شهر و جامعهعناوین اخبار

تاثیر امنیت اجتماعی در جامعه

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “جهانگیرکریمی” معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در همایش مشاوران منطقه‌ای که در سالن اجتماعات معاونت اجتماعی پلیس اصفهان برگزار شد گفت: اندیشمندانی که به عدالت فکر می‌کردند امنیت را شرط لازم برای تحقق عدالت دانسته و کسانی که به رفاه می‌اندیشیده‌اند، آن را عامل اصلی آسایش شمرده‌اند.

وی ادامه داد: آنانی که بر توسعه‌ی سیاسی یا اقتصادی تکیه کرده‌اند، امنیت را عامل و نیز حاصل آن تلقی می‌کنند، برای مثال “تامس” معتقد است که یکی از خواسته‌های اساسی بشر امنیت است و آن به معنی سلامت و آرامش فکر و احساس امنیت عاطفی در روابط بین انسانهاست.

سرهنگ کریمی ضمن اشاره به تعر‌یف فرهنگ روان‌شناسی از امنیت، این مقوله را به معنی احساس ایمنی، اعتماد و رها بودن از ترس و تهدید دانست که به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

این مقام انتظامی ادامه داد: از دیدگاه روان‌شناسی، امنیت بعد از نیازهای فیزیولوژیک انسان قرار گرفته و طبق نظر”مازلو” دومین نیاز اساسی و پایه‌ای است که سایر پیشرفت ها و خودشکوفایی انسان بر روی آن قرار دارد.

کریمی افزود: نیازهای انسان سلسله مراتبی را در برمی‌گیرد که به ترتیب عبارتند از: نیازهای فیزیولوژیک، نیاز به امنیت، نیاز به تعلق خاطر و دوست داشتن و دوست داشته شدن، نیاز به عزت نفس، نیازهای شناختی، نیازهای ذوقی و نیاز به خودشکوفایی که عالی‌ترین نیاز انسانی است.

سرهنگ کریمی امنیت را دارای ابعاد گسترده‌ای دانست که امنیت اجتماعی از جمله آن است، به گفته این مقام مسئول، امنیت اجتماعی همواره به عنوان یکی از نیازهای اساسی هر جامعه انسانی مطرح بوده است، زیرا وجود این پدیده در سطح جوامع نظم و بقاء را به عنوان مهمترین کارکرد اساسی خود بوجود می‌آورد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در واقع این پدیده از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین کار ویژه‌های نهاد اجتماعی حکومت یا همان دولت می‌باشد که مردم حق خود را در مورد دفاع از حریم عمومی و خصوصی، حفظ جامعه به نهاد اجتماعی حکومت تفویض می‌کنند، که این مساله بر اساس دیدگاه نخبه‌گرایی بیانگر نقش بارز نهاد اجتماعی حاکمیت در تأمین امنیت در سطح جامعه بر عهده حکومت می‌باشد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان امنیت اجتماعی را حلقه واسط بین امنیت فردی و امنیت ملی نامید و گفت: این فرایند در بطن جامعه جای دارد، بنابراین استمرار وجود ارزش های فرهنگی، فرایند اجتماعی شدن، وفاق و همکاری اجتماعی و…. در بین شهروندان می‌تواند از مهمترین عوامل ارتقاء و تقویت امنیت اجتماعی به صورت واقعی باشد که در تلاش است با یک نگاه کلان و جامع، یکپارچگی و انسجام لازم را میان امنیت، شهروندان و حاکمیت بسترسازی کند.

این مقام انتظامی گفت: در مطالعات جامعه شناختی از دو بُعد می توان از امنیت اجتماعی بهره برد، اول اینکه این نوع امنیت در سطح جامعه از حیث ضرورت حیات اجتماعی برای بقای هر جامعه ای لازم می‌باشد، دوم اینکه از حیث تأثیر گذاری در کم و کیف امور اجتماعی،سیاسی، دولتی و حکومتی که جامعه با بحران‌ها و مسائلی روبرو است این پدیده در سطح جامعه لازم است، بنابراین طرح و تدوین چارچوب جامعه‌شناختی برای این پدیده در حال حاضر برای هر اجتماعی از جمله جامعه خودمان لازم به نظر می‌رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا