پیشخوانعناوین اخبار

امسال۱۳۰ هزارشغل در بخش فناوری اطلاعات ایجاد می شود/ بهبود شرایط اقتصادی درآینده نزدیک

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ازایرنا، محمود واعظی روز یکشنبه در آیین بهره برداری از نخستین دیتا سنتر ابری بخش خصوصی کشور در افرا نت، سیاست دولت را ایجاد اشتغال دانست و گفت: اشتغال زایی وظیفه ای همگانی است که در این وزارتخانه با جدیت دنبال می شود.

رایانش ابری( Cloud Computing) مدلی بر پایه شبکه های رایانه ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرم افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با به کارگیری شبکه ارایه می کند.
وی از ورود سرمایه گذاران خارجی به بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور خبر داد و گفت: تا سرمایه گذاری خارجی نیاید، انتقال تکنولوژی معنا ندارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد، تلاش برای فراهم سازی زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی ضروری است.
واعظی به سرمایه گذاری ۴۵ هزار میلیارد ریالی دولت در این بخش اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی نیز تاکنون ۹ هزار میلیارد ریال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور سرمایه گذاری کرده است.

بهبود شرایط اقتصادی کشور تا سه ماه دیگر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد، سه ماه آینده شرایط اقتصادی کشور متفاوت می شود و شاهد رونق در ارکان اقتصادی خواهیم بود.
واعظی بیان کرد: تلاش دولت این است با فراهم سازی زیر ساخت ها و رفع موانع، بخش خصوصی را تشویق به فعالیت بیشتر کند.
وی به برطرف شدن تحریم ها اشاره کرد و افزود: اکنون تعداد بانک هایی که روابط خود را با ایران برقرار کرده اند، نسبت به پنج ماه پیش افزایش یافته است.
واعظی افزودد، دولت مصمم به توسعه همه جانبه کشور به خصوص در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است و از این رو سیاست توسعه با کمک سرمایه های مردمی را دنبال می کند.

اقتصاد مقاومتی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را از برنامه های دولت یازدهم برشمرد و افزود: تاکید بر بخش غیردولتی یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی است که از سوی دولت با جدیت دنبال می شود.

مخالف خصولتی ها هستیم
وی مشکل خصوصی سازی را بی انگیزگی دولت ها برای واگذاری کار به بخش خصوصی و مقاومت بدنه اجرایی کشور در این باره عنوان کرد و گفت: سیاست دولت یازدهم این است هرآنچه که امکان دارد را به مردم واگذار کرده و راه را برای فعالیت مردم هموار کند.
واعظی افزود: دولت یازدهم خصولتی شدن را قبول ندارد و آن را درست نمی داند و بر این اساس دنبال آن است تا فعالیت های قابل واگذاری را بدون تبعیض به مردم واگذار کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید، دولت با فراهم کردن زیرساخت ها و رفع موانع تلاش دارد تا بخش خصوصی اقدام به سرمایه گذاری در همه بخش ها کند و هر آنچه که در سیاست خارجی خود انجام داده برای تحقق این هدف بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد، در آینده نزدیک به جای افتتاح پروژه هایی که دولت انجام داده شاهد رونمایی از پروژه های بخش خصوصی باشیم .
واعظی گفت: هرجا پروژه ای مردمی افتتاح شود خود مردم نیز به نحواحسن از آن نگهداری خواهند کرد و هزینه های آن را پرداخت می کنند.
رفع تحریم ها
این عضو کابینه دولت یازدهم به تحریم ها اشاره کرد وبیان  داشت: مردم بیشترین آسیب را از این تحریم ها دیدند و اکنون با تلاش دولت تدبیر و امید و همت خود مردم و رهبری مقام معظم رهبری شاهد برطرف شدن تدریجی تحریم ها هستیم که نفع آن متوجه مردم خواهد شد.
وی با بیان این که موضوع تحریم ها دیجتال صفر و صد نیست که یکباره انجام شود، یادآور شد: رفع تحریم ها تدریجی است و اکنون شاهد افزایش تعداد بانک هایی متمایل به همکاری با ایران، بیمه ها و شرکت های بزرگ بین المللی هستیم.
واعظی گفت: بسیار خوشبین هستم تا آنچه که رییس جمهوری در باره رفع تحریم ها به مردم قول داده است به زودی محقق شود.

رشد بازار ارتباطات وفناوری اطلاعات ایران
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد که از ۲۱۰ میلیارد ریال ابتدای دولت اکنون به ۳۹۰ هزار میلیارد ریال رسیده است و عنوان کرد: باید اندازه بازار تا سه و نیم برابر اندازه فعلی افزایش پیدا کند.
وی نگاه به بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات ( آی سی تی ) را نگاهی توسعه ای توصیف کرد و گفت: باید اندازه بازار به گونه ای شود که هرکس وارد آن شد راه را برای دیگران بازتر کند.
واعظی وجود رانت و انحصار در بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات را روا ندانست و گفت: همه با بزرگ شدن بازار می توانند از آن منتفع شود.
وی افزود: امروز وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور و در سایه تلاش های دولت یازدهم به گونه ای شده است که بسیاری از افراد و شرکت هایی که تاکنون علاقه ای در این باره نداشته اند برای فعالیت مراجعه کرده اند.
واعظی بهره برداری از دیتاسنتر داخلی را در راستای تکمیل شبکه ملی اطلاعات برشمرد و گفت: یکی از گام های حرکت در جهت تکمیل پازل شبکه ملی اطلاعات افتتاح این مرکز است و در این شبکه جای دیتاسنتر ابری خالی بود که امروز ایجاد شد.

کاهش تعرفه تبادل اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به کاهش تعرفه های تبادل اطلاعات در داخل کشور براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اشاره کرد و ادامه داد: باوجود کاهش ۶ هزار میلیارد ریالی درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت، این اقدام موجب افزایش دسترسی مردم به امکانات می شود که اطمینان دارم این کاهش درآمد در آینده با کاربری کاربران، برگشت داده خواهد شد.

از حضور سرورهای خارجی در ایران استقبال می کنیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استقبال از حضور سرورهای سایت های خارجی به داخل اشاره کرد و یادآور شد: حضور این سرورها در داخل کشور، موجب کاهش هزینه مردم در استفاده از پهنای باند شده و کیفیت و سرعت ارایه خدمات را افزایش می دهد. این موضوع نیاز مردم به محتوای داخلی و خارجی را تامین می کند.
واعظی در این باره به رعایت قوانین داخلی در انعقاد قرارداد با طرف های خارجی اشاره کرد و از شرکت های ایرانی خواست این مورد را در مذاکره ها مد نظر قرار دهند.
وی درباره تصمیم دولت یازدهم در واگذاری ایجاد دیتاسنتر به بخش خصوصی برغم تصمیم دولت های قبل مبنی بر راه اندازی ۳۰ دیتاسنتر توسط دولت،ابراز امیدواری کرد در مذاکره با وزیر نیرو در زمینه کاهش هزینه برق این مراکز به تفاهم برسند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه هفته دولت، بهره برداری از پروژه های بخش خصوصی را در راستای سیاست دولت و سیاست های اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: اگر تنها بند ۲۴ اقتصاد مقاومتی را خوب اجرا کنیم همه مشکل های اقتصادی کشور حل خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا