پیشخوانعناوین اخبارمخابرات

نخستین مرکز اطلاعات ابری کشور افتتاح شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از ایرنا ،رایانش ابری( Cloud Computing) مدلی بر پایه شبکه های رایانه ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرم افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با به کارگیری شبکه ارایه می کند.

 در این آیین مرکز اطلاعات ابری «افرانت» با ظرفیت ۲۰ هزار سرور مجازی و با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت.
مرکز اطلاعات ابری از ارکان لازم شبکه ملی است و شرکت افرانت قصد دارد سرور ابری رایگان این مرکز را به کار آفرینان دیجیتال اختصاص دهد.
حمایت از ایجاد مراکز داده (دیتاسنتر) به عنوان یکی از ارکان اصلی شبکه ملی اطلاعات، از جمله برنامه های مدنظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است تا علاوه بر ارتقای میزبانی خدمات اینترنتی مورد علاقه کاربران ایرانی در دیتاسنترهای داخلی، ارتقای امنیت و حریم شخصی کاربران، افزایش سرعت و کیفیت دسترسی و کاهش هزینه های تمام شده خدمات ارتباطی در کشور محقق شود.
بهره برداری از مرکز اطلاعات (دیتاسنتر) افرانت، امکان ذخیره سازی ۶ پتابایت اطلاعات را در فضایی به وسعت یک هزارو ۵۰۰ متر مربع که شامل سالن های سرور و تجهیزات زیرساخت آی تی با ظرفیت هزار سرور ابری می شود، فراهم کرد.
زیرساخت برق دیتاسنتر به ظرفیت ۲ مگاوات از دو مسیر مجزای ۲۰ کیلوولت و از طریق دو دستگاه ترانسفروماتور تامین می شود.
میزان حمایت های دولت در راه اندازی این دیتاسنتر، معادل ۱۶۰ میلیارد ریال بوده که از این رقم حدود ۶۰ درصد از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و ۴۰ درصد توسط وزارت ارتباطات و صندوق حمایت الکترونیک تامین شده است.
همچنین مقرر شد تعداد ۱۰۰ عدد سرور ابری به صورت رایگان برای مدت یک سال به کارآفرینان معرفی شده از سوی وزارت ارتباطات واگذار شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا