پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

وجود ۲ هزار و ۵۰۰ موقوفه و ۷ هزار رقبه در کاشان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت‌ الاسلام و المسلمین جعفر جنتی، در نشست مسئولین هیئت های مذهبی شهر قمصر کاشان طی سخنانی با اشاره به اهمیت محبت به اهل بیت(ع) اظهار داشت: در روایتی از امام صادق(ع) داریم که فرمودند اگر خداوند بخواهد به کسی خیری برساند محبت امام حسین (علیه السلام) و شوق زیارتش را در دل او می اندازد.

وی افزود: وقتی که سخن از اهل بیت(ع) یا زیارت امام حسین(ع) به میان می آید و دلمان می لرزد و عشق به اهل بیت(ع) در وجودمان شعله ور می‌ شود این توفیقی از جانب خداوند رحمان است که خیرش برای همه ما ایجاد شده است و فی الواقع محبت اهل بیت(ع) برترین نعمت خداوند برای ماست.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان با اشاره به گسترده بودن نذورات محبین خاندان اهل بیت(ع) گفت: یکی از علاقه های شدیدی که محبین اهل بیت(ع) نسبت به امام حسین(ع) دارند همین بحث نذورات و موقوفاتی است که در قالب احداث تکایا، حسینیه ها و اموری همچون اطعام و احسان در ایام محرم قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: در کاشان ۲ هزار و ۵۰۰ موقوفه و ۷ هزار رقبه وجود دار د که عمدتا برای نیات اجتماعی و مذهبی بویژه سوگواری و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) وقف شده اند و کسانی که از مال خودشان گذشتند باقیات صالحات برای خودشان فراهم کردند و این ابنیه مذهبی را از خود به یادگار گذاشتند و زمینه اجتماعات باشکوه عزای حسینی را فراهم کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفر جنتی، با تاکید بر ضرورت احیای موقوفات اظهار داشت: امروز یکی از مسائلی که می تواند زمینه گسترش امر وقف را فراهم نماید توجه به پرداخت حق الاجاره موقوفات است و یکی از اقداماتی که ما انجام داده ایم این است که در قراردادهای اجاره نیات واقفین را هم می آوریم که پرداخت کننده بداند اجاره موقوفه برای کمک به عزاداری امام حسین(ع) کمک به نیازمندان، فعالیتهای قرآنی، مسجد، حسینیه یا امامزاده است تا زمینه رغبت بیشتری برای استفاده کنندگان موقوفات جهت پرداخت اجاره ایجاد شود.

وی با ناچیز دانستن میزان اجارات افزود: مبالغ اندک موقوفات سبب می‌شود نتوانیم به نیات واقف عمل کنیم و در حالی که دو زمین یکی موقوفه و دیگری زمین ملک و طلق است یکی اجاره اش ۲۰ هزار تومان و دیگری یک میلیون تومان در حالی که هر دو زمین است منتهی یکی موقوفه است و این نباید منجر به تضییع حقوق موقوفه شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان افزود: هم اکنون ۸۰ موقوفه در قمصر شناسایی شده است و برای ۴۰ موقوفه سند صادر شده است که امیدواریم این امر منجر به عمل نیات واقفین اندیش شده و در عین حال اشتیاق مردم به امر وقف نیز بیشتر شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفر جنتی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکردها نسبت به نذورات در ایام محرم بیان داشت: در این ایام شاهد گسترش سفره های اطعام و هزینه های مرتبط با عزاداری امام حسین(ع) هستیم درعین اینکه سفره های عزای حسینی زینت مجالس امام حسین(ع) است اما گاها شاهد اسراف نیز هستیم که می توان از این ظرفیت بهتر و مناسبت تر در جهت نیازهای ضروری جامعه گام برداشت و به دنبال ایجاد باقیات صالحات باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا