دسته‌بندی نشده

مجمع ملی گفت وگو برای نجات اقتصاد ایران تشکیل شود / اقتصاد ایران دیگر نمی‌تواند عرصه آزمون نظریه‌ها و سیاست‌های یک گروه فکری خاص باشد

 

به گزارش پایگگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان «سید عبدالوهاب سهل آبادی» در  سیزدهمین جشنواره تولید ملی – افتخار ملی که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، تصریح کرد: ما  نیازمند رسیدن به یک توافق برجام داخلی برای همکاری فراگیر در حل مشکلات داخلی کشور هستیم. ما نیازمند گفت‌وگوی پنج بعلاوه یک داخلی هستیم. قوای محترم مجریه، مقننه، قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیروهای مسلح و صدا و سیما، قوای شش‌گانه‌ای هستند که بخش خصوصی باید با آنها گفت‌و‌گو کند و درمورد نجات اقتصاد ایران با آنها به توافق برسد

وی اظهار کرد: برای این کار امروز هم دیر است و فردا دیرتر.بخش خصوصی  از روسای سه قوه، مجمع تشخیص مصلحت، ستاد مشترک نیروهای مسلح و صدا و سیما درخواست می کنیم برای شکل‌گیری «مجمع ملی گفت‌و‌گو برای نجات اقتصاد ایران» با ما همکاری کنند. اقتصاد ایران دیگر نمی‌تواند عرصه آزمون نظریه‌ها و سیاست‌های یک گروه فکری خاص باشد. بنابراین در این مجمع ملی لازم است از دیدگاههای اقتصاددانان طیف های مختلف و سایر متخصصان نیز بهره گرفته شود. از ریاست محترم جمهوری درخواست جدی داریم که فرمان تشکیل «مجمع ملی گفت‌و‌گو برای نجات اقتصاد ایران» را به وزیر محترم اقتصاد ابلاغ کنند و ضمانت‌ّهای لازم برای اجرای تصمیمات این مجمع را نیز فراهم آورند. بخش خصوصی آماده است تا تحت یک فرماندهی واحد در اقتصاد، همه توانایی خود را برای نجات اقتصاد ایران به میدان بیاورد.

سهل آبادی با بیان این پرسش که اقتصاد ایران کدام گام به جلو را برداشته است؟ بحران اقتصادی تا کی صبر خواهد کرد تا ما همچنان بنشینیم و بگوییم و برخیزیم؟ گفت:  بزرگانِ اقتصاد و اشتغال، زمان نشستن و گفتن به پایان رسیده است. اکنون زمان عمل است. بیایید تا امروز اندکی بی پرده و صمیمانه‌ از مشکلات فراگیر و راهکارهایی که جز با همت مشترک همه ما محقق نمی شود سخن بگوییم و با مقامات دولت و بزرگان نظام سیاسی اتمام حجت کنیم و البته آمادگی خویش را نیز برای هرگونه مشارکت و مجاهدت در راه پیروزی ملت ایران در عرصه نبرد اقتصادی نیز اعلام کنیم.

وی افزود: در دوسال گذشته،‌ دولت محترم با پشتیبانی همه ارکان نظام بویژه مقام مقام معظم رهبری، جبهه‌ی گفت‌وگو برای حل و فصل مناقشه اتمی را مدیریت کرد و با امضای توافقنامه برجام، این جهاد سیاسی دشوار به انجام رسید.

رییس خانه صنعت ،معدن و تجارت ایران یادآور شد: توافق برجام شرط لازم برای احیای اقتصاد از نفس افتاده ما بود اما صِرفِ امضای این توافق کافی نیست؛ ما هنوز راه درازی در پیش داریم تا بتوانیم در اقتصادمان روحی تازه بدمیم و آن را در مسیر رشد مستمر قرار دهیم. همین جا باید گلایه کنم از عزیزانی که از سردلسوزی اما بدون توجه به منافع ملی و مشکلات عمیق اقتصادی و بیکاری استخوان‌سوز ما، این توافق مهم را زیر سوال می‌برند و با برخوردهای دوگانه‌ی خود باعث شدند اثر روانی برجام که می‌توانست شوک مثبتی به اقتصاد ایران وارد کند، محقق نشود.

وی تصریح کرد:  زمانی  که در تیرماه ۱۳۶۷ قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران پذیرفته شد. در روزهای نخست پذیرش قطعنامه، هیچکدام از ما آن را باور نمی‌کردیم حتی برخی از همسنگران ما تا چند روز می‌گریستند. اما چون پذیرش قطعنامه تصمیم کلیت نظام بود، همه تمکین کردند و تا امروز که ۲۷ سال از آن می گذرد هنوز هیچ‌کس به خود اجازه نداده است درستی پذیرش قطعنامه را زیر سوال ببرد و خدای ناکرده  آن را خیانت بخواند. ما انتظار داشتیم و داریم که پس از آن که ارکان نظام، امضای توافق برجام را تصویب کردند، همانند قطعنامه ۵۹۸ همگی یک زبان و یکدل از آن حمایت کنیم. تنها در این صورت بود که برجام می‌توانست روح تازه ای در اقتصاد بیمار ما بدمد. امروز این نیاز همچنان وجود دارد. عزیزانِ دلواپس، اگر اندکی هم نگران فقر و بیکاری خانمان‌سوز در میلیون‌ها خانواده‌ کارگر و میلیون‌ها دانش آموخته عالی باشید، بیکاری و فقری که می‌تواند همچون آتش، ایمان و اخلاق ما را بسوزاند، آنگاه رویکرد مناسب‌تری به برجام خواهید داشت.

سهل آبادی  نخستین شرط برای عزم ملی و مشارکت در مبارزه با بیکاری، فقر و فساد را پذیرش برجام به مثابه یک توافق ملی و به عنوان میثاق نظام سیاسی دانست و گفت: همه جامعه برجام را  بپذیریم و همچون پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بی چون‌وچرا از آن حمایت کنیم. بیایید از این لحظه توافق کنیم که هر کس این توافق مهم ملی را زیر سوال ببرد، اگر نگوییم خائن است دستکم در مسیر منافع ملی گام بر‌نمی‌دارید و کمکی به خروج اقتصاد ما از رکود نمی‌کند.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: بیش از این نباید مساله مهم بیکاری در میان انبوه مسایل سیاسی و اجتماعیِ دیگر، گم شود. لازم است مساله رکود و بیکاری به مساله شماره یک کشور و کلیت نظام سیاسی تبدیل شود. بیکاری به مثابه بمبی است که کل جامعه ما را تهدید می‌کند. ما نگران وضعیت شکننده صنایع و بنگاههای تولیدی هستیم. دولت و مجلس محترم، قوه قضاییه، صدا و سیما و همه نهادهای عمومی دیگر باید سیاست‌ها و برنامه‌های خود را در همراهی با حل معضل بیکاری و رکود تنظیم کنند.

سهل آبادی خاطر نشان کرد: همه باید بپذیرند که مساله شماره یک کشور رکود و بیکاری است و هر اقدامی که حل این دو معضل را به تاخیر بیندازد باید از دستور کار همه نهادها و ارگانهای کشور خارج شود. در یک کلام،‌ حل معضل رکود نیازمند عزم نظام سیاسی و مشارکت فراگیر جامعه است. لازم است فراهم آوردن این عزم و مشارکت، دستور کار اول همه قوای کشور و علاقه مندان به نظام سیاسی باشد.

رییس خانه صنعت ،معدن و تجارت ایران خروج غیر تورمی از رکود، فرایندی زمان‌بر و تدریجی دانست و گفت:. بخش تولیدی کشور دچار چنان مشکلات عاجلی است و به حدی ناتوان شده است که دیگرتوان صبر چند ساله برای خروج از رکود را ندارد. از نظر بسیاری از اقتصاددان مستقل و مشاوران بخش تولید، ما چاره ای نداریم که به سراغ «خروج تورمی از رکود» برویم تا بتوانیم طی یک سال آینده، اقتصاد ایران را از  رکود خارج کنیم.

وی اضافه کرد: باید هزینه خروج از رکود را که همان تورم است بپذیریم. بنابراین به نظر می‌رسد لازم است دولت محترم، هدفگذاری خودش را در مورد کاهش نرخ تورم، اصلاح کند و در این مورد نظر مقام معظم رهبری را نیز جلب کند. ادامه سیاست‌های قبلی خروج از رکود، تنها به آسیب‌پذیری بیشتر بخش تولید و از دست رفتن فرصت‌ها می‌انجامد.  لازم است ریاست‌محترم جمهوری در این زمینه به گونه‌ای بی‌پرده با مردم کشورمان گفت‌وگو کنند. مردم صبور کشور ما وقتی با صمیمیت و بی‌پرده با آنان گفت‌وگو شود، مسائل را درک می‌کنند و با دولت همکاری می کنند. اما اطلاع رسانی دقیق و صادقانه به آنان شرط لازم این اعتماد و همکاری است. به گمان ما هنوز هم عمق مشکلاتی که اقتصاد کلان ما به آن گرفتار است به اطلاع مردم ما نرسیده است. با آگاه کردن مردم از عمق مشکلات، می‌توان آنان را برای پذیرش یکی دو سال نرخ تورم بالا برای خروج فوری از رکود قانع کرد. حتی اگر لازم شود می‌توان موضوع را به همه پرسی گذاشت.

سهل آبادی تزریق مالی گسترده را نیاز اصلی بخش تولید برشمرد و گفت: نظام بانکی کشور خود  بیمار و آسیب‌خورده و نیازمند جراحی جدی است. از چنین نظامی نمی‌توان انتظار داشت که از بخش تولید حمایت کند. طبیعی است که اولین دغدغه بانک‌هایی که خود در معرض زیاندهی هستند، حل بحران‌های خودشان باشد. از غریق انتظار چه کمکی داریم؟ لازم است دولت محترم، سازوکاری خارج از نظام بانکی برای تزریق منابع مالی کافی به بخش تولید بیندیشد.

وی پیشنهاد  تاسیس کلینیک ‌های بنگاهی در استان‌ها زیر نظر استاندار و با مشارکت دستگاههای دولتی و نهادهای صنفی بخش خصوصی ارایه کرد و گفت: پرونده تک تک بنگاههای مشکل‌دار در آنها بررسی و اتخاذ تصمیم شود و منابع مالی لازم نیز با نظارت این کلینیک ها به بنگاههای مورد نظر تزریق ‌شود.

نایب رییس کانون کارفرمایان ایران  برگزاری انتخابات سالم، آرام و با مشارکت بالا شرط ورود ایران به فضای مثبت و امیدوارانه اقتصادی در پسا برجام عنوان کرد و گفت:بی‌گمان دعوت مقام معظم رهبری از همه قشرهای جامعه برای مشارکت فراگیر در انتخابات، بر اساس همین دغدغه بوده است. دولت محترم و همه مراجع موثر در انتخابات بکوشند انتخاباتی آرام وسالم برگزار شود و از هرگونه اقدامی که به ابهام آفرینی در انتخابات منجر شود بپرهیزند. مردم بزرگوار کشورمان ، نهادهای مدنی، احزاب و کاندیداهای محترم نیز بکوشند از هر گونه سخن و اقدامی که به فضای شفاف و سالم و امیدوارانه انتخابات آسیب بزند بپرهیزند. فراموش نکنیم که انتخابات سالم وآرام دروازه ورود اقتصاد ما به دنیای پر نشاط پسا برجام است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا