پیشخوانتیتر دوعناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

درآمد نفتی اوپک به ۴۰۴ میلیارد دلار رسید/ کمترین دربیش از۱۰سال

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا، همچنین خالص درآمد حاصل از فروش نفت اوپک در سال ۲۰۱۵ در مقایسه با مقدار ۷۵۳ میلیارد دلاری سال پیش از آن، ۴۶ درصد کاهش نشان می دهد.

درآمد نفتی اوپک در ۲ سال گذشته به دلیل کاهش قیمت های نفت کمتر شده است.
نفت نخستین کاهش چشمگیر قیمت را در ژوئن سال ۲۰۱۴ (خرداد سال ۱۳۹۳) تجربه کرد و روند کاهشی آن تا ژانویه ۲۰۱۵ (دی ۱۳۹۴) ادامه داشت. قیمت نفت برنت از حدود ۱۱۵ به ۴۵ دلار در هر بشکه کاهش یافت و اکنون حدود ۵۰ دلار در هر بشکه معامله می شود.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد، درآمد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۶ به ۳۴۱ میلیارد دلار کاهش می یابد و سپس در سال ۲۰۱۷ به ۴۲۷ میلیارد دلار افزایش یابد.
رقم درآمد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد، سال جاری میلادی یک سال سخت مالی برای کشورهای صادرکننده نفت است.
کشورهایی مانند الجزایر و ونزوئلا برای واردات کالاهای مصرفی شهروندانشان وابسته به درآمدهای نفتی هستند. در سال ۱۹۸۰، سرانه درآمد نفتی کشورهای عضو اوپک پس از لحاظ تعدیلات مربوط به تورم، سه هزار و ۵۰۰ دلار بود، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۵به ۶۰۶ دلار کاهش یافته است.
تولید نفت آمریکا که بزرگترین مصرف کننده این کالا در جهان است در سال ۲۰۱۴ به طور چشمگیری افزایش یافت و این کشور توانست در تامین بخش مهمی از نیاز داخلی اش به خودکفایی برسد. در نتیجه بازار نفت با مازاد عرضه مواجه شد. اوپک که معمولا در چنین شرایطی تولید خود را کاهش می داد و از افت قیمت جلوگیری می کرد، سیاست خود را تغییر داد و تصمیم گرفت با افزایش سطح تولید و کاهش سطح قیمت ها، تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا که هزینه تولید آنها در آن زمان در مقایسه با اوپک بسیار بالا بود را از میدان بیرون کند و سهم خود را از بازار حفظ کند. حامیان این تغییر سیاست در اوپک، کشورهای قطر، امارات متحده عربی، کویت و در راس آنها عربستان سعودی بودند.
با اتخاذ سیاست جنگ برای سهم بازار، توان مالی کشورهای حامی این سیاست نیز تحلیل رفت و آنها نیز با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند به طوری که دولت عربستان سعودی مجبور شد بودجه سال ۲۰۱۶ خود را کاهش داده و هزینه های غیراساسی را حذف کند.
هم اکنون بازار جهانی نفت با روزانه ۲ میلیون بشکه مازاد عرضه روبرو است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا