شهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری اولین همایش علمی کاربردی  پیشگیری از خودکشی در اصفهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، این همایش با همکاری اداره بهزیستی استان اصفهان و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهانوبا حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان، مدیرکل و معاونین بهزیستی استان اصفهان، معاون درمان و مدیر نظارت و اعتبار بخشی و صدور پروانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روان پزشکان، روانشناسان، پزشکان عمومی و مددکاران شاغل در مراکز درمانی اصفهان، در سالن اجتماعات بهزیستی برگزار شد.

در این نشست  صادقی مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ضمن عرض خیر مقدم و با تبریک دهه ولایت بیان داشت: روز دهم سپتامبر هر سال به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی مورد توجه قرار گرفته است و این نامگذاری به طور مشترک از طرف سازمان جهانی بهداشت و مجمع بین المللی پیشگیری از خودکشی در پاسخ به مشکل روز افزون این پدیده در سطح جهانی، طرح ریزی گردیده است.

 مدیر کل بهزیستی استان اصفهان اذعان کرد: خودکشی یک آسیب اجتماعی است و بحث خودکشی به حوزه سلامت روان گره خورده است و هر جا سلامت روان با مشکل روبرو شود، شخص دچار آسیب می شود که یکی از این آسیبها خودکشی است.

صادقی با اشاره به تحقیقات انجام شده راجع به خودکشی اظهار کرد: خودکشی دارای پیامدهای منفی و ناگوار  فردی خانوادگی است و حتی برای جامعه هم آثار و تبعات نامطلوبی دارد.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با اذعان به اینکه اخیرا با خودکشی هایی در عرصه اجتماعی روبرو بوده ایم، بیان کرد:  نباید خودکشی به عنوان یک مساله و مشکل وحشتناک کنار گذاشته شود، بلکه  باید به آن به عنوان یک پیامد شرایط ناگوار زندگی نگاه کرد تا بتوان برای رفع آن راه حل پیدا کرد و از آن پیشگیری کرد.

صادقی بیان داشت: خودکشی، شاید تنها آسیب اجتماعی باشد که در بروز آن عوامل متعددی دخیل هستند که این عوامل عبارتند: از عوامل اقتصادی، اجتماعی، فقر، عوامل فردی، اختلالات روان پزشکی، افسردگی، سوء مصرف مواد مخدر، مشکلات خانوادگی، طلاق، مشکلات عاطفی و… .

وی در ادامه با اشاره به نقش فقر به عنوان یک عامل جدی در خودکشی تصریح کرد: در فقر انسانها نمی توانند نیازهای خودشان را برآورده سازند و شرایط اجتماعی ناگوار افراد آنها را به سوی مواد مخدر سوق می دهد و تاب آوری افراد با مصرف مواد مخدر کم می شود و در عین حال شبکه های حمایتی قوی هم وجود ندارد.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان به آمار ۶/۲۳ درصد اختلالات روانشناسی و روانشناختی افراد در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: این آمار زنگ هشداری برای ماست.

صادقی با اشاره به عملکرد بهزیستی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و خودکشی تصریح کرد: صدای مشاور (۱۴۸۰) از هشت صبح تا هشت شب به افراد در معرض آسیب مشاوره می دهد و افزود: اورژانس اجتماعی ۱۲۳ هم در آماده خدمت رسانی به مردم در راستای کاهش مشکلات اجتماعی، خشونت خانگی و آسیبهای اجتماعی است. وی تصریح کرد: برابر آمارهای موجود ۱۰۰ نفر از کسانی که با این مراکز تماس گرفته اند و قصد خودکشی داشته اند در سال ۹۴ با مداخلات حضوری روانشناسان و یا مددکاران از خودکشی منصرف شده اند و به زندگی برگشته اند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در ادامه اذعان کرد: کسانی هستند که  خودکشی ناموفق داشته اند، مشکل آنها حل نشده است؛ آنها و خانواده شان به شدت نیازمند حمایت و آموزشهای لازم در این خصوص هستند.

صادقی نقش رسانه را در بروز رفتارهای سالم و ناسالم موثر دانست و بیان کرد: در دنیای امروز فضای مجازی هم در انتشار حوادث ناگوار و خودکشی بسیار تاثیر گذار است.

وی با اشاره به روز جهانی خودکشی گفت: این روز یادآور یک آسیب اجتماعی است که در حال تبدیل شدن به یک مساله اجتماعی می باشد و وظیفه ما این است که با ایجاد امید به زندگی در مردم از بروز این آسیبها پیشگیری کنیم.

صادقی بیان کرد: ما برای رفع این مشکل اجتماعی باید همایشهای ملی برگزار کنیم و به آن بپردازیم تا بتوانیم با آن مقابله کنیم. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این همایش سال آینده در روز جهانی خودکشی به صورت ملی برگزار و اثر گذار باشد.

در این همایش دکتر شتابی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تشکر از برگزاری این همایش بیان داشت: خودکشی قضیه دردناکی است که یا منجر به مرگ و یا منجر به ناتوانی فرد تا پایان عمر می شود و این کار ناراحتی و تاثر خانواده را به دنبال دارد.

 شتابی اظهارداشت: آمارها بیانگر آن است که سالانه نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت جهان، جان خود را به دلیل خودکشی از دست می دهند و حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون نفر هم خودکشی ناموفق داشته اند.

وی اذعان کرد: روشهای خودکشی رایج  در ایران بیشتر با سموم و داروها صورت می گیرد و ما باید برای مقابله با آن آموزش را سرلوحه کارمان قرار دهیم و به خانواده ها بیاموزیم که چگونه فرزندانی را تربیت کنند که با کوچکترین مشکل نا امید نشوند و فرد را از کودکی علیه خوکشی واکسینه کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکیدکرد: برای پیشگیری از خودکشی باید همه دستگاه های اجرایی به هم کمک کنند و با همکاری هم و با کمک رسانه که در این مورد نقش بسزایی دارد با این آسیب اجتماعی مقابله کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: این گونه برنامه ها بتواند نقش موثری در پیشگیری از خودکشی داشته باشد.

در ادامه دکتر اسحاقی پزشک و دبیر پیشگیری از خودکشی نیز بیان کرد: این همایش اولین همایش پیشگیری از خودکشی در استان اصفهان است.

وی در ادامه با اشاره به پیشینه پیشگیری از خودکشی بیان کرد: از سال ۲۰۰۳ انجمن جهانی پیشگیری از خودکشی در جهان تشکیل شده است ولی ما هنوز اول راهیم.

اسحاقی به چند عاملیتی بودن خودکشی اذعان کرد و گفت: هیچ کس به تنهایی نمی تواند از آن پیشگیری کند.

وی در ادامه در خصوص چگونگی شناسایی بیماران با خطر بالای خودکشی، عوامل خودکشی، چگونگی ارجاع افرادی که دارای افکار خودکشی هستند به متخصصین و در خصوص راهکارهای پیشگیرانه سخن گفت.

این همایش در پایان با پرسش و پاسخ حاضرین پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا