بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانعناوین اخبار

شاخص بورس ۳۷۹ واحد رشد کرد /افزایش امیدواری به تداوم رشد بورس

به گزارش پایگاه خبری سرماه گستران ، در معاملات امروز بیش از یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش سه هزار و ۷۱ میلیارد ریال در ۸۹ هزار و ۶۰۳ واحد خرید و فروش شد.
گروه فلزات و معدن و گروه نفت و پتروشیمی، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و بر این اساس، تاپیکو، پارسان، جم، فخاس، ومعادن، وامید و وبانک با رشد خود، شاخص را بالا کشیدند.
همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز در معاملات امروز رشد کردند به طوری که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) ۱۳۵ واحد، شاخص کل(هم وزن) ۶۱ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۴۹ واحد، شاخص آزاد شناور ۲۹۷ واحد، شاخص بازار اول ۲۶۰ واحد و شاخص بازار دوم ۸۵۸ واحد بالا رفت.
بالاترین رشد قیمت به حق تقدم توسعه معاون و فلزات، کشاورزی و دامپروری مگسال، حق تقدم سیمان فارس و خوزستان، ایران ارقام و فولاد امیرکبیر کاشان تعلق داشت.
حق تقدم سیمان سپاهان، حق تقدم کابل البرز، حق تقدم عمران و توسعه فارس، سرمایه گذاری مسکن و داروسازی امین نیز به عنوان رکورد دار کاهش قیمت در جریان معاملات امروز بودند.

 دوره رشد بازار آغاز شده است

«حسین صالحی» مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه به رشد بازار در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: قیمت سهام شرکت ها در بازار سرمایه بسیار جذاب شده است.
وی افزود: سهام شرکت ها در قیمت های پایینی قرار گرفته اند و خرید سهام در نرخ های فعلی با نگاه بلند مدت به طور قطع سودی بیشتر از سرمایه گذاری در بازار پول برای سرمایه گذاران به همراه دارد.
این کارشناس بازار سرمایه به روند صعودی بازار در هفته های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: به نظر می رسد دوره رشد بازار آغاز شده است، البته بازار سرمایه در نیمه دوم سال شرایط مناسب تری را نسبت به نیمه نخست سال تجربه خواهد کرد.
وی درباره دلایل رونق بیشتر بازار در نیمه دوم سال، گفت: عواملی که می تواند باعث صعود بازار سرمایه شود، در نیمه دوم سال فراهم تر خواهد بود و سرمایه گذاران با اطمینان خاطر بیشتری نقدینگی های خود را وارد بازار خواهند کرد که این موضوع موجب رشد بازار سرمایه خواهد شد.
صالحی نخستین عامل بهبود بازار سرمایه را کاهش نرخ سود بانکی دانست و اضافه کرد: در سال های اخیر بازار پول به دلیل پرداخت سودهای بالا، نخستین گزینه برای سرمایه گذاری به شمار می آمد و این موضوع موجب شده جذابیت بازارهای دیگر کاهش یابد اما با کاهش نرخ سود، سرمایه گذاری در بانک ها توجیه چندانی نخواهد داشت و بخشی از نقدینگی به سوی بازار سهام روانه خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه معتقد است این روزها نقدینگی های جدیدی وارد بازار شده که البته بی ارتباط با کاهش نرخ سود بانکی و تاکید مسولان اقتصادی بر تداوم کاهش این نرخ نیست.
به گفته این کارشناس، بازار سرمایه پس از توافق برجام به بهبود اوضاع اقتصادی بسیار خوشبین بود اما با وجود آنکه در زمینه اقتصادی اتفاق های بسیار مثبتی روی داده، از میان رفتن کامل تحریم ها نیاز به زمان بیشتری دارد.
وی به سیاست های اقتصادی دولت برای کاهش تورم اشاره کرد و بیان کرد: هرچند تورم کنترل شده و به محدوده قابل قبولی رسیده است اما رکود اقتصادی در کشور هنوز وجود دارد که این رکود مانع رشد پایدار و با ثبات بازار سرمایه است؛ زیرا در زمان رکود بنگاه های اقتصادی و بدنه اقتصادی کشور، نمی توان انتظار داشت بازار سرمایه که به طور مستقیم از اقتصاد تاثیر می گیرد، رشد کند.
مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار یکی دیگر از راهکارهایی که برای اقتصاد و همچنین بازار سرمایه راه گشاست را جذب سرمایه گذار خارجی دانست و اظهارکرد: ورود سرمایه گذاری خارجی باعث تزریق نقدینگی به اقتصاد و بازار سرمایه می شود.
وی کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات جدی اقتصاد و بازار سرمایه دانست و افزود: ورود سرمایه گذار جدید سبب می شود تا بخشی از مشکل کمبود نقدینگی در اقتصاد و البته بازار سرمایه برطرف شود.
این کارشناس بازار سرمایه، به برنامه ریزی ها برای جذب سرمایه گذار خارجی در کشور اشاره کرد وافزود: تاکنون گروه های بسیاری از بازار سرمایه ایران بازدید کرده اند و همچنین قرار شده که طرح هایی با همکاری شرکت های خارجی و ایرانی اجرا شود اما برای تاثیر این موارد در گزارش های مالی و عملکرد شرکت ها به زمان بیشتری نیاز است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا