شهر و جامعهعناوین اخبارمسکن و عمران

۲۵۰ میلیون ریال وام ودیعه مسکن و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ساخت به متقاضیان بافتهای فرسوده تعلق می گیرد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان ، محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران در حاشیه برگزاری بیست وچهارمین نشست تخصصی مدیران بافتهای فرسوده کلان شهرهای کشور که در استان اصفهان برگزار شد به کارشناس خبر گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در سطح ۴۹۵ شهر، بافتهای فرسوده میانی با وسعتی بالغ بر ۵۶ هزار هکتار و در سطح ۶۸ شهر، بافتهای تاریخی با وسعت ۲۵ هزار هکتار و در ۹۱ شهر، سکونتگاههای غیر رسمی بالغ بر ۴۸ هزار هکتار شناسایی شده اند که در مجموع حدود ۱۳۰ هزار هکتار از بافتهای شهرهای کشور که در ۵۴۴ شهر وجود دارند  درگیر مسائل و مشکلات و چالشهایی هستند که دارای عدم ایمنی، فقر شهری، فقدان هویت و مسائل زیست محیطی فراوان هستند .

وی گفت: جمعیتی بالغ بر ۱۹ میلیون نفر در این مناطق زندگی می کنند و مساحت این محدوده ها چیزی بالغ بر ۳۰ درصد از شهرهای کشور است .

ایزدی در خصوص تدابیر اندیشیده شده و تسهیلات مورد نیاز برای رفع مشکلات در کلان شهرها گفت: برای این مناطق با تفکیک گونه ای که این محدوده ها دارند تلاش بر این بوده تا مردم را به آن حد از توانمندی برسانیم تا خودشان وارد عرصه شوند و این توانمندی از چند طریق فراهم شده که یکی از آنها در اختیار گذاشتن تسهیلات است که در اینخصوص تسهیلاتی برای خرید با امتیاز ویژه در عرصه بافت های فرسوده پرداخت می شود.

 صندوق یکم وامی با ۸ درصد در اختیار متقاضیان نوسازی قرار می دهد و این میزان وام در بسیاری از شهرها رقمی بالغ بر ۸۰ درصد هزینه خرید یک ساختمان است و از طرفی دیگر تسهیلاتی از قبیل وام نوسازی، وام تسهیلات ودیعه مسکن و وام مقاوم سازی در اختیار ساکنین قرار می گیرد .

وی افزود: از ابزارهای دیگری که کمک می کند در تسهیل امر نوسازی رابطه دو نهاد است . نهاد تسهیل گر و نهاد توسعه گر.

نهادهای تسهیل گر به عنوان واسطی بین مردم ، دستگاهها ومسئولین هستند که امروز یکی از نهاد های تسهیل گر در محله زینبیه اصفهان آغاز بکار کرد که می تواند واسطی باشد بین مردم و دستگاههای مربوطه . امید است بتوانیم این نو از مکانیزم تسهیل گری را از طریق نهادهای خودیار مردمی ادامه دهیم .

ابزار دوم توسعه گر است، یعنی یک نهاد تخصصی که می تواند تجمیع کننده مجریان در عرصه ساخت وساز باشد و به عنوان یک نهاد تخصصی وارد عرصه نوسازی وبهسازی شود و با نهاد تسهیل گر وارد مذاکره شده و با مشارکت در چارچوب ضوابط و طرحها و تامین منابع وارد عرصه ساخت وساز شوند و دولت پشتیبان این جریان است .

حجت اله غلامی مدیر کل راه وشهرسازی استان اصفهان نیز در ادامه بیان داشت: استان اصفهان با داشتن حدود ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده وناکارآمد شهری، نزدیک به ۷ هزار واحد آن براساس مطالعات انجام شده مصوبه شورای عالی است .

در استان نزدیک به ۵۰ درصد بافتهای فرسوده به کلان شهر اصفهان و پنج شهر نایین، شهرضا، خمینی شهر، نجف آباد و کاشان  اختصاص دارد و ۳۵ شهر از ۱۰۷ شهر اصفهان دارای بافتهای فرسوده است .

وی گفت: با همکاری خوبی که بین اداره راه وشهرسازی و شهرداری  در شهرها برقرار شده امکانات وتسهیلاتی برای بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری فراهم شده  تا تحولات خوبی در بافتها ایجاد گردد .

مدیرکل راه وشهرسازی با اشاره به میزان تسهیلات ارائه شده توسط بانکهای عامل به متقاضیان نوسازی گفت:  با توجه به هماهنگی هایی که انجام شده، به این بافتها تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال وام ودیعه مسکن و تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال جهت ساخت و احداث تسهیلات تعلق می گیرد . در زمینه اجرای پروژه هایی که بصورت بلوکهای محرک توسعه در بافتهای فرسوده در حال انجام است هم دفاتر محلی در حال فعالیت هستند و هم پروژه هایی در حال انجام هستند که ۵۰ درصد اعتبارات را شهرداری و ۵۰ درصد هزینه های مورد نیاز توسط راه وشهرسازی تامین می شود .

غلامی اظهار داشت: این اقدام در شهرهای کوچک در حال انجام است ولی درکلان شهر اصفهان هنوز این مشارکت ۵۰ درصدی انجام نشده، ولی با توحه به برنامه ریزی های انجام شده از محل املاک موجود و زمینهای فاقد کاربری در محدوده قانونی شهر، با تغییر کاربری و ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از این تغییرات کاربری، به بافتهای فرسوده وناکارآمد شهری کمک خواهیم کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا