پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

صوت دلنشین قرآن در آسمان نصف‌جهان طنین‌انداز می‌شود/ رقابت ۵۰۰ نوجوان نخبه قرآنی در اصفهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، این مسابقات ویژه نوجوانان پسر و دختر زیر ۱۸ سال و در گروه‌های سنی زیر ۱۳ سال، ۱۳ تا ۱۶ سال و ۱۶ تا ۱۸ سال است که در ۲ بخش قرآنی و هنری، اجرا می‌شود.

در بخش قرآنی این مسابقات که برای نخستین بار در سطح نوجوانان برگزار می‌شود، نوجوانان پسر در رشته‌های قرائت تطبیقی، قرائت تقلیدی، فراز‌خوانی آیات قران کریم، اذان، ترتیل و تواشیح به رقابت می‌پردازند و در بخش هنری نیز رقابت در رشته‌های خوش‌نویسی، نقاشی، تصویر‌سازی و عکس ویژه نوجوانان پسر و دختر برگزار می‌شود.

فراخوان این مسابقات در اردیبهشت‌ماه آغاز شد و علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقات تا ۲۱ تیرماه فرصت داشتند آثار خود را به دبیرخانه این مسابقات ارسال کنند که پس از بررسی آثار و داوری آنها، در مجموع ۵۰۰ نفر از تمام استان‌های کشور با کسب بیشترین امتیاز به مرحله پایانی راه یافتند.

مراسم افتتاحیه ۲۱ مرداد‌ماه با حضور جمعی از مسئولان شهر اصفهان، استان و کشور در محل سالن اهل‌البیت (ع) برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان صبح و عصر در سالن‌های اهل‌البیت (ع) و خانه مشروطیت به رقابت خواهند پرداخت.

مراسم اختتامیه نیز ۲۳ مرداد هم‌زمان با شب میلاد با سعادت امام رضا (ع) پس از نماز مغرب در میدان تاریخی امام (ره) و با معرفی نفرات برتر و با حضور جمع زیادی از شهروندان برگزار می‌شود و تعدادی از برگزیدگان در این مراسم اجرای برنامه دارند.

در طول برگزاری این دوره مسابقات، در هر منطقه شهرداری اصفهان محفل اُنس با قرآن با اجرای نوجوانان راه‌یافته به مرحله نهایی مسابقات بیان برگزار می‌شود.

بخش ویژه این مسابقات، بخش هنری بوده که اسامی برگزیدگان نهایی آن نیز اعلام شده و قرار است علاوه بر تقدیر در مراسم اختتامیه و حضور در اصفهان نمایشگاهی از آثار برگزیدگان در سالن‌های برگزاری مراسم برپا شود.

اساتید برجسته‌ای همچون ستوده‌نیا، شاه‌میوه، نجاریان، گلبان و عنایتی مقدم از اصفهان، دولتی، حشمتی، امام جمعه، عباسی و ابوالقاسمی از تهران، لطفی‌نیا از گیلان، محمدپور از اردبیل و سادات فاطمی از خراسان رضوی در مرحله نهایی به داوری رقابت میان این نوجوانان می‌نشینند.

از نکته‌های جالب این مسابقات برگزاری مراسم اختتامیه در میدان امام (ره) اصفهان خواهد بود که عموم مردم نیز می‌توانند در این مراسم بزرگ که همراه با اهدای جایزه برای حضار است شرکت کنند، این مراسم همزمان با شب میلاد امام رضا (ع) از ساعت ۲۰:۳۰ در این مکان برپا خواهد شد.

مسابقات قرآنی بیان دارای مجوز از شورای عالی قرآن کشور بوده که این شورا زیر ‌نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، این مسابقات توسط موسسه فرهنگی قرآن و عترت بینه و با حمایت شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

تثبیت برند فرهنگی مسابقات قرآنی بیان برای اصفهان

شهردار اصفهان نیز در در همین زمینه با اشاره به اینکه اولین دوره مسابقات قرآنی کشوری ویژه جوانان زیر ۱۸ سال با عنوان بیان در اصفهان برگزار می‌شود. گفت: هدف اصلی حمایت شهرداری از این مسابقات، تثبیت برند فرهنگی آن برای اصفهان و برگزاری همه ساله این مسابقات در نصف‌جهان است.

مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه این برنامه بزرگ با همکاری و حمایت شهرداری و مجموعه بینه اجرا خواهد شد، تصریح کرد: ۲۲ و ۲۳ مردادماه در برنامه مسابقه قرآن‌خوانی بیش از ۵۰۰ نوجوان برگزیده قرآنی از سراسر کشور همراه ما هستند.

وی ادامه داد: شهرداری در کنار سیاست و رویکرد خود برنامه‌ها را در فضای باز برگزار می‌کند در همین راستا اختتامیه این مسابقه قرآنی در میدان امام (ره) برگزار خواهد شد.

جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان امسال نیز ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به موسسه‌های قرآنی برای انجام فعالیت‌های قرآنی اختصاص داده، گفت: این اعتبار برای فعالیت‌های شاخص قرآنی و جریان‌ساز پرداخت می‌شود و این بودجه به موسسه‌هایی پرداخت می‌شود که فقط فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد این بودجه در قالب بودجه حمایتی و برای اقدامات جاری و توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد بسترهای نرم‌افزاری پرداخت می‌شود، اضافه کرد: ۶۰ درصد دیگر نیز به اقدامات شاخص قرآنی و مشارکتی اختصاص می‌یابد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا