بازار‌های مالی ، بورس و بانکعناوین اخبار

رشد پرشتاب شاخص کل به رغم بروز مشکل در سیستم معاملاتی/ علت رشد ۸۰۰ واحدی شاخص بورس چه بود؟

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، شاخص کل بورس امروز و در آخرین روز معاملاتی هفته ،در ادامه روزهای قبل ، امروز هم سبزپوش بود  و در انتهای معاملات شاخص  ۷۹۳ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۷۷ هزار و ۸۸۳ واحد قرار گرفت. در این بازار نمادهای « فملی»، «شبندر»،‌ «کگل»، «خودرو»،‌ «وامید»، «شپنا» و «فخوز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. اگر چه در ساعات پایانی معاملات امروز، اختلال در هسته معاملات اتفاق افتاد و در صورتی که اعلام شده بود که مشکل این سامانه حل شده است اما بسیاری از فعالان بازار از مشکل در قیمت‌های بعضی از سهم‌ها در این بازار دادند.

به نظر می رسد رشد امروز بازار سهام به علت ورود نقدینگی که طی پنج هفته اخیر به بازار صورت گرفته، اتفاق افتاده است.گروه خودرو که عمده جریانات خبری خود را پشت سر گذاشت و با ارائه گزارش‌های سه‌ماهه، نشان داد که همچنان اتفاق خاصی در این گروه عملیاتی نشده است. به همین دلیل، بخشی از نقدینگی بازار به سمت سایر گروه‌های بازار سرمایه سوق داده شد که می‌توان این اتفاق را مثبت تلقی کرد.

این در حالی است که در هفته‌های گذشته‌ هم بسیاری از فعالان بازار به این نتیجه رسیده بودند که باید صنایع دیگر به جز خودرویی‌ها رامورد توجه قرار دهند. صنایعی که تحلیل‌های بنیادی بر آنها تحلیل‌پذیرتر است. که با توجه به قیمت فلزات و محصولات معدنی، همچنین گزارش‌های مثبتی در این گروه‌ها و گزارشات ۹‌ماهه و ۱۲ ماهه سال ۹۴ در پالایشگاهی‌ها شاهد ورود نقدینگی به این گروه‌ها شده‌ایم. به همین علت به نظر می‌رسد امروز هم در ادامه روزهای گذشته بازار با هیجان مثبت‌تری مواجه شد.
البته در کنار این مساله باید دقت داشته باشیم که تغییر ریاست سازمان بورس هم یک تغییر استراتژیک بود. ازاین رو می‌توان گفت که احتمالآ وزیر اقتصاد و بخش دولت از بورس بیش از گذشته حمایت خواهند کرد.

البته باید در نظر داشت که به دلیل فرهنگی که در معامله‌گری از آن برخورداریم، عمدتا زمانی که قیمت‌ها ارزنده هستند، صف‌های بیشتری تشکیل می‌شود و سهام‌داران در زمان‌های مناسب شرایط را تحلیل و بررسی نمی‌کنند. در این صورت می‌بینیم که بعد از پنج هفته قیمت‌ سهم‌هایی که رشد کرده‌اند، امروز با صف‌های خرید سنگین‌تری مواجه شده‌اند. از این بعد، امروز با یک بازار هیجانی مواجه بودیم.

 نقطه تاریکی که در بازار امروز وجود داشت را می‌توان به مشکل هسته سیستم معاملات اختصاص داد که کلیت بازار را بر هم زده بود. از نیمه دوم بازار که سیستم معاملاتی با مشکل مواجه شد، شاکله بازار نامتوازن و مبهم شد و حتی بعد از حل شدن قسمتی از این اختلال، در نیم‌ساعت و یک ساعت پایانی معاملات عرضه‌های حقوقی پرحجمی که در نمادهای پالایشگاهی و بعضی از سهم‌ها اتفاق افتاد را داشتیم. که اتفاق عجیب و سوال برانگیزی بود.

به هرحال اگرچه این مشکل سیستم معاملاتی و عرضه‌های حقوقی، فضا را مبهم کرد اما در مجموع برآیند بازار به خصوص بعد از تغییر مدیریتی مثبت است. فضای کلی بازار از تک‌محور و تک‌صنعت بودن به سمت صنایعی که قابلیت تحیلیل‌پذیری بهتر دارند، می‌رود و این افزایش حجم معاملات را می‌‌توان به فال نیک پنداشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا