شهر و جامعهعناوین اخبار

لزوم تعیین وضعیت اراضی موقوفه فردوان/۳۰ میلیارد تومان پروژه در حال اجرا است

به گزارش  پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، نهضت پاسخگویی مدیران شهرداری اصفهان این بار در قالب همنشینی با شهروندان منطقه هشت تحقق یافت و در این دیدار شهردار و معاونانش و با همراهی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیش از ۶ ساعت پای درد دل شهروندان نشستند.

برنامه‌ ملاقات شهردار و معاونانش با شهروندان در منطقه هشت برخلاف دیگر مناطق از دیدار با شهروندان آغاز و در نهایت به نشستی با معتمدان محلی این منطقه خاتمه یافت.

تعیین تکلیف اراضی موقوفه محله فردوان را می‌توان از مهم‌ترین مطالبات شهروندان و معتمدان محلی منطقه هشت شهرداری اصفهان عنوان کرد چرا که شهروندان این محله امکان برخورداری از بسیاری از مراکز تفریحی، ورزشی و … را ندارند و زمین‌های موقوفه محله پرتمان که در حال حاضر به محلی برای ریختن زباله تبدیل شده‌اند و محل شکل‌گیری بسیاری از  آسیب‌های اجتماعی نیز هستند و این در حالی است که امکان هیچ‌گونه فعالیت عمرانی در این محله وجود ندارد.

قدردانی از شهردار برای حمایت از طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو

اما توسعه زیرساخت‌های گردشگری در اصفهان نیز از دیگر دغدغه‌های شهروندان منطقه هشت بود که در این میان یکی از شهروندان جوان منطقه هشت ماکتی از هتلی زیبا را طراحی و برای ارائه طرح در این ملاقات رونمایی کرد.

قدردانی از شهردار اصفهان به دلیل حمایت از اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در چهارباغ نیز عمده اظهارات شهروندان این منطقه را شامل می‌شد که در این راستا انتظار سه ساعته یکی از شهروندان برای قدردانی از شهردار و همچنین ارائه طرحی زیبا برای تحقق پیاده‌رو و دائمی شدن چهارباغ از زیباترین اتفاقات این ملاقات مردمی بود.

ساماندهی برج‌های کبوتر منطقه هشت، ساماندهی برخی از املاک مشترک منطقه هشت و ۱۲ که در گذشته یک منطقه بوده‌اند، لزوم راه‌اندازی فرهنگسرا در محله مارچی، راه‌اندازی خط اتوبوس خانه اصفهان – ترمینال صفه و توسعه ورودی‌های بزرگراه شهید خرازی و بزرگراه ردانی‌پور به خیابان امام خمینی (ره) نیز از دیگر مطالبات شهروندان منطقه هشت در دیدار با شهردار و معاونانش بود.

مردم منطقه هشت طعم تکریم ارباب رجوع را چشیده‌اند

اما قدردانی شهروندان منطقه هشت از شهردار اصفهان به دلیل تحقق طرح تکریم ارباب رجوع در این منطقه نیز از موضوعات طرح شده در ملاقات معتمدان منطقه هشت با شهردار اصفهان بود که در این راستا یکی از شهروندان از شهردار اصفهان خواست تا با برنامه‌ریزی خوبی که دارد طعم تکریم ارباب رجوع را به دیگر شهروندان اصفهانی نیز بچشاند.

دیگر معتمدین منطقه هشت نیز برای اجرای طرح‌های مشارکتی با شهرداری در این ملاقات حضور یافته بودند و با اذعان به اینکه شهرداری با وجود شرایط بد اقتصادی فعالیت‌های خود را به خوبی اجرایی کرده است، از شهردار اصفهان خواستند تا با سرمایه‌گذاری شخصی و به منظور حمایت از شهرداری مراکز ورزشی و فرهنگی را به نام شهرداری احداث و در اختیار شهروندان قرار دهند.

۳۰ میلیارد تومان پروژه در منطقه هشت اجرایی می‌شود

دکتر مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان نیز در این ملاقات مردمی با بیان اینکه مدیران شهرداری در قالب نهضت پاسخگویی سه روز در هفته را در مناطق شهرداری سپری می‌‌کنند، اظهار داشت: شهروندان و شهردار منطقه هشت پویا و با نشاط هستند و طی یک سال گذشته، سه دوره افتتاحیه در این منطقه برگزار شده است.

وی همچنین به هدیه عیدانه شهرداری اصفهان به شهروندان اشاره کرد و افزود: از این رو از عید قربان تا عید غدیر پروژه‌هایی با اعتباری بیش از سه هزار میلیارد ریال در نقاط مختلف شهر به بهره‌برداری می‌رسند که از مهم‌ترین آنها فاز دوم خط یک قطار شهری به همراه چهار ایستگاه، تقاطع غیر همسطح ۲۵ آبان و دیگر پروژه‌های محله‌محور است.

شهردار اصفهان همچنین به پروژه‌های در دست اجرای منطقه هشت شهرداری اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: احداث خیابان نوبهار، فرهنگسرای صدرا و بوستان محلی جنب آن، فرهنگسرای ریحانه و پارک محلی محله پرتمان با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در این منطقه در حال بهره‌برداری هستند.

وی در خصوص تعیین تکلیف اراضی محله فردوان نیز گفت: چنانچه آقای بختیاری، قائم مقام آستان قدس رضوی که استاندار اسبق اصفهان بوده نسبت به حل مشکل زمین‌های بایر و موقوفه این منطقه اقدام نکند، دیگر نمی‌توان به حل این مشکل امید داشت چرا که این مشکل از اختیارات شهر و استان خارج است و باید در سطح ملی برای این اراضی تصمیم‌گیری شود.

انسجام محلات منطقه هشت زبانزد است

رضا امینی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز که در گذشته شهردار منطقه هشت بوده فعالیتش در منطقه هشت را نقطه طلایی کاری خود توصیف کرد و اظهار داشت: خوشبختانه مشکلات محلات این منطقه نسبت به بسیاری دیگر از مناطق شهرداری اصفهان محدود بوده و ساماندهی خوبی صورت گرفته است.

وی ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری را ضروری دانست و گفت: باید توجه داشته باشیم که ۷۰ درصد از درآمدهای شهرداری‌ها حاصل از ساخت و ساز و فروش تراکم است و این در حالی است که باید محل‌های درآمدی جدیدی برای شهرداری تعریف شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه انسجام محلات منطقه هشت شهرداری زبانزد است، تصریح کرد: مردم این محلات مشارکت‌های خوبی را با شهرداری دارند و امیدواریم از این پس نیز با تیم شهرداری که با اراده و علاقه در سطح شهر فعالیت می‌کند، همراه باشند.

۵۰ درصد از مطالبات شهروندان منطقه هشت در حوزه شهرسازی منطقی بود

سید جمال‌الدین صمصام‌شریعت، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز در این دیدار با بیان اینکه بیشترین مطالبات شهروندان در حوزه معماری و شهرسازی در زمینه املاک قولنامه عادی و فاقد سند بود، اظهار داشت: متاسفانه خرید و فروش‌هایی در این منطقه و برخی دیگر از مناطق شهرداری انجام می‌شود که شهرداری از آن بی‌اطلاع است و در بنگاه‌ها توسط واسطه‌ها و زمین‌خواران انجام شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از این زمین‌ها زیر حدنصاب و دارای تفکیک‌های خلاف هستند، اضافه کرد: این املاک عموما سایه‌اندازی روی ملک مجاور داشته و کاربری مسکونی نیز نداشته‌اند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه امکان صدور پروانه برای این زمین‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: همچنین مواردی در خصوص آراء ماده ۱۰۰ به این معاونت مراجعه داشته‌اند که برخی از این آراء قطعی شده حتی اعتراض به دیوان عدالت اداری هم برده شده و در نهایت در کمیسیون نیز رای تخریب صادر شده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از مطالبات شهروندان نیز منطقی بوده و قابلیت پیگیری داشته‌اند، افزود: با این موارد شهرداری برای رفع مشکلات موافقت کرد.

توسعه مساجد و کانون‌های فرهنگی منطقه هشت ضروری است

علی قاسم‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه توسعه فضاهای فرهنگی در منطقه هشت بیشترین مطالبات عنوان شده در این معاونت بوده است، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که منطقه هشت در توسعه فضاهای فرهنگی پیشتاز بوده و از این رو توقع شهروندان را در این زمینه بالا برده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری منطقه دارای بالاترین جمعیت در بین مناطق شهرداری اصفهان است، تصریح کرد: همچنین به دلیل مهاجرت‌های فراوان به این منطقه از بافت فرهنگی متنوعی برخوردار است و تحقق همه سلایق کار بسیار مشکلی است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار اصفهان با اشاره به کمبود مساجد و کانون‌های فرهنگی منطقه هشت ابراز داشت: تعداد مراکز موجود پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و توسعه این مراکز امری ضروری است.

وی حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی حوزه فرهنگی و اجتماعی موجود در منطقه هشت شهرداری اصفهان را نیز از دیگر مطالبات شهروندان این منطقه دانست و افزود: از این رو حمایت از این تشکل‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

قاسم‌زاده با اشاره به ایجاد قطب صنایع دستی شمال شهر اصفهان در خیابان کاوه بیان داشت: شهرداری سعی بر آن دارد که به این ظرفیت،‌ کمک‌ها و حمایت‌های لازم را داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: نقشه فرهنگی محلات تهیه و شناسنامه فرهنگی محلات نیز آماده شده است و نقشه راه و پیوست فرهنگی اجرایی را نیز در دستور کار داریم که در این زمینه قرار است از ظرفیت اجتماعی محلات برای اجرای برنامه‌های خود استفاده کنیم.

تغییر کاربری‌ها در منطقه هشت با طرح تفصیلی مغایرت دارد

احمدرضا مصور، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در این دیدار با بیان اینکه در منطقه هشت به دلیل مغایرت‌های طرح تفصیلی بیشترین مراجعه‌کنندگان حول محور تغییر کاربری‌های فضای سبز بودند، اظهار داشت: در برخی از این فضاها ساخت و ساز نیز انجام شده اما در بازنگری مجددا کاربری فضای سبز تعریف شده است.

وی وجود زمین‌های بایری که اشکالات بهداشتی و معضلات اجتماعی را به وجود آورده است را نیز از دیگر مطالبات شهروندان این منطقه عنوان کرد و افزود: برای این امر نیز باید هماهنگی بین دستگاهی تحقق یابد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه منطقه هشت کمترین آبیاری غرقابی و بیشترین آبیاری قطره‌ای را دارد، افزود: همچنین باید توجه داشته باشیم که پارک‌های منطقه هشت در قطعات کوچک و با فاصله راه‌اندازی شده‌اند که این امر نگهداری از آنها را با اشکالاتی روبرو ساخته است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا