پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

عملیات اجرایی قطعه پایانی راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان آغاز شد/ تحول عظیم در اقتصاد با ورود به عصر جدید صنعت ریلی

 

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر به اصفهان ضمن حضور در کارگاه هفتم راه آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان به منظور آغاز عملیات اجرایی قطعه پایانی این پروژه اظهار داشت: این پروژه نماد جدیدی در صنعت حمل و نقل و راه‌آهن ایران و چیزی فراتر از پروژه محلی و منطقه‌ای است.

وی افزود: با اجرای این پروژه راه‌آهن سریع‌السیر وارد کشور می‌شود که اساسا ارایه کننده نقش جدید راه‌آهن در جهان است و الگوی سکونت‌گزینی در کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هدف اصلی راه آهن سریع السیر رقابت با هواپیما با درنظر گرفتن ایمنی صددرصدی و سرعت بسیار مناسب، همچنین ارائه خدمات درب تا درب درنزدیک‌ترین نقطه به مبدا و مقصد متقاضیان است.

آخوندی با اشاره به اقدامات بین‌المللی و گشایش‌های مالی بیان داشت: تمام مشکلات حقوقی و قراردادی راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان مرتفع و موفق به امضای قرارداد با پیمانکار چینی و گشایش LC همچنین استقرار پیمانکاران پروژه به ویژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گشته ایم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تغییرات اساسی انجام شده در زمان بازبینی طرح کلی راه‌آهن تهران – قم – اصفهان اشاره کرد و گفت: این تغییرات شامل تغییر نقطه آغاز در قلب شهر تهران و اجرای مطالعات آن، عبور مسیر راه‌آهن از زیر فرودگاه امام خمینی(ره) و هماهنگی با طراحان فرودگاه، انتقال ایستگاه مرکزی قم به داخل شهر و درجوار بارگاه حضرت معصومه(س) و ایجاد چند ایستگاه دیگر می‌شود.

مسیر راه‌آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان به دلیل ایجاد دسترسی در سه مقصد و ایجاد دسترسی برای مسافران بین‌المللی فرودگاه امام (ره) به منظور تردد به شهر اصفهان و تهران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با اجرای این پروژه شاهد تحول بزرگ دراقتصاد و الگوی زیست محیطی دراصفهان خواهیم بود، تصریح کرد: درخواست ما از استانداری اصفهان، هماهنگی با مدیران محلی به منظور رفع موانع این پروژه درداخل شهرها تا اتمام اجرای ۱۳ کیلومتر باقی مانده است.

وی تاکید کرد: اجرای راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان استان اصفهان را در شبکه گسترده‌تری از حمل و نقل و درشعاع دایره ۱۲۰ کیلومتری از فرودگاه امام(ره) به نایین و نطنز قرار خواهد داد.

مقام عالی وزارت راه وشهرسازی با اشاره به اتصال این مسیر ریلی به شبکه راه آهن کشور یادآور شد: این مسیر فقط برای دسترسی تهران، قم و اصفهان نیست و درادامه می‌تواند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر درساعت به سمت شیراز ادامه پیدا کند و فاصله تهران به شیراز از ۱۴ ساعت به هفت ساعت کاهش یابد.

آخوندی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای توسعه شبکه حمل و نقل حومه‌ای شهر اصفهان ابراز داشت: درنظر داریم تمام شهرهای حومه‌ای از طریق ریل به راه آهن مرکزی اصفهان به منظور دسترسی به شبکه ملی راه آهن متصل و مردم به نقاط مختلف کشور دسترسی داشته باشند.

آخوندی با تاکید بر اینکه باید همزمان با اجرای زیرساخت به منظور تامین ناوگان این پروژه به خصوص، قطارها را هم سفارش بدهیم گفت: به دلیل فناوری متفاوت و سرعت بالای راه‌آهن سریع‌السیر از نظر حرکت و ایمنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا کوچک‌ترین مشکل در ریل مخاطرات بسیار شدیدی دربرخواهد داشت.

عضو کابینه دولت تدبیرو امید با اشاره به سیستم علائم، آموزش کادر زیرساخت، نگهداری و واگن‌ها تصریح کرد: تربیت نیروی ساخت و نگهداری راه‌آهن سریع‌السیر باید در دستور کار قرار گیرد و با اجرای این سیستم ریلی در کشور می‌توانیم پروژه‌های مشابه درنقاط مختلف کشور ایجاد کنیم زیرا راه‌آهن سریع السیر باعث افزایش رفاه مردم منطقه و جلب توریسم و گردشگری می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا