پیشخوانتيتر يكشهر و جامعهعناوین اخبار

حرم مطهرامام رضا (ع) میعادگاه عاشقان امامت و ولایت در عید غدیر

 به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از ایرنا، آستان ملائک پاسبان رضوی امروز سه شنبه ۳۰ شهریور معطر از عطر معنویت و مملو از شادمانی عاشقان ولایتمداری است که حرم امن رضوی را محل استجابت و ابراز عشق و ارادت به ساحت مقدس ائمه معصومین(ع) قرار داده اند.

بیشتر زائران و مجاوران با گلهایی در دست از گوشه و کنار شهر مشهد به حرم مطهر رضوی آمده اند و بر پیشانی و دست پرچم مزین به نام مبارک امیرالمومنین حضرت علی(ع) قرار داده اند تا ولایتمداری خود را به منصه ظهور رسانند.
آستان ثامن الحجج(ع) در عید بزرگ امامت و ولایت، میعادگاه پیوند برادری مسلمانان از گوشه و کنار جهان است، پیوندی ناگسستنی که حلقه وصلش ایمان بوده و با ولایت پذیری حلقه ها محکم می شوند زیرا اهل ایمان برادر یکدیگرند.
پیشنیه برگزاری عید بزرگ غدیر خم در حرم مطهر رضوی به قرنها قبل بازمی گردد و از آن زمان تاکنون در این صحن و سرا در چنین روز بزرگی مسلمانان دست در دست یکدیگر وحدت و برادری را جشن گرفته اند.
مجموعه ای از اسناد مکتوب موجود در آرشیو مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی چگونگی برپایی مراسم عید غدیرخم را در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در دوره های تاریخی گذشته نشان می دهد که قدمت آن به سال ۱۰۱۹ قمری می رسد.
کارشناس مسئول بخش نمایه سازی مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی در این باره می گوید: اسناد به جای مانده از تشکیلات اداری این آستان مقدس از دوره صفوی به بعد نشان می دهد که در روز ۱۸ ذی الحجه مجالس ویژه ای برای بزرگداشت عید غدیر در حرم مطهر رضوی برگزار شده است.
زهرا فاطمی مقدم افزود: درباره این مراسم در دوره های صفوی، افشاری و قاجار به ترتیب۶۷ برگ سند، ۶ برگ سند و بیش از ۲۲۰ برگ سند در این آرشیو موجود است که تعداد سالهای استقرار حکومتها، آشفتگیهای سیاسی و نیز رویکردهای مذهبی هر سلسله در چگونگی اجرای مراسم این عید در حرم مطهر تاثیرگذار بوده است.
وی بیان کرد: قدیمی ترین سند موجود در آرشیو این مدیریت درباره برگزاری جشن عید غدیر در حرم مطهر رضوی به سال ۱۰۱۹ قمری و دوره صفوی برمی گردد که در آن به دادن خلعت به خطیب آستانه در این روز مبارک اشاره دارد و به دلیل قرائت خطبه غدیر توسط او در این روز بوده است.
او اظهار کرد: با توجه به اسناد موجود در دوره صفوی و افشاریه در این روز مجلس جشنی در حرم مطهر برپا شده و در آن غذا، شربت و شیرینی به حاضرین داده شده است.
وی گفت: در دوره قاجار نیز جشنهای عید غدیر بسیار مفصل در حرم مطهر برگزار شده و این مجالس ب طور رسمی در ایوان طلای صحن عتیق و یا گنبد الله وردیخان و با حضور متولی باشی، والی خراسان و سایر صاحب منصبان آستانه ترتیب داده می شد.
کارشناس مسئول بخش نمایه سازی مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی اضافه کرد: چراغانی حرم، دادن اشرفی به کسانی که در مجلس حضور داشتند و پرداخت انعام به کارکنان از دیگر مراسم عید غدیر در دوره قاجار بوده است.
فاطمی مقدم اظهار کرد: این عید از جمله اعیادی بوده که به مناسبت آن حرم مطهر رضوی حالت فوق العادهی داشته است. بطوری که در حضور اعیان، رجال و بزرگان شهر مراسم خطبه خوانی و سلام اجرا شده و سپس در بین دعوت شدگان سکه و شیرینی توزیع می شده است.
اکنون و در روز عید بزرگ غدیر نیز مراسم جشن ویژه ای همراه با توزیع شربت و شیرینی، گل افشانی، چراغانی و عطرآگین کردن صحن و سرا با حضور تولیت آستان قدس رضوی، استاندار و صاحب منصبان خراسان رضوی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر برپاست و مراسم خطبه خوانی نیز بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در همین مکان انجام می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا