شهر و جامعهعناوین اخبار

راه اندازی دو خط ریلی تهران- بغداد و مشهد- کربلا تا دو ماه آینده

مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی صندوق راه آهن جمهوری اسلامی ایران از ایجاد دو خط ریلی تهران- بغداد و مشهد- کربلا تا پیش از ماه محرم خبر داد و گفت: این خط ریلی علاوه بر جذب توریست درمانی در جذب گردشگر نیز تاثیز بسزایی دارد.

«سیاوشی» در این نشست گفت: با توجه به این پتانسیل ما می توانیم حجم بالایی از توریست سلامت را جذب ایران کنیم همچنین این خط در حوزه گردشگری اصفهان می تواند سهم بالایی را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه این خط ریلی منشا بسیاری از کارها خواهد شد، گفت: هزینه های حمل و نقل ریلی بسیار پایین است و می توان خرمشهر را به یکی از قطب های تجاری کشور تبدیل کرد.

وی  با بیان اینکه ۸۰ درصد کالاهای وارده به عراق در جنوب این کشور تخلیه می شود، اظهار داشت: براین اساس ما تصمیم گرفتیم که کالاهای ایرانی را از مرزهای جنوبی و به خصوص مرز خرمشهر وارد عراق کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه مسافر و کالا، حمل ترکیبی خواهیم داشت، بیان داشت: هزینه حمل و نقل ریلی در عراق یک چهارم حمل جاده ای است و کالاهای ایران مشمول ۷۵ درصد صرفه جویی از محل حمل و نقل ریلی در داخل عراق خواهد شد که این موجب رقابتی شدن قیمت کالاهای ایرانی می شود.

سیاوشی تاکید کرد: ما به عنوان فعال حوزه اقتصاد، از نظر اقتصادی این اقدامات را انجام داده ایم اما بقیه امور بر عهده وزارت امور خارجه و سازمان های امنیتی است که اجازه ورود و خروج کالاهای عراقی و مسافران را بدهند.

وی همچنین بیان داشت: در بحث مسافر زیاد مشکلی نیست اما در بحث کالا پیچیدگی های خاصی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی صندوق راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه با تاکید بر ضرورت دپوی کانتینری در اصفهان، بیان داشت: ما در کنار ریل راه آهن اصفهان زمینی برای دپوی کانتینری در نظر می گیریم.

وی در ادامه در خصوص قرارداد واردات ریل از هند با وجودی که این توان در شرکت ذوب آهن اصفهان ایجاد شده است، گفت: شرکت ذوب آهن تاکنون چندین مرحله برای تولید ریل ملی، زمان اعلام کرده که آخرین تاریخ خرداد ۹۵ بود و این موضوع در دستور کار راه آهن قرار گرفت که با بهره برداری این طرح، برای خرید کسب تکلیف کند.

سیاوشی ادامه داد: قرار بود ذوب آهن در تولید ریل ملی خودکفا باشد اما اقدام به وارد کردن شمش تولید ریل کرد در حالیکه این ریل باید در داخل تولید می شد.

وی تاکید کرد: هر زمانی شرکت ذوب آهن آماده عرضه ریل ملی شد ما نیز اقدامات لازم را برای قرارداد خرید ریل انجام خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی صندوق راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر به هزاران کیلومتر ریل نیاز داریم، تصریح کرد: امیدواریم تا زمانی که ریل ها از هند وارد کشور می شود ریل ملی ذوب آهن نیز آماده بهره برداری نهایی شود.

مدیرکل راه آهن اصفهان: مهمترین نیاز بندرخشک، توسعه خطوط ریلی است

 مدیرکل راه آهن اصفهان با اشاره به اینکه مهمترین نیاز بندرخشک، توسعه خطوط ریلی است از در دست اجرا بودن طرح احداث خط دوم محور بافق–میبد- زرینخبرداد.

«حسن ماسوری» با اعلام این خبر، اظهار داشت: مفهوم بنادر خشک با انتقال جریان عبور کالاهای تجاری از سطح جاده ها به خطوط آهن علاوه بر فواید کلی برای محیط زیست و کیفیت زندگی، این امکان را برای بنادر دریایی فراهم می آورد تا در مناطق پشت ساحلی بازارهای هدف را شناخته و عملیات تخلیه و بارگیری خود را توسعه دهند.
وی با بیان اینکه در بنادر خشک بدون اینکه نیازی به توسعه بنادر باشد میزان کالاهای ورودی به بندر افزایش می یابد، افزود: طی این عملیات، خدمات بهتری به کشتی های باربری و متصدیان حمل و نقل ارایه و شهرهای بندری و همچنین مدیریت بنادر از کاهش تراکم جاده ها برخوردار می شوند.

ماسوری افزود: استان اصفهان به عنوان کریدور حمل و نقل مرکزی کشور شناخته می شود و عبور شاهراه های اصلی و همچنین خطوط ریلی نقش این استان را در حمل و نقل دو چندان می کند.

مدیر کل راه آهن اصفهان اضافه کرد: باید توجه داشت که مهمترین نیاز بندرخشک، توسعه خطوط ریلی است تا کالا وبارها با راه آهن به مرکز کشور منتقل شده وازآنجا با سیستم ریلی و جاده‌ای در سراسر کشور توزیع شود که خوشبختانه با پیگیرهای مدیرعامل راه آهن کشور، طرح احداث خط دوم محوربافق –میبد – زرینشهرباجدیتدرحالاجرااست.

وی اظهار داشت: با دوخطه شدن این مسیر، بهترین مکانی که برای بندر خشک استان در منطقه سجزی در شرق استان درنظرگرفته شده است و در همجواری با ایستگاه راه‌آهن سیستان قراردارد، با یک خط فرعی به شبکه سراسری راه آهن متصل شده و با دوخطه شدن محور بافق –میبد – زرینشهروعبورآنازایستگاهسیستاندرآیندهنزدیکزیرساختلازمجهتایجادبندرخشکدرحوالیاینایستگاهفراهمخواهدشد.
ماسوری تصریح کرد: احداث بندر خشک از نظری ریالی و میزان مصرف سوخت به اقتصاد کشور کمک بسیاری می‌کند و ایجاد آن در استان اصفهان گامی موثر در تقویت زیرساخت بازرگانی منطقه مرکزی کشور است که می تواند ضمن کاهش بار ترافیکی بندر شهید رجایی به توسعه و تسهیل مبادلات تجاری در بخش واردات و صادرات کمک کند.

وی افزود: بندر خشک اصفهان می‌تواند نقش مؤثری در تسهیل مبادلات تجاری خارجی فعالان اقتصادی استان و کشور داشته باشد و با توجه به قرار گرفتن استان اصفهان در مرکز کشور می‌توان از این ظرفیت برای افزایش حجم مبادلات تجاری بهره برد.

مدیر کل راه آهن اصفهان با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی می‌تواند فرصت‌های تجاری ارزنده‌ای برای استان اصفهان ایجاد کند، بیان کرد: راه‌اندازی بندر خشک با استفاده از خطوط ریلی می‌تواند ترانزیت کالا از بنادر ایران به کشورهای آسیای میانه را تسهیل کند

مسوول اقتصادیسفارت ایران در لاهه:ما در حوزه شناخت روابط بین الملل باید نگاه دیگری داشته باشیم

مسوول اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاههبا تاکید بر اینکه ما در حوزه شناخت روابط بین الملل باید نگاه دیگری داشته باشیم، گفت: بعد از برجام با وجود سفر هیات های تجاری بسیار به اصفهان به دلیل نداشتن برنامه به هیچ نتیجه ای نرسیدیم.

علی کردآبادی در این نشست با اشاره به اینکه بعد از برجام صدها هیات سیاسی و اقتصادی به اصفهان آمدند، بیان داشت: با وجود توانایی بالای این استان، به دلیل نداشتن برنامه و ضعف در تنظیم ارتباطات هیچ کدام از این دیدارها نتیجه ای نداشت به عبارتی دیگر ما بعد از برجام هزینه کردیم اما درآمدی نداشتیم.
وی با بیان اینکه وزارت بازرگانی افرادی را برای توسعه روابط بازرگانی به کشورهای دیگر می فرستد، افزود: این افراد بیشتر بخش های خصوصی را به هم مرتبط می کنند از سوی دیگر افرادی از طریق وزارت امور خارجه در سفارتخانه مستقرند و مسوول فعال کردن روابط بازرگانی هستند.

مسوول اقتصادی ایران در هلند با تاکید بر اینکه ما در هلند سعی در شناخت فعالان اقتصادی داریم، تصریح کرد: آنچه مشخص است بین ایران و هلند و دیگر کشورها گلوگاه هایی از جمله در روابط بانکی وجود دارد.
وی به دلایل این مشکل اشاره کرد و گفت: سیستم بانکی ایران کمتر از یک دهه با سیستم بانک های بین الملل ارتباط کمی داشت از سوی دیگر در این مدت تحولات جدی در مبارزه با پولشویی در دنیا اتفاق افتاد و بانک ها برنامه های متعددی را انجام دادند که نبود بانک های ایرانی در این سیستم سبب شکاف بزرگی شد.
کردآبادی با اشاره به اینکه کشور هلند یک چهلم ایران است، بیان داشت: این درحالیست که هلند بدون داشتن گاز و نفت،GDP نزدیک به ایران دارد.

به گفته وی، کشور هلند در اکثر شاخص ها از جمله راحتی کار، بهداشت، زندگی، سیستم های حمل و نقل جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست به گونه ای که این کشور کم هزینه و اما پربازده است.

وی  با اشاره به اینکه اصفهان از جوانان باسواد اما بیکار و با ظرفیت بالا و همچنین اتاق بازرگانی خوب برخوردار است، بیان داشت: استان اصفهان بزرگتر از ۲۳ کشور آسیایی و ۲۰ کشور اروپایی است.
وی با تاکید بر اینکه اصفهان داشته های فوق العاده ای دارد، تاکید کرد: ما در حوزه شناخت روابط بین الملل باید نگاه دیگری داشته باشیم.

به گفته کردآبادی، باید به این نتیجه برسیم که به غیر از ساختارهای سنتی، ساختارهای مدرن را در روابط اقتصادی خود تعریف کنیم.

وی بیان داشت: اگر در اتاق بازرگانی اصفهان یک بانک اطلاعاتی فعال و به روز ایجاد و افراد فعال در حوزه های مختلف اقتصادی به آن دسترسی پیدا کنند به طور قطع شاهد سروصدایی از نظر ارتباطات با دیگر کشورها خواهیم بود.

به زودی شاهد تک نرخی شدن ارز خواهیم بود

«حمیدرضا مومنی»مسوول کمیته توسعه صادرات کالا اتاق بازرگانی اصفهان  در این نشست گفت: به زودی شاهد تک نرخی شدن ارز خواهیم بود بنابراین فعالان اقتصادی در این فضا باید با استراتژی های مختلف از فرصت های موجود بهره ببرند.

به گفته وی، اگر بدهی های بخش خصوصی پرداخت شود وضعیت آنها بهتر می شود که هنوز این اتفاق نیفتاده و اما امیدواریم شاهد تحرکاتی در اقتصاد کشور به ویژه بخش صادرات باشیم.

دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست، تاکید کرد: فضای معدنی کشور و استان به یک سری برنامه ها نیازمند است.

شهریاد شعبانی به رکود حاکم بر کشور اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل این رکود خود مسئولین بیشتر به دنبال فعالان اقتصادی هستند و این اتفاق خوشایندی است چرا که شرایط به گونه ای شده که نگاه ویژه ای به بخش معدن می شود.

وی به جلسه کمیسیون معدن با مدیران رده اول بانک صادرات اشاره کرد و گفت: در این جلسه یک سری تسهیلات برای معدن کاران در بحث واردات قائل شدند به گونه ای که ایجاد حساب های سپرده ارزی اتفاقی خوش برای این بخش است.

دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در آینده یک تفاهم نامه در سه جهت مجزا در کمیته صادرات منعقد خواهد شد، گفت: این تفاهم نامه ها در بخش ارزی، وام های معوق و همچنین فضایی برای تامین منابع مالی و ریالی خواهد بود.

وی تاکید کرد: در این راستا پیشنهاد شده با بانک ها به ویژه بانک هایی که معدن کاران و تولیدکنندگان ببشتر درگیر آن هستند وارد تعامل شویم.

«علی دهشید» مسوول کمیته کانی های غیرفلزی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: تجار و یا بازرگانان ما یا اطلاعات کمی از فضای موجود دارند و یا سخت به اطلاعات دست پیدا می کنند.
وی تاکید کرد: به طور قطع رایزنان اقتصادی می توانند راه را برای بازرگانان باز کنند و گره گشای مشکلات باشند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا