دسته‌بندی نشده

اپلیکیشن یکی از دام های خطرناک فضای مجازی

حوصله اش سر رفته بود ،گشتی در سایت های اینترنتی زد تا چند برنامه جدید دانلود کند برنامه ای نظرش را در فضای مجازی جلب کرد آن طور ی که سایت معرفی کرده بود با نصب این برنامه می توانست محل افرادی را که با او تماس گرفته بودند متوجه شود برنامه را دانلود کرد اما برای نصب آن باید منتظر کد ارسالی از سوی سایت می ماند .

یک روز از نصب برنامه گذشت اما هیچ خبری از کد نشد ، سرانجام برنامه را پاک کرد صبح روز بعد دوستانش با عصبانیت با او تماس گرفتند و به پیامک های مستهجن که ارسال کرده بود اعتراض می کردند این موضوع برایش غیر قابل باور بود .

به همین دلیل تصمیم گرفت با مراجعه به پلیس فتا شکایتی را مطرح کند ، بعد ار بررسی شکایت کارشناسان پلیس فتا متوجه شدند برنامه های پیام رسان متهم هک شده و هکر از طرف شاکی به ارسال پیام های مستهجن اقدام کرده است .

مدتهاست برخی مجرمان اینترنتی در پوشش اپلیکیشن های بازی و برنامه های جذاب قربانیان خود را تحریک به دانلود بد افزارها یا ویروس می کنند .

این مجرمان پس از ورود به تلفن همراه اقدام به هک نرم افزارهای پیام رسان و عکس های شخصی قربانی می کنند .

برخی از اپلیکیشن های تلفن همراه موجود در این سایت ها و یا فروشگاه ها با استفاده از کد های مخرب کنترل گوشی کاربر را در اختیار می گیرند .

فهمیدن این موضوع نیز بسیار مشکل است، چرا که کد های آن با ترکیب میلیون ها کد مختلف دیگر در سیستم عامل باعث می شود تا بتوانند از گوشی کاربران جاسوسی کنند برخی از این اپلیکیشن ها از کاربران می خواهند که به پرسش هایی پاسخ دهند یا پیامکی به شماره ای یا ایملی ارسال کنند این نوع ارتباط می تواند باعث آلوده شدن گوشی به بد افزار هایی شود که اطلاعات شخصی کاربران را مورد حمله قرار دهد .

موارد جاسوسی شامل ارسال پیامک های دریافتی و ارسالی کاربر بدون آنکه خود متوجه شود ، ارسال عکس ها ، کلیپ ها و فیلم های موجود در حافظه گوشی ، ارسال فهرست تماس های دریافتی و شماره مخاطبان موجود در گوشی و… می باشد .

در بسیاری موارد قربانی این جاسوسی ها کاربران می باشند ، اخاذی از کاربران با توجه به داشتن اطلاعات زیاد از روی گوشی یکی از مهمترین موارد است .

لذا بسیاری از اطلاعات کاربران که از این طریق به سرقت می رود بعدها باعث ایجاد آزار و اذیت وی و نزدیکان و بستگانش می شود چرا که مجرمان از این اطلاعات علاوه بر اخاذی برای سرگرمی و اذیت و آزار قربانیان استفاده می کنند .

به عنوان مثال ارسال پیامک های مستهجن و محتوای نامناسب با شماره کاربر برای افراد دیگر یک مورد اذیت و آزار است که مجرمان انجام می دهند .

تهدیدات امنیتی گوشی های همراه هوشمند بسیار بیشتر از لپ تاپ و رایانه های خانگی است چرا که میزان اطلاعات شخصی ای که کاربران با خود در تلفن همراه هوشمند حمل می کنند به مراتب بیش از نوت بوک و رایانه های خانگی آنهاست ضمن آنکه دسترسی سارقان یا هکر ها به گوشی همراه به مراتب آسان تر می باشد .

لازم است از دانلود ها ی بی مورد نرم افزارها و کلیپ های موجود در سایت ها خودداری کنید و فقط برنامه ها و نرم افزارهای لازم و کاربردی را دریافت و تنها به نمونه های رسمی موجود اعتماد کنید .

هموطنان و همشهریان عزیز در صورت مشاهده نفوذ هکر ها به تلفن همراهشان بلافاصله باید اقدام به شکایت کرده و موضوع را با پلیس فتا در میان گذاشته قبل از اینکه به خواسته های آنان تن در دهند .

گردآوری توسط سرهنگ سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فتای اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا