پیشخوانعناوین اخبار

۵ هزار میلیارد ریال برای پرداخت خسارت کشاورزان اختصاص یافت

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، محمود حجتی عصر امروز (سه شنبه) در نشست مشترک مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با هیات رییسه و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ذخایر راهبردی کالاهای اساسی در چارچوب تامین امنیت غذایی و ملی ضروری است. وی ادامه داد: لازمه رقابت در بازار جهانی، تغییر نگاه تجار کشور است که باید از واردات به سوی صادرات هدایت و علاوه برآمادگی، ساختار لازم برای صادرات باید ایجاد شود.
حجتی اضافه کرد: بیمه بخش کشاورزی حمایتی است و تجاری نیست، بنابراین پوشش بیمه کشاورزی باید افزایش و بخش زیادی از اعتبارات حوادث غیرمترقبه به پرداخت خسارات بخش کشاورزی اختصاص یابد.

پرداخت ۷۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران بزودی
حجتی گفت: دولت با اختصاص ۷۰ هزار میلیارد ریال بزودی باقیمانده مطالبات گندمکاران را پرداخت می کند.

تولید ۳۸ میلیون تن جو در سالجاری
وزیر جهاد کشاورزی افزود: امسال بیش از ۳۸ میلیون تن جو در کشور تولید و ۱٫۲ میلیون تن از این محصول خریداری شده و قیمت نهاده های دام و طیور نسبت به سال ۹۲ تغییر چندانی نداشته است.

افزایش هشت درصدی تولید برنج ایرانی
حجتی گفت : مردم کشور خواستار مصرف برنج ایرانی هستند، بنابراین تولید و بازار برنج با تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری کشور و همچنین ممنوعیت واردات و وضع تعرفه، در فصل برداشت مدیریت شده است.
وی افزود: امسال برنج مازندران هشت درصد افزایش تولید داشت و ۴۰ هزار هکتار به زیرکشت دوم رفته است.
وی گفت: راهکار تامین برنج مردم با اتکا به تولید داخلی، تجهیز و نوسازی و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری، بهره گیری از ارقام پرمحصول، توسعه مکانیزاسیون و اجرای دو کشت برنج در سال است.

مقایسه قیمت خرید تضمینی با نرخ جهانی اشتباه راهبردی است
وزیرجهاد کشاورزی درباره تاثیر مثبت قیمت گذاری منصفانه خرید تضمینی محصولات کشاورزی در پایداری تولید گفت: مقایسه قیمت محصولات کشاورزی با قیمت های جهانی یک اشتباه راهبردی است.
وی افزود: قیمت ها در بازارهای جهانی به طور مداوم تغییر می یابد و چنانچه قیمت منصفانه ای برای خرید تضمینی گندم تعیین نشود، تولید کاهش پیدا می کند و همچون آغاز کار دولت در سال ۹۲ برای تامین این کالای راهبردی مجبور به واردات خواهیم شد.
حجتی ورود به بازار جهانی برای خرید میلیون ها تن گندم، علاوه برآن که از منظر تامین امنیت غذایی و ملی کشور به صلاح نیست، باعث افزایش قیمت جهانی این محصول می شود.
وی گفت :کشورهای چین و ترکیه ذخایر گندم خود را با قیمت ۴۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی تامین و برای گندم وارداتی تعرفه ۶۰ تا ۱۲۰ درصدی وضع می کنند گفت: تامین ذخایر راهبردی کالاهای اساسی از محل تولید داخی در چارچوب امنیت غذایی و ملی ضروری است.

تحول بخش کشاورزی با ارتقای فرهنگ عمومی و مشارکت مجلس
وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی موجب شده تا نگاه به بخش کشاورزی تغییر یابد، اما برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی باید نگاه به این بخش در افراد و نهاده های تصمیم ساز و تصمیم گیر در فرهنگ عمومی با مشارکت همه بخش ها به ویژه نمایندگان مجلس تغییر یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا