پیشخوانعناوین اخبار

تغذیه دانش آموزان با لقمه آبزیان از مهرماه درمدارس

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، در حال حاضر کشورمان در تولید قزل آلا مقام اول در دنیا را دارد و جز ۴ کشور اول دنیا محسوب می شود و از نظر میزان صید در کل اقیانوس هند مقام دوم و در غرب اقیانوس مقام اول را به خود اختصاص داده است. اما با این وجود مصرف سرانه ماهی فقط ۱۰ کیلوگرم است که نصف مصرف سرانه در دنیا ست و این نشان می دهد که در جهت دهی ذائقه مردم برای مصرف آبزیان کوتاهی شده است و عرضه لقمه آبزیان از سنین پایه می تواند به تغییر ذائقه کودکان و داشتن تغذیه ای سالم کمک کند.

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران عنوان می کند که باید ۳۰ درصد پروتئین مودنیاز در سبد مصرفی خانوار ازآبزیان باشد که متاسفانه چنین نیست . گفت وگوی کوتاه انجام شده با دکتر عیسی گلشاهی را در این رابطه می خوانید :

بر اساس توافقی که با آموزش و پرورش داشتید قرار است عرضه لقمه ها ی آبزیان در چه تعداد مدارس به اجرا درآید ؟

در مرحله اول این طرح هزار مدرسه را در استان تهران دربرمی گیرد بعد از سه ماه که نتایج مشخص شد در کل کشور به اجرا در خواهد آمد و در این مسیر مربیان تربیتی و بهداشتی مدارس نیز تحت آموزش‌های خاصی قرار خواهند گرفت و به‌عنوان مروجان سلامت،‌ نقش آبزیان در سلامت را به دانش‌آموزان گوشزد می‌کنند.

آیا آبزیانی که در مدارس توزیع می شود به صورت فست فودی خواهد بود ؟

روشهای طبخ این ماهی ها متفاوت و با محور سلامت است وطوری نیست که بخواهیم یک غذای سالم را تبدیل به یک غذای فست فود و ناسالم کنیم . ما سال گذشته عرضه میگو را در تعدادی از مدارس به صورت آزمایشی اجرا کردیم و درمهرماه امسال پایلوت مان بر این مبنا ست که بتوانیم ازبین ۷ فرمالوسیونی که وجود دارد کشف ذائقه کنیم و از میان آنها بهترین طعمی که مورد پذیرش دانش آموزان قرار گرفته است ،یک یا دو فرمول را برای لقمه های دانش آموزی انتخاب کنیم . درواقع خیلی نمی خواهیم تعداد طعم و مزه را گسترده کنیم در حد یک یا دو طعم می خواهیم باشد که بتوانیم به صورت انبوه تولید کنیم .

اگر این طعم ها مورد استقبال دانش آموزان قرار نگرفت چه برنامه ای دارید ؟

اگر استقبال نشد، ما یکی از کارهایمان این خواهد بود که ببینیم چرا استقبال نکردند، کیفیت و توانمندی را طوری تغییر می دهیم که دانش آموزان پذیرش کنند ، ضمن اینکه ما قبلا یک تست اولیه در برخی از مدارس منتخب انجام دادیم وبررسی ها نشان داده که می توان در مدارس حتی به عنوان غذای نیمروزی که به دانش آموزان ناهاری می دهند و یا حتی مدارس شبانه روزی مورد استفاده قرار گیرد ، برای همین نگران عدم پذیرش آن نیستیم.

قیمت این وعده ها چه میزان تعیین شده است و چه نوع ماهی هایی مورداستفاده قرارخواهد گرفت ؟

قیمت این لقمه ها بدون آنکه کیفیتش تغییری کند در مناطق مختلف شهر بین ۳ تا ۵ هزار تومان بسته به حجم لقمه است. ماهی هایی که مورد استفاده قرار می گیرد نیز همه داخلی است و وارداتی نخواهد بود ، از انواع ماهی ها استفاده می شود اما قزل آلا گزینه اصلی ماست و گونه های جنوب هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

درمناطق محروم که پرداخت ۳ هزار تومان هم برای این لقمه ها بالاست چه پیش بینی شده است؟

یکسری تمهیداتی اندیشیده شده است ، ما به دنبال صنعتی سازی هستیم و واحدهای صنعتی ما که کار تولید این اغذیه را انجام می دهند، اقداماتی انجام خواهد شد تا مناطق محروم را نیز با هزینه ارزانترو با حفظ کیفیت پوشش دهیم .احتمال می رود بتوانیم از برخی از اسپانسرها نیزاستفاده کنیم و برخی از هزینه ها را در این مناطق به صفربرسانیم .

متوسط سرانه مصرف ماهی در کشورما چقدر است و نسبت به سرانه جهانی چقدر پایین تر است ؟

متوسط سرانه مصرف درداخل کشور حدود ۱۰ کیلو گرم است و این میزان نصف مقدار جهانی است یعنی در دنیا ۲۰ کیلو گرم سرانه مصرف است که باید روی آن کار کنیم . هدف گذاری ما این است که سرانه مصرف را افزایش و به حدود۱۳٫۵ کیلو گرم در یک برنامه پنج ساله برسانیم . مسئله مهم این است که در سبد مصرفی خانوار باید حدود ۳۰ درصد پروتئین مورد مصرف از آبزیان باشد که متاسفانه اینگونه نیست و باید دراین راه گامهایی را برداریم .

م:جام جم آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا