شهر و جامعهعناوین اخبار

حل مشکلات ساخت‌و‌ساز با هماهنگی تمام ارگان‌ها/ لزوم کاهش فرآیند صدور پروانه ساخت

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، نشست هم‌اندیشی کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با موضوع بررسی اقدامات ضروری در خصوص اقدامات تسهیلی فرایند صدور پروانه ساختمانی و پایان‌کار با حضور شهردار اصفهان، رئیس و اعضای شورای اسلامی‌ شهر، معاون شهرسازی و معماری شهرداری و انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران مسکن اصفهان برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: اوضاع اقتصادی هم در دنیا متاثر از شرایط امنیتی و هم در ایران ناشی از تقابل رکود و تورم، وضعیت مطلوبی ندارد.

رضا امینی با بیان اینکه شرایط رقابتی میان اصفهان و شهرهای دیگر سبب شده سرمایه‌گذاران به شهرهای دیگر بروند، تصریح کرد: شاید ما نتوانیم در این مورد کاری کنیم چراکه ضوابط دست و پاگیر میراثی در شهری مانند اصفهان وجود دارد اما در شورای شهر آمادگی داریم به شرط آنکه مسائل شهر و انگیزه‌های سرمایه‌گذاران رعایت شود، به تسهیل امور کمک کنیم.

وی ادامه داد: انتظارمان از شهرداری این است که نظام صدور پروانه ساختمان را در زمان معینی برای تسهیل و کاهش فرایندها به شورا ارائه کند چرا که بسیاری از مشکلات آن با هماهنگی قابل حل است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اگر انتظار داریم بخش خصوصی کارها را بر عهده بگیرد باید فرایند صدور پروانه را کاهش دهیم،‌ اضافه کرد: در واگذاری امور به دفاتر پیشخوان در صورتی که عقب‌نشینی کنیم، نمی‌توانیم دیگر کمر راست کنیم.

حمله به رکود راه‌حل رونق ساخت و ساز در بخش مسکن

شهردار اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: سیستم شهرداری و شهرسازی بی‌اشکال نیست اما باید این نواقص و اشکالات را کم کرده و در راستای حل آن اقدام کنیم.

مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر کشور در این بخش تصریح کرد: دو سه سالی است که رکود گریبان بخش‌های مختلف کشور را گرفته و با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب برای اینکه بتوانیم این رکود را بشکنیم باید به صورت درون‌زا عمل کرده و نگاه به خارج از کشور نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه زمانی که رکود به ساخت و ساز حاکم می‌شود راه چاره آن حمله به رکود است، ادامه داد: این موضوع یک بازی برد-برد برای انبوه‌سازان، شهرداری و شهروندان خواهد شد، البته ایراداتی وجود دارد که قابل حل است و در صورتی که راه حل‌ها ارائه شود، می‌تواند این چرخه کُند را روان کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اقتصاد کشور و اصفهان هم‌اکنون از شرایط خاصی برخوردار است، اضافه کرد: با این شرایط بسیاری از کارخانجات و صنایع در حال تعطیلی بوده و بسیاری در حال بیکار شدن هستند.

درخواست‌های مازاد بر قانون سبب نارضایتی می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز در این جلسه بیان کرد: ما تلاشمان بر این بوده تا مسائل مربوط به شهرسازی حل شود در این مورد آنچه که مربوط به مسائل شهرسازی می‌شود را دستور پیگیری داده‌ایم تا هر چه از لحاظ قانونی قابل حل است روان‌سازی شود.

سید جمال‌الدین صمصام‌شریعت تصریح کرد: عدم رضایت زمانی صورت می‌گیرد که فردی مازاد بر قانونی درخواستی داشته باشد در صورتی که هر فردی در حد و حدود قانون انتظاراتش را تعدیل کند، نیاز به کسب رضایت نیست.

وی با بیان اینکه انجمن صنفی انبوه‌سازان می‌توانند نسبت به مسائل صدور پروانه برای خودشان ورود کنند تا بتوانند تشکیلاتی داشته باشند، ادامه داد: پیشنهاد دادیم اتاق یا فضایی برای کارهای انبوه‌سازان در نظر بگیریم و زمانی که شهرداری الکترونیک شکل گرفت انبوه‌سازان می‌توانند فعالیت خود را دنبال کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اضافه کرد: در برخی موارد به طور حتم باید ضوابط طرح تفصیلی همچون عدم استفاه از نمای کامپوزیتی، شیشه رفلکس، سبک‌های اروپایی یا رومی و … رعایت شود.

وی افزوذ: هر چه سرمایه‌ها جذب شهر شود، ‌اشتغال ایجاد شده و نظام عرضه و تقاضا متعادل می‌شود و زمانی که این اتفاق رخ دهد قیمت‌ها نیز متعادل خواهد شد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا