دسته‌بندی نشده

توجه به سلامت روحی و جسمی سالمندان وظیفه همه دستگاههای اجتماعی است// اختصاص کمک های خیرین و نیکوکاران برای حمایت های معنوی ازسالمندان 

 به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان؛ آذراسماعیلی بااشاره به اینکه سالمندان به جهت کسب تجاربی که درطول عمر خود داشته اند می توانند برای هدایت و راهنمایی نسل جوان به سمت اهداف عالی نقش بسزایی داشته باشند افزود: خوشبختانه با سپری شدن ۴ دهه ازاجرای طرح شهید رجایی در کمیته امداد گام های مثبتی برای توانمند سازی سالمندان به خصوص در بخش روستایی برداشته شده است .

وی بیان داشت:در حال حاضرجمعیت سالمندی درکشور۶میلیون ۴۰۰هزارنفر است که بر اساس آمارها ،جمعیت سالخورده در سال های آینده رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد که با این اوصاف نیاز است تا برای حمایت ازسالمندان توسط نهاد های مختلف تمهیدات ویژه ای درنظر گرفته شود.

اسماعیلی، با اعلام اینکه جمعیت سالمندی مددجویان امداد درکشور نیز به یک میلیون ۵۲۰ هزار نفر میرسد ادامه داد:این آمار نشان دهنده این است که ۲۵درصد جمعیت سالمندی کل کشورمربوط به کمیته امداد است .

وی اضافه کرد: واقعیت این است در سال های آینده به جمعیت سالمندی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد افزوده خواهد شد وکمیته امداد به تنهایی قادر نخواهد بود همه نیازهای این قشر را برطرف کند؛ بایستی دولت،نظام اسلامی و مردم برای فعالیت در این زمینه وارد میدان شوند .

مدیر کل امور حمایت های اجتماعی کمیته امداد بااشاره به اینکه نیاز است امروز کمک های خیرین و نیکوکاران برای حمایت های معنوی سالمندان نیز اختصاص داده شود تاکید کرد:خوشبختانه فعالیت های مردمی برای حمایت ازایتام نتایج خوبی را دربرداشته وبیشتر نیاز های این قشر دربخش های اقتصادی ، عاطفی و روانی درکشورتامین شده است اما امروز نیاز است که کمک های مردم و خیرین به سمت حمایت های اجتماعی اقشار آسیب پذیر مانند سالمندان سراریز شود.

وی بااشاره به اینکه هم اکنون بیش از۶۲درصد سالمندان تحت پوشش کمیته امداد را سالمندان روستایی شامل می شود گفت:متاسفانه بخش عمده ای از این جمعیت را سالمندان زن تشکیل می دهد که این امرنشان دهنده آسیب پذیری بیشتراین قشر است .

اسماعیلی به این موضوع اشاره داشت که۶۰درصد ازسالمندان تنها زندگی می کنند واین مسئله درکناردیگرآسیب های اجتماعی برای قشرسالمند یک معضل است.

وی افزود:درحال حاضر۳ درصد سالمندان تحت پوشش امداد بالای ۹۰سال سن دارند که ۴۲درصد ازاین سالمندان نیازمند خدمات ویژه هستند.

وی تصریح کرد:باید توجه داشته باشیم مشکلاتی که برای سالمندان روستایی وجود دارد بسیارزیاد است و برخی از آن ها درشرایط مطلوبی نیستند ،البته کمیته امداد تلاش می کند که در این زمینه به نیازمندان امداد رسانی کند اما توجه به سلامت روحی و جسمی سالمندان وظیفه ای است که متوجه همه دستگاههای اجتماعی می شود .

وی توجه به توانمند سازی سالمندان را ازعمده اهداف طرح شهید رجایی درکمیته امداد دانست و گفت:برای اجرای موفقیت آمیز این طرح ابتدا باید مشکلات بهداشت و درمان و مسکن سالخوردگان را برطرف کنیم تا بتوانیم درراستای توانمندسازی آنان به خوبی گام برداریم.

اسماعیلی،تصریح کرد:درسال قبل بیش از۵میلیارد تومان کمک از سوی کمیته امداد برای حمایت ازسالمندان درزمینه خرید عینک،دندان مصنوعی، ویلچرو سمعک اختصاص داده شد که در زمینه بهداشت و غربالگری سالمندان نیز برنامه هایی درپیش رو داریم که به زودی به مرحله اجرا می رسد.

وی برنامه های پیش روی این نهاد را تقویت طرح شهید رجایی و اعطای امتیازخاص برای سالمندان عنوان کرد و گفت: به مناسبت روز ملی سالمند مراسم نکوداشت سالمندان امداد کشورنیزبا حضور ۳۵۰نفرسالمند منتخب درشهرمشهد مقدس برگزار می شود که در این مراسم ۱۵نفراز سالمندان منتخب اصفهانی نیزحضور دارند.

گفتنی است در آئین اختتامیه نخستین کنگره استانی سالمندان امداد استان اصفهان از ۵ نفر ازسالمندان برگزیده استان اصفهان از شهرهای خوانسار،فریدونشهر،کوهپایه،تیران و کرون و بوئین و میاندشت که در زمینه خود اشتغالی فعالیت های چشمگیری داشتند توسط مدیر کل امور حمایت های اجتماعی کمیته امداد، استاندارو امام جمعه شهر اصفهان تجلیل به عمل آمد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا