پیشخوانعناوین اخبار

چای عطری نخرید/احتمال وجود ترکیبات سرطان زا در “چای عطر دار”

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ازخبرنگاران جوان،محمدحسین عزیزی رییس انجمن صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس  درباره چای‌های عطری بیان داشت: مردم بهتر است از چای‌های معمولی بدون اسانس و رنگ (در اصطلاح عطری) استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اکثر چای‌های موجود (شاید ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها)، وارداتی از کشورهای هند و سریلانکا هستند،گفت:از آنجا که نمی دانیم این نوشیدنی با چه اسانس و رنگ و به چه شیوه‌ای در کشور مقصد تهیه می شود، استفاده از نوع عطری آن توصیه نمی شود.

به اعتقاد رییس انجمن صنایع غذایی مشکل دیگر را می توان با توجه به سازمان غذا و داروی ایران مطرح کرد که نتایج آزمایش صحت و سلامتی نوشیدنی‌هایی همچون چای را به درستی منعکس نمی کنند؛ به طور مثال روی هیچکدام از بسته‌های چای نوشته نشده که رنگ و اسانس مورد استفاده، مجاز و مورد تایید این سازمان است.

عزیزی با بیان اینکه کشورهای هند و سریلانکا از نظر سطح بهداشتی و کیفی درسطح پایین قرار دارند، توصیه کرد: تا جایی که امکان دارد باید از مصرف چای های عطری با رنگ و اسانس پرهیز کرد چرا که هرچند آنها عارضه فوری ندارند اما در دراز مدت عوارضی همچون سرطان را برای فرد به ارمغان می آورند.

وی اظهار کرد: حوصله به خرج دادن برای آماده شدن بخصوص رنگ انداختن چای طبیعی بسیار بهتر از مصرف چای هایی است که احتمالا سلامتی را تهدید می کنند. چای طبیعی و سالم در صورت مصرف به اندازه باعث آرامش اعصاب و قلب می شود.

رییس انجمن صنایع غذایی گفت: طبق نظر متخصصان تغذیه و پزشکان مصرف روزانه بیش از دو تا سه فنجان چای ( در هر دو نوع طبیعی و دارای اسانس) می تواند مضر باشد و در چای‌های طبیعی به دلیل کافئین منجر به تپش قلب، استرس و کمبود آب بدن شود.

عزیزی همچنین درباره چای سبز و طبیعی بودن آن یادآور شد: هرچند که چای سبز و سیاه در ترکیبات و خواص زیاد با یکدیگر تفاوتی ندارند اما چای سبز با وجود طعم حتی تلخ و گس درصورت مصرف کافی به چای سیاه ارجح است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا