پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

توسعه شهر اصفهان نیازمند اجماع نظر تمام مسئولان است/ یک ریال پول اضافه از انبوه‌سازان یا مردم دریافت نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد در نشست تخصصی مشترک مدیریت شهری با سازندگان مسکن که از سوی کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه کلیات برنامه ششم توسعه کشور به تصویب رسید، اظهار کرد: در برنامه‌های توسعه کشور یک مشکل اساسی وجود دارد که همه شهرها و روستاها را درگیر می‌کند و آن نگاه از بالا به پایین به شهرها و روستاها است.

وی با بیان اینکه در این راستا به صورت متمرکز برنامه‌هایی برای همه شهرها و روستاها تدوین و تجویز می‌شود، افزود: این در حالی است که ظرفیت هر شهر و روستا با یکدیگر متفاوت است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: سال‌های سال است برنامه‌ریزان شهری مطرح می‌کنند که هر شهر و روستا برنامه خود را تهیه و جمع برنامه‌های روستایی و شهری احصا شود اما تاکنون این اقدام انجام نشده است.

ایجاد «هم‌سرنوشتی» در مدیریت واحد و یکپارچه شهری

وی با بیان اینکه در برنامه سوم و چهارم توسعه کشور مدیریت واحد شهری و در برنامه پنجم نیز مدیریت هماهنگ شهری مطرح شد، افزود: با این وجود تاکنون هیچ کدام محقق نشده چرا که آسیب‌شناسی در این زمینه انجام نشده است و تجویز از بالا به پایین جواب نمی‌دهد.

جمالی‌نژاد گفت: در مدیریت واحد و یکپارچه شهری، به جای تک سرنوشتی، «هم‌سرنوشتی» ایجاد می‌شود که در این هم‌سرنوشتی تصمیم‌گیری راحت است.

وی با بیان اینکه اکنون در کشور با رکود و شرایط سخت اقتصادی مواجه هستیم، گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند برای خروج از رکود باید نگاه به خارج را رها کنید و نگاه به اقتصاد درون‌زا برای توسعه کشور داشته باشید که می‌توان این نگاه را در مباحث شهری نیز تسری داد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه باید رکود حاکم بر کشور را در شهر و استان خود بشکنیم، افزود: طی صحبتی که با اقتصاددانان برجسته کشور داشتیم، تنها راه خروج از رکود، حمله به رکود است که سال گذشته این تجربه موفق را داشتیم.

وی تصریح کرد: با توجه به رکود اقتصادی همه پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های دولتی متوقف شده و اکنون شهرداری‌ها در کشور فعال هستند و بودجه‌های دولتی صفر است.

جمالی‌نژاد بیان کرد: در این راستا «هم‌سرنوشتی» کمک می‌کند همه دور هم جمع شویم تا برای ایجاد شرایط بهتر در شهر اصفهان به نتیجه برسیم.

روان‌سازی و تسهیل در روند صدور پروانه ساختمانی و حذف تشریفات زائد

وی با بیان اینکه مدیریت شهری مانند دوی امدادی است که گذشتگان برای آن زحمات بسیاری کشیده و اکنون شهر را به مدیریت جدید تحویل داده‌اند، افزود: اکنون نوبت ما است در شورا و شهرداری تلاش کرده و بهترین راهکار را برای خروج از رکود تبیین کنیم.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه روان‌سازی و تسهیل در روند صدور پروانه ساختمانی و حذف تشریفات زائد بسیار اهمیت دارد، اضافه کرد: البته فرایندها در سال‌های اخیر کوتاه‌تر شده اما تا رسیدن به ایده‌آل فاصله وجود دارد.

وی تصریح کرد: خروج از رکود در سطح مناطق و استان‌ها با خروج از رکود ملی متفاوت است بنابراین در این زمینه باید پیش‌قدم شویم.

جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه اصفهان در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از اکثر کلانشهرهای کشور عقب افتاده است، اظهار کرد: هم‌اکنون سرمایه گذاری در تبریز، مشهد و تهران بیش از اصفهان است.

وی سرمایه‌گذاری در سال جاری در اصفهان را ۵۰۰ میلیارد تومان ارزیابی کرد و ادامه داد: این موضوع نسبت به سال‌های گذشته بسیار خوب است اما در مجموع نسبت به شهرهای دیگر عدد ناچیزی به حساب می‌‌آید.

برخوردهای نامناسب مدیران، سرمایه‌گذاران را دلسرد می‌کند

شهردار اصفهان با بیان اینکه اولین اقدام برای توسعه شهر اصفهان اجماع نظر، هم‌قسم و هم‌عهد شدن است، گفت: بودجه ناچیز ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی شهرداری نمی‌تواند توسعه پایدار ایجاد کند، بنابراین همه باید ورود پیدا کنند که در این راستا شهرداری برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه بسته تشویقی ساخت و ساز نیز در همین جهت با بحث و تبادل نظر مدیران مناطق و اعضای شورای شهر تدوین شده، افزود: در این رابطه باید نظام مهندسی نیز به صورت جدی کمک کند، اکنون شرایط خوبی ایجاد شده و همه باید همکاری کنند.

جمالی‌نژاد با تاکید بر اینکه مدیران مناطق شهرداری نیز در راستای جذب سرمایه‌گذار اقدام کنند، ادامه داد: در واقع سرمایه‌گذار نباید پشت در بنشیند چرا که برخوردهای نامناسب مدیران، سرمایه‌گذاران را دلسرد می‌کند.

وی با اشاره به شفاف‌سازی محاسبات و سازوکارها، گفت: نحوه محاسبات برای انبوه‌سازان و مردم به هیچ وجه متفاوت نیست و در این راستا به تازگی سیستم «سما» برای مکانیزه کردن محاسبات تهیه شده است.

ریالی اضافه از انبوه‌سازان یا مردم دریافت نمی‌شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیران باید توجه داشته باشند که اقدام اشتباه یک محاسب سبب بی‌اعتمادی سرمایه گذاران می‌شود، تاکید کرد: قرار نیست ریالی اضافه از انبوه سازان یا مردم برای صدور پروانه ساختمانی دریافت شود.

وی بیان کرد: باید سرمایه خرد را در شهر تجمیع کنیم چرا که اگر این مهم اتفاق نیفتد سرمایه‌ها به بانک‌ها و شهرهای دیگر می‌روند بنابراین یک بار برای همیشه، همه با هم برای شهر دل بسوزانیم و یک روح در هزاران جسم شویم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا