شهر و جامعهعناوین اخبار

اصول یازدهگانه مهارت ارتباط مؤثر در پاسخگویی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم رئیس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی دراین کارگاه که دوروز به طول انجامید عنوان داشت: دردامنه علوم و مطلق علم وآگاهی،دوشکل ازدانایی درنظر گرفته می شود، یکی دانش هایی که جنبه نظری دارد ودیگری دانش هایی که جنبه مهارتی دارند.

وی درادامه به یکی از ویژگی های این مهارت اشاره کرد و افزود: مهارت ازجنس دانستن نیست،ازجنس توانستن است وتوانستن، آدمی رابالا می برد واین امر مستلزم ممارست وتمرین است وباید بدانیم عمرمهارت بسیار کوتاه استوبابکارگیری هوشمندانه وتمرین، مهارت رشد می کند.

وی ایجاد ظرفیت رابه عنوان دومین ویژگی مهارت عنوان کرد وتصریح کرد: ایجاد ظرفیت بیشتر است، به این شکل که مافعالیتی که تاکنون انجام می داده ایم به نحو دیگر ویاشرایط دیگری وباعمق بیشتر انجام می شود ونتیجه آن این است که اگرتاکنون یک مهارت داشته ایم، حال مهارت ها افزایش پیداکرده و قابلیت من بیشتر خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین مخدوم افزود: زندگی امروز ماتوأم با ارتباط است وارتباط ازمؤلفه های اصلی زندگی انسان به شمار می رود که اگر ارتباط اززندگی انسان گرفته شود زندگی مختل خواهد شدو پاسخگویی دینی نوعی ازارتباط است.

وی تأکید کرد: فرایند پاسخگویی، فرایندی ارتباطی است که درآن مبدأ پاسخگو،پیام محتوای پاسخ و مقصد، مخاطب است وهدف شناساندن ویا بازشناسی یک پدیده از سوی مبلغ به مخاطب استواین ارتباط باید به نحو مؤثر اتفاق بیفتد.

رئیس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی ارتباط مؤثر را پروژه ای دانست که نیازمند طراحی وبرنامه ریزی است واگردر یک ارتباط بازیگر مذاکره نباشید باانتخاب خود بازیچه آن قرار می گیرید.

وی در ادامه به مهارت های ارتباط مؤثر اشاره کرد وخاطر نشان شد:ارتباط مؤثر تنها راه انتقال اطلاعات،پیش شرط هرنوع آموزش،تنها راه بروز احساساتوتنها راه راهنمایی وکمک واقعی به دیگران است واین ارتباط نیازمند تکنیک ومهارت است.

حجت الاسلام و المسلمین مخدوم گفت: اوّلین قدم درپاسخگویی مؤثر این است که شناخت واقعی ازمسأله داشته بایم، مشکل مخاطب راکشف وبه طور دقیق راه حل ارائه دهیم، چراکه یکی ازشایع ترین مشکلات، عدم فهم مسأله وشروع به پاسخگویی است وراه حل آن صبر درفهم وتحلیل مسأله است.

وی راه حل دیگر درفهم مسأله مخاطب راتلاش برای غلبه براحساسات بیان کرد وگفت: براحساسات خود غلبه نماییدوتاجایی که ابهام دارید شروع به پاسخ ننمایید وبدانید نخستین برداشت ماازسوال بهترین برداشت نیست و باتأمل بیشتر پاسخ کاملتر ارائه نمایید.

رئیس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینیبا بیان این که حقیقت ازموضع محبت واقتدار را یکی دیگر از این مهارت های درارتباط مؤثر در پاسخگویی می باشد اذعان داشت:محبت به معنی مهربانی ساده،صمیمانه واقتدار به معنی رعایت حسن خلق درعین قاطعیت وحفظ اصول است و این یعنی با مخافت یا بدگویی مخاطب مهربانی کنید.

ویاظهار کرد: سومین مهارت، رعایت تعادل دربرخورد می باشد وکارشناسان پاسخگو باید در پاسخگویی از ورود به مصادیق فردی،قومی و گروهی پرهیز کنند.

حجت السلام و المسلمین مخدوم از عدم تمرکز برنکات منفی به عنوان چهارمین مهارت خبر داد و گفت: وجود نقطه منفی درافراد خیلی طبیعی است امّاتمرکز برآن مشکل است چراکه تمرکز برنکات منفی علاوه بر بازدارندگی مانع از شناخت واقعی وارتباط مؤثر خواهد شد.

وی ادامه داد: مراقب خطای ذهنی خود باشید چرا که توجیه یک سخن ویا تصمیم اشتباه، آن را به سخن وتصمیم درست تبدیل نمی کند که این ازمهارت های ارتباط مؤثر درپاسخگویی است.

رییس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینیعنوان داشت: همه کارشناسان باید مراقبت قضاوت(ظن) درمورد دیگران باشند، چون قضاوت کردن مانع مشاهده درست واقعیت ومحبت صادقانه است و مورد قضاوت قرارگرفتن برای مخاطب آزار دهنده است.

وی به هفتمین مهارت ارتباط مؤثر در پاسخگویی اشاره کرد و بیان داشت: به مخاطب نشان دهید سخن گفتن باوی برای شما جذاب است، چراکه برقراری هرارتباطی مستلزم گوش دادن دقیق است وسخن گفتن نوعی احتیاج است ولی گوش دادن نوعی هنراستو هر ارتباطحتی اشتباهیک فرصت است.

حجت السلام و المسلمین مخدوم گفت: هشتمین مهارت درپاسخگویی این است که هویت های افراد به عنوان ابعاد شخصیتی او مانند جنسیت،تحصیلات وموقعیت درنظر گرفته شود تا درک کاملتری از اوداشته باشیم.

وی با بیان این که روی مشکل پرسشگر تمرکز شود و نه بر روی خودشخص چرا که در این حالت حس بدی به اودست می دهد را به عنوان نهمین مهارت بیان کرد و افزود: کارشناسباید با مخاطبین خود همدلی داشته باشد نه همدردی وبی تفاوتی، همدلی به مامی فهماند مخاطب درکجاست ومادرچه موقعیتی هستیم و این به مافرصت می دهد تابه اوآدرس داده ووی راکمک کنیم.

رئیس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات در پایان گفت:آخرین مهارت ارتباط مؤثر در پاسخگویی این است که درپاسخگویی به دنبال مقصر نباشید چرا که اگر به دنبال مقصر باشید نه تنها مشکل راحل نمی کنید بلکه شرایط راسخت می کنید، یافتن ویانیافتن مقصر کمکی به حل مشکل نمی کند و فقط می تواند روند یافتن راه حل را به تأخیر بیندازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا