شهر و جامعهعناوین اخبار

سند توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی در آموزشگاه‌های دولتی و خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، ابوطالب جلالی  در نشست خبری خود که به مناسبت هفته مهارت برگزارشد ،با اشاره به تدوین سند آمایش اصفهان در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: بر اساس این سند توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی در آموزشگاه‌های دولتی و خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

ایشان  با بیان اینکه تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در زمینه های ارائه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به متقاضیان نیز مورد توجه اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان است، ابراز داشت: همچنین ترویج و تشویق مهارت‌آموختگان در ایجاد تعاونی‌های مهارت‌بنیان متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی، راه‌اندازی مراکز رشد و هدایت نخبگان مهارتی جهت تجاری‌سازی ایده‌ها و ایجاد واحدهای مطالعاتی به منظور تطبیق ظرفیت‌های درون‌سازمانی با مطالبات بیرونی و تنوع‌بخشی در برنامه‌های آموزشی جزء رویکردهای جدید اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان است.

اطلس جامع مشاغل با محوریت فناوری‌های سبز، زیستی، دیجیتال و نانو در دست تدوین است

جلالی با بیان اینکه اطلس جامع مشاغل در اصفهان با چهار محور اصلی فناوری‌های سبز، زیستی، دیجیتال و نانو در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است، افزود: این اطلس با هدف ارتقای شاخص‌ها و مولفه‌های کلیدی در موضوع مهارت‌آموزی شامل نیروی انسانی ،تجهیزات منابع و فضاهای آموزشی تدوین شده است.

جلالی افزود : درسال ۹۴، ۹۳۰۸۷۳۸ نفر ساعت معادل ۶۵هزار و ۱۲۸نفر دوره ودر سه ماهه اول  سال ۱۳۹۵نیز

یک میلیون و۹۲۵هزار و ۹۳۱نفر ساعت معادل ۱۹هزار و ۹۵۳نفر دوره آموزش به مهارت آموزان دختر و پسر ارائه شده است.

جلالی  با اعلام این خبر گفت :تعداد کارآموزان زن در سال ۹۴ حدود ۲۴ هزار و ۶۷۲ نفر و تعداد کارآموزان مرد  در همان سال حدود ۴۰ هزار و ۴۵۶ نفر مرد بوده است،همچنین تعداد کارآموزان زن در سه ماهه اول سال ۹۵ حدود ۷ هزار و ۹۰۵ نفر و تعداد کارآموزان مرد در این مدت ۱۲ هزار و ۴۸ نفر مرد بوده است.

وی همچنین در خصوص عملکرد بخش خصوصی زیر نظر اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان نیز گفت : در بخش خصوصی سال گذشته ۷ میلیون و ۲۷۵ هزار نفر ساعت زن و یک میلیون و ۶۸۵ هزار نفر ساعت مرد آموزش دیده‌اند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در خصوص عملکرد بخش خصوصی در سه ماهه نخست سال جاری نیز ابراز داشت: عملکرد بخش غیردولتی در این بازه زمانی دو میلیون و ۱۰۵ هزار و ۴۲۸ نفر ساعت زن و ۳۷۷ هزار و ۶۷۹ نفر ساعت مرد بوده است.

سند جامع مهارت مبتنی بر مطالعات منطقه‌ای و آمایش سرزمین تدوین شد

وی در ادامه از تدوین سند جامع مهارت مبتنی بر مطالعات منطقه‌ای و آمایش سرزمین خبر داد و افزود: این سند با توجه به تحولات و پیشرفت‌های سریع فناوری در جهان امروز و تغییراتی که همگام با این تحولات در دنیای کسب و کار صورت می‌گیرد تدوین شده است.

جلالی در ادامه از شناسایی ۲۲ عنوان شغل جدید در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت:  همچنین در سال گذشته نیز در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای استان و با همکاری دفتر طرح و برنامه‌های درسی سازمان در سال ۹۴ تعداد ۱۲۰ عنوان شناسایی مشاغل جدید بازار کار استان و نهایتا تدوین و بازنگری ۷۹ عنوان استاندارد شغل و شایستگی صورت پذیرفته است.

وی همچنین از شرکت بیش از  ۲۵ هزار نفر در آزمون‌های سنجش مهارت اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در سال جاری خبر داد و افزود: همچنین در سال گذشته نیز ۱۱۳ هزار و ۶۰۵ نفر در آزمون‌های سنجش مهارت استان اصفهان شرکت کرده‌اند.

صدور بیش از ۲۵ گواهینامه مهارت آموزی در سه ماهه امسال

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در خصوص صدور بیش از ۲۵ هزار گواهینامه فنی و حرفه‌ای در سه ماهه نخست سال جاری نیز ابراز داشت: برای این امر هشت هزار و ۴۲۳ آزمون هماهنگ، چهار هزار و ۳۲۲ آزمون صنایع دستی، هزار و ۲۷۹ آزمون صنایع ساختمان، ۲۰۰ آزمون ادواری، ۱۰ هزار و ۳۲۷ آزمون الکترونیکی برگزار شده است.

وی برگزاری آزمون‌های الکترونیکی را نیز از دیگر اقدامات اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان توصیف کرد و ابراز داشت: در راستای عملیاتی کردن برنامه «اجرای آزمون‌های کتبی به صورت الکترونیکی» از سند راهبردی مهارت، فناوری و ابلاغ دستورالعمل مربوطه در سه ماهه نخست سال ۹۵ تعداد ۱۰ هزار و ۵۲۷ نفر در آزمون‌های الکترونیکی در محل مرکز سنجش الکترونیک شهر اصفهان در آزمون شرکت کرده‌اند.

جلالی در خصوص ایجاد زیرساخت‌های برگزاری آزمون الکترونیکی در استان اصفهان نیز بیان داشت: به منظور راه‌اندازی مراکز سنجش الکترونیک در دیگر مراکز معین آزمون شهرستان‌ها از تعداد ۱۵ مرکز در ۱۱ مرکز تجهیز مراکز سنجش الکترونیک صورت پرفته و مابقی در حال آماده‌سازی است.

وی همچنین در ادامه از اجرای دستورالعمل نیازسنجی آموزشی روستایی به صورت پایلوت در شهرستان کاشان خبر داد و گفت: این دستورالعمل در سال ۹۲ توسط شورای عالی اشتغال کشور ابلاغ شده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه در همه شهرستان‌های استان اصفهان نیازسنجی آموزشی روستایی و عشایری انجام شده است، گفت: نتایج نیازسنجی انجام شده منجر به تغییر رویکرد آموزشی از دوره‌های خدماتی به دوره‌های بخش کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی شد.

۲۴ مرکز آموزش ثابت و سیار روستایی و عشایری در شهرستان‌های استان فعال است

وی با اشاره به فعالیت ۲۰ مرکز آموزشی سیار و یک مرکز ثابت روستایی آموزشی در مبارکه و سه کانون آموزشی عشایری در سمیرم، جرقویه و فریدونشهر ابراز داشت: در سال ۹۴ بالغ بر ۷۵۰ هزار نفر ساعت آموزش در روستاهای مختلف و کانون‌های عشایری استان اجرا شد و در سال جاری با عنایت به سیاست‌های سازمان، در هر شهرستان یک دهستان که دارای امکانات، جمعیت و موقعیت جغرافیایی بهتری بود به عنوان دهستان هدف انتخاب و آموزش‌های روستایی اجرا می‌شود.

جلالی با تاکید بر اینکه در سال گذشته آموزش به بیش از ۸۰۰ هزار نفر ساعت در بخش روستایی و عشایری در دستور کار قرار گرفته است، بیان داشت: از این رو اجرای دوره‌های مدیریت آب با ۱۴ استاندارد آموزشی، فناوری اطلاعات و ارتباطات با ۲۷ استاندارد آموزشی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی با ۱۰۸ استاندارد آموزشی، فناوری انرژی‌های نو و تجدیدپذیر با ۸۵ استاندارد آموزشی، زیست‌فناوری با ۳۳ استاندارد آموزشی و فناوری نانو با ۲۶ استاندار آموزشی در دستور کار این اداره قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: تعداد هزار و ۴۲۰ آموزشگاه‌ آزاد فنی و حرفه‌ای در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند که حدود ۹ درصد آموزشگاه‌های کشور را تشکیل می‌دهند و سهم آموزش‌های بخش خصوصی از کل آموزش‌های مهارتی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ۴۹.۹ درصد است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان همچنین از برگزاری ۶۰۰ دوره آموزشی برای بیش از  هفت هزار نفر از معتادان بهبود یافته، مددجویان سازمان بهزیستی شامل زنان بدسرپرست، بی‌سرپرست، سرپرست خانوار و همچنین معلولان، متکدیان و کودکان کار و خیابان و آموزش سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده اشاره کرد و ابراز داشت: برای این آموزش‌ها برای همه ارگان‌ها سهمیه آموزشی در نظر گرفته شده است که در این بین خدمات در بخش غیر دولتی و صنعت در بخش دولتی بیشترین مسئولیت را بر عهده دارن

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا