پیشخوانتیتر دوعناوین اخبار

احمدی‌نژاد و اصولگرایان نمی‌توانند زیر یک چتر باشند/ ظریف و قاضی‌زاده‌ هاشمی در انتخابات ۹۶ کاندیدا نمی‌شوند

به گزارش  پایگاه خبری سرمایه گستران از خبرنگاران جوان ؛ “محسن مهرعلیزاده” فعال سیاسی و رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است. وی در دوره اول دولت اصلاحات استاندار خراسان و در دوره‌ی دوم معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی بود.

گزیده این مصاحبه به شرح زیر است:

** آینده سیاسی عارف بستگی به اتفاقاتی دارد

**ظریف و قاضی زاده هاشمی کاندیدا نمی شوند

**احمدی نژاد و اصولگرایان نمی توانند زیر یک چتر باشند

**بعید است فرصت حضور برای احمدی نژاد فراهم شود

**نتیجه ریاست مجلس تقریبا قابل پیش بینی بود

**روحانی کاندیدای اصلاح‌طلبان است

مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 آینده سیاسی عارف را چگونه ارزیابی می کنید؟

 مهرعلیزاده: آینده سیاسی عارف دست خداست و تا اندازه‌ زیادی به اتفاقات چند ماه اخیر مانده به انتخابات ریاست جمهوری دوره آتی بستگی دارد. شرایط در سال­های ۹۲ تا ۹۵در انتخابات­ های ریاست جمهوری و مجلس و  هیئت رئیسه و کمیسیون­ های مجلس، متغیر بود و عارف همیشه یکی از شخصیت­های تاثیرگذار در روند سیاسی کشور و جریان اصلاح­ طلبی بوده است.


با توجه به شناختی که از عارف دارید فکر می‌کنید در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ شرکت میکند؟

مهرعلیزاده: عارف اهل سنجش است و تاکنون هم ثابت شده و تصمیماتش در چارچوب منافع کشور و جریان اصلاحات بوده  و قاعدتا تصمیمی خارج از تصمیم جمعی اصلاح طلبان نمی‌گیرد.

به نظر شما مطرح کردن حمایت اصولگرایان از روحانی در انتخابات ۹۶ می تواند به دلیل این باشد که روحانی را از اصلاح طلبان دور کنند و به گونه‌ای عنوان کنند که به حمایت اصلاح طلبان در انتخابات ۹۶ نیازی ندارد و روحانی با حمایت اصولگرایان پیروز شده است.

مهرعلیزاده: این حمایت­ ها حرکتی استراتژیک و پایدار نیست این ها تاکتیک­ هایی است که برای یکسری اهداف کوتاه مدت در نظر گرفته شده­ زیرا روحانی در سه سال گذشته نشان داده  دارای تفکرات اصلاح ­طلبی است از موضع گیری­ های او در زمینه ­های مختلف سیاسی مانند سیاست خارجی،داخلی و امور فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی می‌توان متوجه شد و اغلب مخالفت ­ها و کارشکنی­ های مخالفین دولت هم به همین دلیل است.

آیا احمدی نژاد در انتخابات ۹۶ به عرصه سیاست بر می‌گردد؟

مهرعلیزاده: باتوجه به اتفاقاتی که در اواخر دوران ریاست جمهوری وی رخ داد و تحلیلی که از شرابط موجود سیاسی کشور دارم، بعید میدانم این فرصت برای وی فراهم شود.

فکر می‌کنید احمدی نژاد و جریان اصولگرایی در زیر یک چتر میروند که در انتخابات با هم همراه باشند؟

مهرعلیزاده: باتوجه به مواردی که در سئوال قبلی اشاره شد، این امرتقریباً نشدنی است.

اگر احمدی نژاد در انتخابات شرکت کند و ساعاتی مانده به انتخابات انصراف دهد و شخص دیگری را جایگزین خود و از آن حمایت کند به نظر شما این شخص چه کسی میتواند باشد؟

مهر علیزاده:چنین کاری خاصیتی ندارد و قابل پرداختن نیست حتی اگر خود احمدی نژاد هم بیاید وضعیت وی با توجه به افکار مردم و جامعه مشخص است و حال اگر فرد دیگری را بیاورد وضعیت آن فرد هم مشخص است.

اصولگرایان معتقدند که حقوق های نجومی به دولت احمدی نژاد ربطی ندارد و اگر در این رابطه مدرکی دارند رو کنند و از طرف اصلاح طلبان و حامیان دولت بیان می‌شود که دولت گذشته مصوب کرده و الان  پرداخت می‌شود، شما این را قبول دارید؟

مهرعلیزاده: معتقدم این عارضه اثر مخربی در سیستم اداری کشور بر جای گذاشته است که خوشبختانه دولت یازدهم با این موضوع قاطعانه برخورد کرد،باید توجه داشته باشیم اغلب این موارد مصوب مجامع عمومی شرکت ها و سازمان های ذیرربط بوده که تاریخ مصوبات نشان دهنده آنها است که اغلب به گذشته بر می‌گردد.

آیا مطرح کردن مسئله فیش‌های حقوقی و برجام و برخی نقطه ضعف‌هایی که در دولت وجو دارد برای فضاسازی در انتخابات ۹۶ است یا واقعا انتقادهایی است که به دولت گرفته می‌شود تا آنها را اصلاح کند؟

مهر علیزاده: قطعا وجود منتقد و فضای انتقاد برای پیشرفت کشور امری نیک و الزامی است اما شکی نیست که بخشی از مسائلی که مطرح شد مربوط به فضاسازی برای انتخابات ۹۶ است.

به نظر شما چرا عارف رئیس مجلس نشد و در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون ها شرکت نکرد و فکر می‌کنید اصلاح طلبان در موقع رأی گیری به وی پشت کردند؟

مهر علیزاده: با توجه به مجموعه شرایطی که بر انتخابات سال ۹۴ حاکم شد و تعداد زیادی از کاندیداهای اصلاح طلبان نتوانستند در مجلس حضور پیدا کنند ولی با این حال تعداد قابل توجهی از اصلاح طلبان به مجلس راه یافتند و نتیجه ریاست تقریبا قابل پیش بینی بود.

 به نظر شماحضور افرادی مانند کاظم جلالی،بهروز نعمتی و … در لیست امید با چه منطقی صورت گرفت؟

مهر علیزاده: از ۱۶۸ نماینده ای که از لیست امید انتخاب شدند ۲۸ نفر ازآنها اصولگرای معتدل بودند که این افراد هم جزو آنها بودند.

درسال ۹۲ زمزمه‌هایی مبنی بر حضور شما در انتخابات ریاست جمهوری بود اما حضور پیدا نکردید آیا در انتخابات ۹۶ هم درصحنه انتخابات حضور پیدا می کنید؟

مهر علیزاده: برابر عرف ریاست جمهوری در کشور ما دو دوره ای است و با دست آورد هایی که دولت یازدهم داشته به ویژه در مسائلی مانند سیاست خارجی و برجام در حال حاظر فضای خوبی در کشور حاکم است و کشور ما به لطف خدا  در میان منطقه‌ی متلاطم این گونه آرام است که این امنیت و آرامش در سایه عنایات خداوند متعال و درایت‌های “مقام معظم رهبری”، آگاهی مردم وتلاش های دولت است.لذا مردم به امید دست آوردهای بیشتر دولت،دوره بعد هم انتخابات ۹۲ را تکرار خواهند کرد.

 به نظر شما از کابینه دولت یازدهم کسی برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید می‌شود، زیرا زمزمه‌هایی مبنی بر حضور محمد جوادظریف وحسن قاضی‌زاده هاشمی شنیده می‌شود؟

مهرعلیزاده: نه،چنین احتمالی ضعیف است با توجه به انسجام و هماهنگی خوبی که در حال حاضر در فضای اصلاح‌طلبی  حاکم است تفرقه‌ای وجود ندارد و انتخابات ۹۲ تکرار می‌شود.

شما بیشتر روحانی را فردی اصولگرا می‌دانید یا اصلاح‌طلب؟

مهرعلیزاده: شخص رئیس جمهور بارها اعلام کرده که اصلاح طلب و اصولگرا نیست و فردی معتدل است .اما از نظر  من دیدگاهش در اداره امور کشور دیدگاهی نزدیک به اصلاح طلبان است.

 به نظر شما روحانی توقعات اصلاح‌طلبان را برآورده کرده است؟

مهرعلیزاده: اصلاح‌طلبان به کم قانع هستند،آرمان اصلاح طلبی عدالت اجتماعی،تعقل وتدبیر است و باید پذیرفت تحقق تفکرات اصلاح طلبانه در جامعه نیازمند زمان است ولی توقعات را  در حد توان برآورده کرده است.

یعنی اگر اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت نکنند ممکن است کسی دیگر رئیس جمهور دوره بعد شود؟

مهرعلیزاده: دلیلی ندارد حمایت نکنند، آنها حمایت می‌کنند.

اگر بخواهید از جناح اصولگرایان یک نفر را برای انتخابات ۹۶ به عنوان کاندید انتخاب کنید به نظر شما چه کسی می‌تواند باشد؟

مهرعلیزاده:  شخصی مدنظرم نیست،اما براساس برخی شنیده ها برخی از اصولگرایان قصد حمایت از روحانی را دارند.

 شما وحدت اصولگرایان در انتخابات ۹۶ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهرعلیزاده: اصولگرایان هنوز به جمع بندی نرسیده‌اند حتی چند روز قبل از انتخابات  هم فکر نمی‌کنم به نتیجه‌ واحدی برسند.

در انتخابات ۹۴ برای سرلیست اصلاح‌طلبان بحث بین شما و  عارف بود که یکی از شما دو نفر سرلیست اصلاحات شوید اما در نهایت شما رد صلاحیت شدید دلیل رد صلاحیت‌تان چه بود؟

مهرعلیزاده: دلیل رد صلاحیتم را نگفتند و زمانی هم که اعتراض کردم پاسخی نگرفتم.

یعنی اگر شما در کنار عارف حضور داشتید انسجام و وحدت اصلاح‌طلبان بیشتر می‌شد؟

مهرعلیزاده: قطعا هم افزایی مناسبی ایجاد می‌شد.

اخیرا شنیده‌ شده روحانی با رئیس دولت اصلاحات دیداری داشته شما از این دیدار  مطلع هستید،آیا در رابطه با انتخابات بوده؟

مهرعلیزاده: تا آنجا که من اطلاع دارم در یک ماه اخیر ملاقات داشتند ولی مسئله انتخابات مطرح نبوده و دیداری دوستانه خارج از دنیای سیاست داشتند.

 به نظر شما اگر حمایتی که رئیس دولت اصلاحات و آیت‌الله هاشمی در انتخابات ۹۲ از روحانی انجام دادند نسبت به  عارف صورت می‌گرفت وی رئیس جمهور می‌شد؟

مهرعلیزاده: عوامل متعددی در انتخاب شدن یک فرد در انتخابات موثر است، نظر و رای مردم،حمایت شخصیت ها و گروه‌های سیاسی،مذهبی، عملکرد افراد وشرایط و موقعیت زمان همگی در انتخاب شدن موثر هستند.

 نظرتان در رابطه با کلمات زیر چیست؟

دولت یازدهم: تلاش های زیادی کرده و برایش آرزوی موفقیت می‌کنم.

آیت‌الله هاشمی: صبور ودلسوز نظام.

انتخابات ۹۶: تکرار مردم سالاری دینی در ایران.

حسن روحانی : سیاستمداری مصمم.

دلواپسان: امیدواریم منافع ملی کشور را دنبال کنند.

محمدرضا عارف:فردی با شخصیت و اخلاق‌مدار.

رد صلاحیت: امری لازم اما در چارچوب قانون.

شورای نگهبان: نهادمکلف به حفظ قانون اساسی.

علی لاریجانی: سیاستمداری خبره.

علی‌ کفاشیان: مدیری که در جایگاه دوم موفق تر عمل کرده است.

محمدجواد ظریف: دیپلماتی با تجربه و کار بلد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا