پیشخوانعناوین اخبار

تشخیص بیماری های گوارشی با بینی الکترونیکی ساخت پژوهشگران ایرانی

به گزارش  پایگاه خبری سرمایه گستران ازایرنا، طرح بینی الکترونیکی برای نخستین بار از سوی دو پژوهشگر جوان ایرانی در نخستین کنفرانس بین المللی تله مدیسین در دانشگاه امیرکبیر در سال ۱۳۹۱ ارایه شد.
ابوالفضل خسروی متولد شهریورماه ۱۳۶۵ یکی از پژوهشگران جوان این طرح است که درحال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کند.
اختراع سیستم سرم هوشمند، اختراع سیستم تبدیل نقشه های رقومی به عکس های هوایی، اختراع دستگاه عصب کشی دندان به وسیله لیزر، اختراع توقف الکترونیکی خودرو از طریق ماهواره و رایانه و بیش از ۸۰ اختراع داخلی و بین المللی در کارنامه این پژوهشگر جوان است.
خسروی توانسته در این مدت به واسطه فعالیت های نوآورانه خود نشان فدرال علمی کشور روسیه، نشان لیاقت کشور مالزی و دیپلم افتخار کشورهای ایران، آلمان، مالزی، روسیه و سوئیس را دریافت کند.
این پژوهشگر جوان ایرانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص اختراع بینی الکترونیکی اظهار کرد: ابن سینا حکیم بزرگ ایرانی، در هنگام تشخیص ندادن نوع بیماری پس از بررسی علائم بالینی بیمار، از بینی خود و استنشاق رایحه بازدم بیمار برای تشخیص نوع بیماری استفاده می کرد و از این طریق بیماری های گوارشی را تشخیص می داد.
وی بیان کرد: در ساخت دستگاه اینوز (بینی الکترونیکی) از این روش الهام گرفته شده است؛ چرا که درحال حاضر برای تشخیص بیماری های دستگاه گوارش از روش های تهاجمی مانند کولونوسکوپی و آندوسکوپی استفاده می شود که در این روش ها یک شیء خارجی وارد بدن می شود و برای بسیاری از افراد مشکلاتی را ایجاد می کند و حتی در برخی موارد موجب مرگ بیمار شده است.
خسروی افزود: در این روش به جای این که باکتری درون معده را با استفاده از لوله های آندوسکوپی و کولونوسکوپی مشاهده کنیم، به علائم باکتری که در معده وجود دارد و بوی خاصی از خود طی فرآیند تکثیر ایجاد می کند، توجه می شود.
وی با اشاره به این که در ساخت این دستگاه، بوهای مختلف آنالیز شده است، گفت: به عنوان نمونه هلیکوباکتر پیلوری، باکتری است که باید در معده به طور طبیعی باشد، اما زمانی که از یک حد طبیعی بیشتر می شود، زخم معده و زخم اثنی عشر ایجاد می کند؛ در فرآیند تکثیر این باکتری در معده یک بوی خاص ایجاد می شود که این دستگاه قادر است با آنالیز این بو نوع بیماری گوارشی را تشخیص دهد.
خسروی بیان کرد: هر بو از پارتیکل های منظمی در بازدم شکل می گیرد که با تطبیق بوی دهان با بوی تولیدشده باکتری ها در آزمایشگاه می توانیم انواع بیماری گوارشی را تشخیص دهیم.
این پژوهشگر جوان یادآور شد: دستگاه طراحی شده می تواند بوهای دهان افراد را از طریق، ‘آنالیز پیرینت بازدم بیمار’ تشخیص دهد و مشخص کند که در معده بیمار چه فعل و انفعالاتی در حال شکل گرفتن است که این بوی خاص را ساطع می کند.
وی ادامه داد: با استفاده از این دستگاه تاکنون بیماری زخم معده، زخم اثنی عشر و رفلاکس معده بسیاری از بیماران پیش از انجام روش های تهاجمی تشخیص داده شده است.
خسروی با اشاره به اینکه ساخت این دستگاه در قالب مقاله بین المللی در نخستین کنفرانس تله مدیسین در دانشگاه امیرکبیر ارایه و دفاع شده است، اظهار کرد: با ارایه این مقاله از سوی پژوهشگران ایرانی، یک موسسه تحقیقاتی وابسته به ناسا در کشور آمریکا، این طرح را با ارجاع به طرح اولیه که مربوط به تیم تحقیقاتی ایران است تکمیل کرده است.
وی بیان کرد: آنها توانسته اند با تکمیل طرح پژوهشگران ایرانی، دستگاه اینوز را برای تشخیص سرطان روده و معده از طریق بوی دهان و رایحه بازدم، بدون استفاده از روش های تهاجمی بسازند.
خسروی با اشاره به اینکه ارایه این مقاله و ساخت اولیه دستگاه با همکاری سید مجتبی مدن انجام شده است، گفت: زمانی که دانشمندان یک موسسه بین المللی دستاورد خود را به مقاله پژوهشگران ایرانی ارجاع می دهند، این امر فوق العاده ارزشمند است و میزان ارجاع پژوهشگران خارجی به مقالات ایرانی خود موجب ارتقای رتبه ایران در دانش بین الملل می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا