شهر و جامعهعناوین اخبار

حواستان به اعتیاد اینترنتی باشد /راههای غلبه بر اعتیاد اینترنتی

مبارزه با آنچه بد است و شما را از خوبی های بیرونی و از بخش خوب وجودتان واز سرچشمه ی همه ی پاکی ها وخوبی ها یعنی خداوند دور می کند. پس، از اودر غلبه بر وسوسه ها یاری بخواهید.

۱-ماشه چکان ها و عوامل وسوسه کننده ی شروع مصرف را شناسایی کنید:

احساسات خود را وقتی به سمت کامپیوتر و اینترنت می روید، بشناسید.

این جمله را کامل کنید:

قبل از این که کامپیوتر را روشن کنم، احساس… می کنم. بعضی از جواب ها می تواند این ها باشد: تنهایی، بیچارگی، افسردگی، اضطراب، استرس.

خیلی مهم است که نسبت به احساسات خود آگاه باشید چرا که آن ها مقدمه و علت عادت های رفتاری شما هستند.

سپس این جمله را کامل کنید:

وقتی در فعالیت دلخواه اینترنتی ام هستم، احساس… می کنم.

برخی از جواب های معمول می تواند این ها باشد:

آرامش، هیجان، خوشحالی، اعتماد به نفس، رقابت، اشباع شدن و رضایت خاطر، مورد محبت بودن، حمایت و دلگرمی، جذاب بودن، امیدواری.

ارزیابی احساس های قبل و بعد از استفاده از اینترنت یا گیم و مقایسه ی آنها به شما کمک می کند که آگاه شوید از چه احساسی دارید فرار می کنید و در امید به دست آوردن چه احساسی هستید.

به این ترتیب و با آگاهی از این احساسات، بهتر می توانید آن ها را مدیریت کنید و به راه حل های دیگری که مولد احساسات مورد نیازتان هستند، فکر کنید.

خود این احساسات نیز معمولاً علل بیرونی دارند که قابل شناسایی و برطرف کردن هستند، مثلاً من با مادرم قهر هستم و در این مدت هر بار احساس تنهایی می کنم به سمت اینترنت می روم.

پس به طور مثال، رفع اختلاف و آشتی با مادر یکی از کارهایی است که من می توانم با آن از احساس تنهایی ام بکاهم و مصرف اینترنتم را کم کنم.

یا من توانایی ارتباط مؤثر و مناسب با همکلاسی هایم را ندارم و از این بابت احساس شرم و ناتوانی می کنم و برای جبران ارتباط و غلبه بر شرم و ناتوانی به سمت چت کردن می روم.

بدیهی است که در این مورد هم یادگیری مهارت های ارتباط مؤثر و غلبه بر شرم و ناتوانی (از کلاس، کتاب یا مشاوره) می تواند میزان مصرف را کم کند.

۲-از روش «کارت های یادآوری» استفاده کنید:

فهرستی ازپنج مشکل عمده که به واسطه ی وابستگی به مصرف اینترنت برای تان ایجاد شده تهیه کنید.
فهرستی هم از پنج فایده ی عمده ی کاهش مصرف اینترنت تهیه کنید.

مثال های مشکلات ناشی از مصرف زیاد می تواند: بی خوابی تنبلی در کاریابی، نادیده گرفتن دوستان بیرونی و یادوری از شخص مورد عشق و علاقه باشد.

مثال هایی از فواید کاهش مصرف هم می تواند: استراحت و خواب بهتر، نشاط صبحگاهی بیشتر، جستجوی شغل، اوقات خوش بیشتر بادوستان و صرف وقت بیشتر باشخص مورد علاقه باشد.
طبیعی است که این ها کلیشه ای نیست و کاملاً شخصی است و بر اساس ویژگی ها و مسائل خودِ شما باید تنظیم شود.

دو فهرست را در پشت و روی کارت مقوایی (که مچاله و فراموش نشود)به ابعاد بزرگ (مثلاً۵×۱۰ سانتی متر) بنویسید.

این کارت یادآوری مثبت را همیشه در جیب یا کیف خود به همراه داشته باشید، آن گاه که به نقطه ی خطر و وسوسه ی استفاده از اینترنت می رسید، کارت خود را بیرون بیاورید و مرور و تأملی بر فایده های کنترل مصرف و عوارض عادت خود کنید.

اینکار علاوه بر یاد آوری خاصیت دیگری هم دارد: بخشی از زمان و شدت ولع و وسوسه را می گیرد تا این وسوسه ها (که معمولاً گذرا هستند) فروکش کنند.

۳-فعالیت های نشاط آور و مورد علاقه ی خود را در برنامه بگنجانید:

هر چه حجم آن ها بیشتر باشد وسوسه و دلتنگی برای اینترنت کمتر خواهد بود، در شروع وسوسه به این گونه فعالیت ها بیشتر بپردازید.

۴-با احساس تنهایی خود مبارزه کنید:

تنهایی به خودی خود چیز بدی نیست اما خلوت و تنهایی، در ترک عادتی ناپسند، فرصت هجوم وسوسه ی استفاده را فراهم می کند.

با احساس تنهایی خود نیز مبارزه کنید، تجربه های مثبت و ارزشمندی را که در اینترنت کشف کرده اید و توسعه داده اید به زندگی واقعی منتقل کنید و آن جا هم آن ها را تجربه کنید.

زندگی اجتماعی تان را محدود به اینترنت نکنید، به دنبال کسب حمایت و عاطفه ی مردمی باشید که می توانید ببینید و لمس کنید، با همه ی کاستی ها و عیب های شان.

اگر در اینترنت شوخ و بذله گو، دلسوز ومهربان وباهوش هستید در زندگی واقعی و دنیای بیرونی هم می توانید چنین باشید.

لطفاً خودتان را در حال عمل و فعالیت در وضعیت های اجتماعی معمول (کار، تحصیل، یاهنگام خرید از مغازه) تجسم کنید، در حالی که از همان ویژگی های مثبت شخصیت آن لاین تان استفاده می کنید. نترسید! حضور شما می تواند به موقعیت های اجتماعی، کیفیت و اعتبار بدهد.

۵-مبارزه باوسوسه ی پورنوگرافی، یا روابط خارج از زناشویی اینترنتی، یا قمار اینترنتی، در واقع مبارزه ای معنوی است.

مبارزه با آنچه بد است و شما را از خوبی های بیرونی و از بخش خوب وجودتان واز سرچشمه ی همه ی پاکی ها وخوبی ها یعنی خداوند دور می کند.

پس از اودر غلبه بر وسوسه ها یاری بخواهید، با همه ی این تلاش ها برای استفاده ی منظم از اینترنت، برنامه ریزی و استفاده از تکنولوژی (فیلتر و..)شما دوباره با وسوسه ی استفاده، مواجه خواهید شد.

در هر جایی و به خصوص وقتی که پشت کامیپوتر نشسته اید، در تنهایی و خلوت شبانه، وسوسه گذار از فیلتر، وسوسه ی غلبه بر جدولِ استفاده و زیادتر کردن مصرف و وسوسه ی پورنوگرافی، میل و نیاز جنسی، شما را به سمت پورنوگرافی می کشد و وسوسه ی رجوع به سایت ها و همین طور وسوسه ی انجام بازی ذهن شما را فرا می گیرد.

در بدو ورود این فکرواحساس به مغز و قلب تان با آن بجنگید و به پاکی ها و خوبی های وجودتان رجوع کنید. این نبرد، نبردی معنوی و روحانی نیز هست.

گردآورنده: معاونت اجتماعی پلیس خمینی شهر-استان اصفهان 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا