پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

دریاچه ارومیه در دو راهی خشکی و بقا

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از خبرنگاران جوان ،  خشکسالی یکباره گریبان دریاچه ارومیه را نگرفته است. بی توجهی نسبت به این چاله نمکی موضوع امروز و دیروز نیست زخمی کهنه درزیر بستر نمک آلودش پنهان کرده که با کمی بارندگی التیام می یابد اما مشکل اصلی فقط خشکسالی و کاهش بارندگی است؟

مردم منطقه با آگاهی یافتن نسبت به اهمیت حفظ دریاچه ارومیه برای احیایش پیش قدم شده ودر مصرف آب صرفه جویی می کنند. برخی از افراد برای اینکه خشک شدن وتبعات آن را هشدار دهند با بطری آب به دریاچه می ریزند یا در مثلها می گویند گریه کنیم تا با اشکهای ما دریاچه پر شود.

کشاورزان هم با اصلاح و تغییر الگوی کشت و کاشت یک محصول آنهم فقط برای امرار معاش و استفاده ازتکنیک های نوین آبیاری نسبت به احیای دریاچه احساس مسئولیت می کنند.برخی نیز با کاشت بوته و نهال در حاشیه دریاچه و برای اینکه با تانکرهای آبرسانی وارد بیابان ترک خورده حاشیه دریاچه نشوند با دبه به پوشش گیاهی ایجاد کرده آب می دهند تا هر طور شده دریاچه را حفظ کنند چون معتقدند وجود دریاچه بقای آنها و سرزمین آبا و اجدادیشان است.

رحمان وهاب زاده مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی   با اشاره به اینکه میزان بارندگی ها در سال جاری تراز آبی دریاچه ارومیه را در مقایسه با سال گذشته(۹۴) تا ۴۰ سانتی متر افزایش داده است,بیان کرد: حرکت ماسه های شنی در آذربایجان غربی مردم این خطه را گله‌مند و معیشت آنها را مختل کرده است همچنین شور شدن آب،بیماریهای تنفسی و گوارشی در زمان وزش بادهای نمکی از دیگر معضلات مردم این منطقه است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی و غربی از قطبهای مهم کشاورزی در کشور است و معیشت مردم این استانها از طریق کشت و کار تامین می شود،عنوان کرد:ریزگردها در زمان گل‌دهی روی محصولات کشاورزی می نشیند و مانع گرده افشانی و باروری محصولات شده و نتیجه این امر کاهش محصولات کشاورزی خواهد بود.

وهاب زاده افزود:کانونهای گرد و غبار در اثر مدیریت نامناسب و بی توجهی در سالهای گذشته حاشیه دریاچه را به بیابان و کانون ریزگرد تبدیل کرده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اظهار داشت:بهره برداری غیر اصولی و توسعه چاههای غیر مجازدر کنار توسعه باغات در مناطق کوهستانی وعدم برنامه ریزی برای حقابه کشاورزی باعث شده تا کشاورزان به اجبار از آب چاه استفاده کنند و بلای جان آب های زیر زمینی شوند.

وهاب زاده یکی از راههای احیا دریاچه ارومیه را مسدود کردن تمام چاههای غیر مجاز دانست و گفت:در جلسه ای که با شورای حفاظت آب داشتیم استاندار ارومیه بر مسدود کردن چاههای غیر مجاز تاکید و دستگاههای مرتبط از جمله سازمان آب را موظف به اجرای اقدامات اساسی در راستای مسدود کردن چاههای غیر مجاز کرد.

وی افزود:رفتارهای نادرست ما با محیط زیست باعث شده تا دریاچه ارومیه در شرایط فعلی قرار بگیرد و در این میان احیای دریاچه در معیشت،سلامت ،محیط زیست پاک،مباحث استراتژیک و ارتباطات بین المللی نقش  بسیار موثر خواهد داشت.

عملیات احیایی در ۶۵۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی حاشیه دریاچه ارومیه

مجید موسی زاده مدیر اجرایی پروژه احیای دریاچه ارومیه نیز  در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کانونهای گرد و غبار اظهارکرد: در سال ۹۳ تمام کانونهای ریزگرد شناسایی و وارد فاز مطالعاتی شده ایم و با همکاری دانشگاه منابع طبیعی ارومیه و مرکز تحقیقات دو موضوع عملیات بیومکانیکی و بیولوژیکی را در استانهای آذربایجان غربی و شرقی پیگیر شدیم و در سال ۹۴ شاهد رشد چشمگیر این عملیات بودیم.

وی افزود: درسال ۹۳ و ۹۴ حدود ۶۵۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی حاشیه دریاچه ارومیه که پوشش گیاهی خود را از دست داده و به کانون تولیدگرد و غبار تبدیل شده بودندشناسایی و عملیات مقابله با آن اجرایی شده است.

موسی زاده در ادامه گفت:عملیاتهای احیایی شامل هلالی های آبگیر،فارو و پتینگ که جزعملیات کنترل هرزآب هستند و کاشت نهال،بوته و بذر هم جز عملیات بیولوژیکی است که اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی عنوان کرد: دو سال ازپروژه احیای دریاچه ارومیه می گذرد و در طی این مدت کانونهای تولید گردوغبار در شمال و مرکز استان آذربایجان غربی را با توجه به اعتبارات اختصاص یافته شناسایی و احیا کردیم.

مدیر اجرایی پروژه احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: با استفاده از ایستگاه های سنجش و پایش فرسایش مستقر در کانون های تولید گرد و غبار در سال آینده می توانیم درصد مقابله با گرد و غبار و میزان فرسایش را بررسی کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا