بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانتیتر دوعناوین اخبار

حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری را بشناسید

۱- بانک      ۲- طلا و فلزات گران‌بها      ۳- بورس      ۴- املاک و مستغلات      ۵- ارز

سرمایه­ های اقتصادی معمولاً بین این پنج بازار جابه‌جا می‌شود و این موضوع خود موجب عدم تعادل عرضه و تقاضا در کوتاه‌مدت و ثبات اقتصادی در بلندمدت می‌شود. هر چند که ورود ناگهانی و هراز گاهی نقدینگی به سوی هر یک از این بازار ها می تواند باعث بر هم خوردن نظم این بازار ها و افزایش های ناگهانی و گاهآ حبابی در آن ها شود ،اما از دید سرمایه گذاران ،آنها همواره باید این پنج حوزه را به‌دقت بررسی کنند و جهت حرکت سرمایه­ ها را به سمت این بازارها در آینده پیش‌بینی کند. برخی از متغیرها با تغییرات خود جذابیت یک بازار را کم کرده و به جذابیت بازار دیگر می‌افزایند. برای مثال کاهش نرخ بهره بانکی یک‌ساله از % ۱۸ به ۱۵% به‌طور موقت می تواند باعث خروج پول از بانک و ورود آن به سایر حوزه‌ها ی سرمایه گذاری بخصوص بورس و بازار سرمایه شود.

روش های ورود سودآور به حوزه های سرمایه گذاری

افراد باید در انتخاب حوزه سرمایه‌گذاری علاوه بر شناختی که از خود دارند، حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری را نیز به‌خوبی بسنجند تا بتوانند حوزه سرمایه‌گذاری مناسب برای خودشان را انتخاب کنند. در این سنجش باید به ویژگی‌های آن حوزه از قبیل بازده، ریسک، قابلیت نقد شوندگی، مدت‌زمان سرمایه گذاری و هم‌چنین وضعیت آن حوزه در کشور خود توجه کنند. در ادامه به معرفی هریک از این حوزه‌ها پرداخته می شود تا با ارائه ویژگی‌های هر یک از این حوزه ها ،سرمایه گذاران را در هدایت هرچه دقیق‌تر سرمایه هایشان یاری کنیم.

۱- بانک: بانک یک‌نهاد مالی است که سپرده‌های مردم، منابع آن بوده و مخارج آن وام‌هایی است که به متقاضیان تحت شرایط مشخص اعطا می‌کند. بانک‌ها در بیشتر کشورهای جهان تحت نظارت دولت و یا بانک مرکزی کشورشان هستند. به‌ طور کلی می‌توان گفت بانک‌ها از راحت‌ترین و بی ریسک ترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند و معمولاً عموم افراد جامعه از چگونگی عملکرد آنان آگاهی دارند و شاید بدون ریسک بودن سرمایه گذاری در این حوزه یکی از مهم‌ترین دلایل این مورد باشد. البته باید توجه کرد که تمام بانک‌های جهان بدون ریسک نیستند و این وضعیت فقط برای بانک‌هایی مصداق دارد که تحت حمایت دولت باشند (مانند بانک‌های کشور ایران) و سرمایه‌گذار هرگاه اقدام کند می‌تواند با پرداخت هزینه‌هایی معین تمام پول خود را برداشت کند. امّا افرادی که قصد سپرده کردن پول خود را در بانک ها دارند باید به نکاتی توجه کنند. اولین نکته این است که هدف شما از سپرده کردن پول چیست؟! اگر قصد گرفتن وام دارید این کار بهترین راه ممکن است، اما اگر هدف از سپرده کردن پول شما در بانک کسب سود باشد باید بدانید که فعالیت اصلی بانک ها سرمایه گذاری تخصصی پول شما نیست. لذا اگر قصد سرمایه گذاری دارید بهتر است بیشتر فکر کنید!.

۲- طلا و فلزات گران‌بها: سرمایه‌گذاری در طلا یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری در جهان است که از سال ۲۰۰۷ رشد چشمگیری داشته است. قیمت طلا در ایران به‌طورکلی متأثر از عوامل مؤثر بر اونس جهانی و نرخ ارز است و به همین دلیل است که تقریباً آینده این بازار تا حدی وابسته به آینده بازار ارز است. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا و سکه می‌توان به رویدادهای سیاسی و اقتصادی اشاره کرد؛ یک فرد هوشمند در بازار طلا همواره باید از اتفاقات و رویدادهای اخیر مطلع باشد تا بتواند سود خوبی در این حوزه کسب کند. توجه به نرخ بهره نیز برای عملکرد بهتر در این حوزه ضروری است؛ چراکه زمانی که نرخ بهره در پاسخ به تورم افزایش پیدا کند، قیمت طلا کاهش پیدا خواهد کرد. از مواردی که در سرمایه‌گذاری در حوزه طلا باید به آن توجه کرد این است که سرمایه‌گذاری در این حوزه در کوتاه‌مدت دارای نوسان زیادی است و به‌ طور کلی سرمایه‌گذاری بلندمدت در این حوزه توصیه می‌شود. کارشناسان این حوزه، سرمایه‌گذاری بیشتر از سه سال را منطقی می‌دانند. به‌طورکلی به سه صورت می‌توان در طلا سرمایه‌ گذاری کرد که عبارت‌اند از: خرید سکه، شمش و طلای زینتی. شمش‌ها معمولاً با وزن ۱۲ کیلوگرم و عیار ۲۴ عرضه می‌شوند البته شمش با وزن کمتر نیز در بازار وجود دارد، در خرید شمش باید به کشور سازنده آن توجه کرد زیرا هر کشوری اجرت ساخت متفاوتی دارد. به‌طورکلی سرمایه‌گذاری در شمش مختص افراد حرفه‌ای در بازار طلا است و سرمایه‌گذاری در آن به سرمایه‌گذاران مبتدی توصیه نمی‌شود. راه دیگر برای سرمایه‌گذاری در این حوزه خریداری طلای زینتی است که در این بخش باید به چند مورد دقت کرد. اول آنکه طلاهای زینتی دارای اجرت ساخت هستند؛ این اجرت معمولاً کمتر از یک ‌چهارم ارزش طلا را شکل می‌دهد و لذا درفروش آن‌ها این مبلغ کسر می‌شود. پس بهتر است برای زیان کمتر اولاً از طلاهای زینتی دسته دوم استفاده کنید و ثانیاً طلای ایرانی خریداری کنید. دومین نکته که باید در خرید طلای زینتی به آن توجه شود این است که معمولاً طلای زینتی با عیار ۲۴ وجود ندارد و تمامی طلاهای زینتی کمتر از این مقدار عیار دارند؛ پس در خرید خود توجه کنید و گول طلای ۲۴ عیار را نخورید. درنهایت آخرین و بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا، خرید سکه است.

۳- بورس: بورس‌ها به دلیل جمع‌آوری نقدینگی موجود در جامعه و هدایت این منابع مالی به سمت تولید در حیات اقتصادی کشورها نقش بسزایی دارند. به‌طورکلی مردم جامعه به حفظ ارزش پول و سرمایه خود در برابر تورم نیاز دارند و از آنجایی‌ که نرخ بازده پایین بانک‌ها نمی‌توانند پاسخگوی خواسته سرمایه گذاران باشد، سرمایه گذاری در بورس‌ با ارائه بازدهی بالاتر و البته مولد تر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند. البته باید توجه کرد که سرمایه‌گذاری در بازار بورس در عوض بازده بالایی که دارد، ریسک زیادی را نیز متوجه سرمایه‌گذاران می‌کند و لذا سرمایه‌گذاری در این حوزه به افرادی با درجه ریسک گریزی بالا توصیه نمی‌شود. افرادی که خواهان سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند علاوه بر شناخت از میزان تحمل ریسک خود باید دارای وقت کافی برای رصد آنی وضعیت سود و زیان خود و دانش کافی برای انتخاب سهام و زمان خرید و فروش مناسب باشند. از مزایای سرمایه‌گذاری در این حوزه، امکان ورود به آن با هر میزان سرمایه است؛ علاوه بر این مورد، سرمایه‌گذاران می‌توانند مبلغ سرمایه خود را در هر سه وضعیت کوتاه‌مدت ( کمتر از یک سال) و بلندمدت (بیش از یک ‌ساله) به کار ببرند. البته سرمایه‌گذاری به آن دسته از افرادی که سرمایه خود را در مدت کوتاهی (مثلاً ۱ ماه بعد) نیاز دارند توصیه نمی‌شود؛ زیرا این بازار در کوتاه‌مدت دارای نوسانات بسیاری است و اگر فردی مجبور به برداشت پول خود در زمانی مشخص باشد ممکن است با افت قیمت در آن زمان، زیان بسیاری متحمل شود. در سرمایه‌گذاری در سهام، استفاده از تنوع‌بخشی (تشکیل سبد )به دلیل کاهش ریسک به‌شدت توصیه می‌شود. از دیگر مواردی که در این حوزه باید بدان اشاره کرد این است که سرمایه‌ گذاری در بورس صرفاً از روش مستقیم امکان‌پذیر نیست و روش دیگری به نام سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیز وجود دارد که این روش به افرادی که دارای دانش و زمان کافی برای تصمیم ‌گیری و انجام تنوع ‌بخشی در این حوزه نیستند، توصیه می‌شود. از انواع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌توان به خرید سهام صندوق‌های قابل معامله و خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاریو سبدگردانی اختصاصی اشاره کرد.

۴- املاک و مستغلات: نزدیک به ۵۰ سال است که این نوع سرمایه‌گذاری در جهان رو به افزایش داشته است و امروزه یکی از متداول‌ترین نوع سرمایه‌گذاری‌ها است. در ایران نیز این حوزه، عملکرد نسبتاً خوبی داشته ، هر چند در طول سال های اخیر  بازار مسکن شرایط رکودی را تجربه کرده است. از عوامل تأثیرگذار در این حوزه در ایران، افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش تقاضا است. برای سرمایه گذاری در این حوزه به روش های مختلف می توان در آن  سرمایه‌گذاری کرد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: خرید زمین، ویلا و آپارتمان. در بین این سه گزینه املاک مسکونی، خرید آپارتمان به علت داشتن تقاضای دائمی و هم‌چنین امکان سودآوری بالا از طریق اجاره گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است. از عواملی که در این حوزه باید به آن توجه کرد این است که با وجود بازده نسبتاً مناسبی که برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد، این نوع سرمایه‌گذاری بسیار پیچیده‌تر از سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی مانند بانک و بورس است و هم‌چنین برخلاف حوزه‌هایی از قبیل طلا، بورس و بانک، در این حوزه به میزان سرمایه بالایی برای ورود نیاز است. از معایب دیگر این سرمایه‌گذاری می‌توان به قابلیت نقد شوندگی بسیار کمی که دارد اشاره کرد. حال فرض کنید سرمایه خود را در این حوزه گذاشته‌اید و در زمان نیازتان به سرمایه و اقدام به فروش،  بازار نیز دچار رکود می‌شود؛ می‌توان تصور کرد که تا چه میزان سرمایه‌گذار در تبدیل ملک خود به پول دچار زحمت می‌شود. به‌ طور کلی این نوع سرمایه ‌گذاری برای بلندمدت مناسب است و نسبت به سایر حوزه‌ها از ریسک کمتری در بلندمدت برخوردار است. باید توجه کرد که برای شروع سرمایه‌گذاری در ملک ضروریست که از دانش کافی و اطلاعات به ‌روز برخوردار بود و از آنجایی‌ که قیمت کاملاً استانداردی در این حوزه وجود ندارد پیچیدگی آن بیشتر شده و لذا اگر در این حوزه بی ‌تجربه هستید حتماً باید در کنار یک مشاور یا فرد حرفه‌ای و باتجربه در این زمینه کار خود را آغاز کنید.

۵- ارز: هر روزه میلیون ها دلار در بازار معاملات ارز  مورد معامله قرار می‌گیرد. این بازار یکی از پر ریسک ترین بازارهاست و گاه نوسانات نامتعارفی دارد. هم‌ چنین در این بازار به دلیل عدم امکان استفاده از توان افراد حرفه‌ای (مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس)، سرمایه‌گذاری در آن برای افراد غیرحرفه‌ای بسیار مشکل است. به افرادی که خواهان سرمایه‌گذاری در ارز کشورهای خارجی هستند توصیه می‌شود که با دقت تمام وضعیت و رشد اقتصادی کشور مربوطه را مورد بررسی مداوم قرار دهند، زیرا همین رویدادهای اقتصادی و بانک مرکزی است که بر قیمت ارز تأثیرگذار است، خصوصاً اگر نظام نرخ ارز در کشوری آزاد نباشد. از مزیت‌های این بازار می‌توان به ‌نقد شوندگی نسبی آن اشاره کرد و هم‌ چنین مانند بازار بورس و طلا، افراد با هر میزان سرمایه می‌توانند به آن وارد شوند. مهم‌ترین درس در این بازار یادگیری زمان خرید و فروش است؛ به ‌طوری ‌که اگر سرمایه ‌گذاری بداند در چه زمانی  ارزبخرد و در چه زمانی بفروشد، عایدی نسبتآ خوبی نصیب او می‌شود. برای شروع سرمایه‌گذاری در این حوزه مرحله اول آشنایی با ارزهای پر معامله و مشهور دنیاست که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

الف) دلار آمریکا: دلار آمریکا پر معامله‌‌ترین ارز در تمام جهان است. این نوع ارز نزد تمام جهان از مقبولیت برخوردار است و قابل‌معاوضه با تمام ارزهای دنیاست. هم‌چنین این ارز در برخی کشورها در اعطا درآمد به‌عنوان جایگزینی از ارز رسمی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های دلار این است که به‌ عنوان ارز استاندارد برای معامله برخی کالاها از قبیل نفت خام و فلزات گران‌بها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ب) یورو: یورو دومین ارز پر معامله در جهان است و در بیشتر کشورهای قاره اروپا به ‌عنوان ارز رسمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ارز با وجود اینکه در سال ۱۹۹۹ به وجود آمده و بسیار جدید است، اما به‌سرعت جایگاه خود را پیداکرده است. این ارز نیز مانند دلار به علت مورد اعتماد بودن، سهم بسیار زیادی از معاملات بازار ارز را به خود اختصاص داده است. برخی رویدادهای سیاسی مربوط به اتحادیه اروپا می‌توانند موجب چند برابر شدن معاملات این ارز شوند. می‌توان یورو را سیاسی‌ترین ارز مورد معامله در بازار جهانی دانست.

پ) ین ژاپن: ین ژاپن در حقیقت پر معامله‌ترین ارز آسیا است. این ارز نشان ‌دهنده قدرت اساسی اقتصاد ژاپن است. به دلیل بهره نزدیک به صفر ژاپن، برخی از سرمایه‌گذاران با قرض گرفتن ین و سرمایه‌گذاری آن در دیگر ارزها از عایدی خوبی بهره‌مند می‌شوند.

ت) فرانک سوئیس: فرانک سوئیس از دیدگاه بسیاری، یک ارز خنثی است و در میان بازار معاملات ارز به‌عنوان بهشت امن شناخته می‌شود. شاید یکی از دلایل این نام‌گذاری همبستگی منفی (حرکت برخلاف جهت) این ارز با ارزهای پر نوسان مانند دلار کانادا و استرالیا باشد. بانک ملی سوئیس به‌صورت کاملاً فعال در بازار معاملات ارز عمل می‌کند و به انجام اقداماتی به کاهش نوسانات این ارز می‌پردازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا