پیشخوانعناوین اخبار

نقش میکروب های دهان در سرطان روده بزرگ

به گزارش  پایگاه خبری سرمایه گستران از مدیکال نیوز، این میکروب fusobacteria نام دارد و از یک پروتئین ترکیب شوند با قند، برای رشد پولیپ کولورکتال استفاده می کند و سبب تکثیر و سرعت گسترش سرطان می شود. وجود این میکروب یکی از مهمترین نشانگرهای سرطان روده بزرگ است. مطالعات نشان می دهد که میکروب های دهان از جریان خون برای رسیدن به تومور استفاده می کنند. پروتئین ترکیب شوند با قند Fap2 نام دارد و توانایی اتصال به تومور را در اختیار میکروب قرار می دهد؛ به علاوه این پروتئین سبب کاهش توانایی سیستم ایمنی در مبارزه با سلول های سرطانی و متاستاز می شود.

محققان بر این باورند که شناسایی این پروتئین و نحوه عملکرد آن در پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد.
عوامل متعددی از جمله عدم تحرک، سیگار و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، در افزایش احتمال بروز سرطان کولورکتال موثرند. روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک و ضایعات غذا خارج می شوند و ضایعات آماده دفع می شوند. سرطان روده بزرگ از رشد غیر قابل کنترل سلول ها ناشی می شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می شوند. ممکن است این پولیپ ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول های سرطانی می توانند از طریق سیستم گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند.
سرطان روده بزرگ سومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکاست. نتایج این تحقیقات در نشریه Cell Host & Microbe منتشر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا