدن خود بیمار را مرحله بعد ساخت آن برشمرد و ادامه داد: پس از طی این مراحل در صورت مساعد بودن شرایط این بافت منجر به رشد سلول های جنسی و تولید اسپرم و تخمک مصنوعی می شود.
وی مدت زمان بروز تغییرات هورمون های جنسی ناشی از پیوند بافت تخمدان را حدود ۴ ماه خواند و یادآور شد: با توجه به اینکه هنوز مدت کمی از پیوند بافت تخمدان گذشته و نمی توان تغییرات هورمون های جنسی آن را ارزیابی کرد، اما به طور قطع در کنگره هفدهم پژوهشگاه رویان گزارش دقیقی از این پیوند ارائه می کنیم.
عضو هیئت علمی گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان با اشاره به آزمایش روش های درمانی انجماد و پیوند بافت تخمدان روی موش، موش صحرایی، میمون و گوسفند طی ۱۰ سال اخیر، اظهار داشت: پس از کسب نتایج مطلوب روش انجماد و فریزکردن روی حیوانات، آزمایش آن روی انسان نیز با سرانجام خوبی همراه شد و پس از آن نیز پیوند بافت تخمدان پس از حیوانات، برای اولین بار روی انسان انجام شده که منتظر نتایج حاصل از آن هستیم.
وی از وجود کاندیدای دیگری برای پیوند بافت تخمدان خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر درباره کاندیدای دوم، مراحل آزمایش و بررسی انجام می شود ولی تا قطعی نشدن نتیجه پیوند اول ، پیوند دیگری صورت نمی پذیرد.
وی در ادامه تاکید کرد: تولید تخمدان و بیضه مصنوعی و همچنین تولید تخمک و هورمون های مردانه هنوز در مرحله تحقیقات روی حیوانات بوده و تا رسیدن به مراحل انسانی فاصله زیادی وجود دارد.
فتحی از تولد ۶۰ نوزاد انسان با روش پیوند بافت تخمدان در اروپا و آمریکا خبرداد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تا کنون در سطح خاورمیانه و حتی آسیا هیچ گزارشی مبنی بر تولد نوزاد منتشر نشده، در صورت موفقیت و تولد نوزادی از این روش، ایران نه تنها در خاورمیانه بلکه در سطح آسیایی سردمدار این روش می شود.
م:خبرنگاران جوان،
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا