پیشخوانعناوین اخبار

۱۳۹تن در ۵ ماهه امسال به علت مسمومیت با منوکسید کربن فوت کردند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،از سازمان پزشکی قانونی این شمار فوت شده در اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۳۹۴)با شمار تلفات ۱۴۱ تن، ۹ / ۳۶
درصد افزایش یافته است.همچنین در ۵ ماهه امسال از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن ۱۳۹ تن مرد و ۵۴ تن زدن بودند.
تهران دارای بیشترین تلفات
بر اساس این گزارش در پنج ماهه امسال ، استان های تهران با ۴۴، فارس با ۱۷، اصفهان با ۱۵، کرمانشاه و لرستان هر کدام با ۱۱ فوتی بیشترین آمار تلفات مرگ بر اثر گازگرفتگی را داشته اند این در حالی است که آمار تلفات در دیگر استان ها کمتر از ۱۰تن و در تعدادی از آنها برابر با صفر گزارش شده است .
این گزارش می افزاید: فوت  مسمومیت با این گاز در مرداد امسال نیز کاهش ۴ / ۱۵ درصدی داشته است و از ۱۳ فوتی در مرداد سال گذشته به ۱۱ فوتی در مرداد امسال رسیده است.

بیشترین تلفات مسمومیت با این گاز مربوط به نیمه دوم سال است
سازمان پزشکی قانونی با اشاره به اینکه ،بیشترین تلفات مسمومیت با این گاز مربوط به نیمه دوم سال است در هشداری بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تأکید کرده است.
با توجه به استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم هر سال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در این مدت با رشد قابل توجهی همراه است به نحوی که در سال گذشته ۱ / ۷۵ درصد از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال جان خود را از دست داده اند.
در ادامه این گزارش آمده است : در سال گذشته (۱۳۹۴) از کل تلفات مسمومیت با گاز که ۶۲۶تن بوده است، مرگ ۴۷۰ تن در نیمه دوم سال ثبت شده است و تنها ۱۵۶ تن مربوط به نیمه اول سال است؛ ضمن اینکه ۴۸۲ تن از این متوفیان،مرد و ۱۴۴ تن زن بودند.
گاز منوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است و در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بخصوص در محیط های در بسته و بدون اکسیژن ممکن است تولید شود.
استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون انسان ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.
علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.
در برخورد با موارد مسمومیت با گاز منوکسید کربن هرچه سریع تر فرد را از محیط خارج کنیدو با اورژانس تماس بگیرید،علائم حیاتی مصدومان را کنترل کنید و از باز بودن راه های هوایی مصدوم اطمینان حاصل کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا