پیشخوانعناوین اخبار

چگونه آرتروز را فیتیله پیچ کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،احمد هاشمیان، متخصص پزشکی ورزشی  گفت: امروزه اضافه وزن و نداشتن شیوه زندگی سالم سلامت جامعه را به شدت تهدید می کند.

وی در ادامه بیان کرد: استفاده از مواد غذایی پرکالری ،چرب و سرشار از نمک ،عدم مصرف مواد غذایی طبیعی و سالم ،سکون و عدم تحرک همگی در ایجاد چاقی افراد نقش اساسی دارند.

متخصص پزشکی ورزشی در خصوص تاثیر شرایط ژنتیکی در ایجاد چاقی عنوان کرد : به طور کلی چاقی در خانم ها و آقایان فرم متفاوتی دارد. تجمع چربی در خانم ها بیشتر در ناحیه لگن و ران و در آقایان در اطراف شکم است. خانم ها در عوارض ناشی از تجمع چربی در ناحیه تحتانی آسیب پذیر تر هستند.

وی در خصوص عوارض تجمع چربی در ناحیه لگن و ران ابراز داشت: قرار گرفتن در این حالت بدن را در سیکل معیوب قرار می دهد و  موجب سخت شدن حرکت، آسیب های مفصل لگن و زانو و دردهای انتهای لگن می شود. ادامه این حالت باعث دفرم شدن بالانس لگن، بیماری های دیسک ستون فقرات و آرتروز زودرس مفاصل به خصوص در زانو می شود.

هاشمیان در ادامه بافزود: خانم ها به دلیل ظریف بودن ساختار اسکلتی و حجم عضلانی کمتر، زودتر در معرض عوارض ناشی از تجمع بافت چربی در ناحیه تحتانی قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: تجمع چربی در ناحیه شکم، لگن و ران با افزایش سن و به دلیل از دست رفتن فیبر های کلاژن موجب از بین رفتن بافت های نگه دارنده آن می شود که این عارضه در پزشکی سلولیت چربی نامیده می شود ، در این حالت چربی به صورت توده های نامنظم بر روی پوست شکل می گیرد و منظره نامطلوبی را روی پوست ایجاد می کند.

این متخصص با تاکید بر تاثیر مفید ماساژ در جلوگیری از ایجاد سلولیت چربی در نواحی مستعد ابراز داشت: با از دست رفتن ساختارهای نگه دارنده چربی، حفظ زیبایی اندام غیر ممکن است بنابراین توصیه می شود قبل از ورود بدن به این مرحله با انجام فعالیت های ورزشی و رژیم غذایی مناسب از بروز این حالت جلوگیری شود.

وی در خصوص فعالیت های موثر ورزشی در حفظ تعادل چربی در قسمت تحتانی تصریح کرد: روزانه ۴۰ دقیقه پیاده روی می تواند تاثیر زیاد در این زمینه داشته باشد ، همچنین انجام فعالیتهای ورزشی که حد فاصل مفصل ران و زانو را درگیر می کنند، مانند دوچرخه سواری، دویدن و شنا در این زمینه بسیار مفید و موثر هستند.

هاشمیان یادآور شد: داشتن وزن ایده‌آل، از میزان فشاری که بر مفاصل وارد می‌شود کاسته و منجر به کاهش دردهای آرتروزی می‌گردد. در صورت امکان میوه و سبزیجات بیشتری در برنامه غذایی خود بگنجانید و مصرف گوشت‌های چرب را تقلیل دهید. این تغییرات علاوه بر کاهش وزن موجب کاهش التهابات شده و بالطبع بهبود دردهای آرتروزی را همراه خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا