عناوین اخبار

جزء شاکیان سوختگی مادر دوقلوها هستیم/۵۰ هزارسیگاری در سال می میرند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جزء شاکیان پرونده سوختگی مادر دوقلوها هستیم.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،حدود یک ماه پیش حادثه اشتباه در استفاده کپسول اکسیژن برای یک مادر در بیمارستان چمران رخ داد که خبر آن روز بیست و ششم بهمن ماه در شبکه های اجتماعی منتشر شد. این زن باردار در پی استفاده از کپسول اکسیژن دچار سوختگی در ناحیه صورت و دستگاه تنفسی شد و اکنون تحت درمان است و پرونده این ماجرا به دادگاه ارسال شده است.
حسن هاشمی روز یکشنبه در حاشیه آئین معرفی دستاوردهای داروئی و تجهیزات پزشکی افزود : بیمارستان چمران ، یکی از بیمارستان های نیروهای مسلح است که ما ( وزارت بهداشت ) نظارت در حوزه فنی را داریم و در بقیه موارد حتما دستگاه مسئول یعنی وزارت دفاع پاسخگو خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی خطایی که اتفاق افتاده است به پزشک، پرستار و کادر پزشکی ارتباط ندارد؛ این یک خطای انسانی است که البته ما به عنوان مدعی سلامت مردم جزء شکات هستیم.
وی ادامه داد: این موارد مانند همه شکایات، مربوط به دستگاه قضایی است و اکنون منتظریم که دستگاه قضا با سرعت و عادلانه اعلام رای کند و به نوعی هم رای دهد که بازدارنده باشد یعنی از تکرار موارد مشابه پیشگیری کند.
وزیر بهداشت گفت: همه خدمات پزشکی برای مادر مصدوم فراهم شده است، بچه های این مادر در سلامتی کامل بسر می برند و مادر نیز به زودی سلامتی خود را به دست خواهد آورد.

**مرگ ۵۰ هزار تن در سال بر اثر مصرف دخانیات
وزیر بهداشت با اشاره به تشکیل جلسه هم اندیشی کنترل و مقابله با استعمال دخانیات گفت: در این جلسه چندین مصوبه داشتیم اما واقعیت این است که این مصوبات، مصوبات کارسازی نیستند؛ زیرا دخالت چندانی در آن نداریم و لازم است که قانون منع استفاده از دخانیات اجرا شود و همه دستگاه ها موظف به اجرای آن باشند.
هاشمی تاکید کرد: این کاری است که مربوط به وزارتخانه های مختلف و تصمیمات مجلس است؛ امیدواریم مجلس آینده در قالب تصویب برنامه ششم، تصمیماتی را اتخاذ کند که آنچه که در گذشته مصوب مجلس بود و بسیار هم مترقی است ، بتواند اجرایی شود همچنین دستگاه های مرتبط در دولت تصمیماتی اتخاذ کنند که از مصرف فزاینده دخانیات پیشگیری و به سلامت مردم توجه شود.
وی ادامه داد: اگر مردم به ویژه جوانان برای کاهش و عدم مصرف دخانیات تصمیم بگیرند، بیشترین کمک را به ما و خودشان می کنند؛ سالانه صدها میلیارد فقط برای سرطان ریه در کشور هزینه می شود؛ این سرطان در مردان سیگاری ۲۷ برابر و در زنان سیگاری ۱۳ برابر بیشتر از سایر افراد است.
وزیر بهداشت اظهار کرد: سالانه بیش از ۵۰ هزار تن بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند و متاسفانه این رقم رو به فزونی است.
وی تصریح کرد: امیدواریم گوش شنوایی در مورد وضع عوارض جدید برای استفاده از کالاهای آسیب رسان به سلامت، رخ دهد؛ نمی شود که عده ای، سیگار، قلیان و سایر مواد دخانی استفاده کنند و بیمار شوند و ملت خرج آنان را بدهند حداقل اگر بنا دارند که به بدنشان و اطرافیان خود آسیب برسانند باید در هزینه ها نیز مشارکت داشته باشند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: مترقی ترین قانون در زمینه دخانیات در ایران تصویب شده است اما این قانون اجرا نمی شود؛بنابراین مشکل قانونی در این زمینه نداریم ، پس نیاز به مصوبه جدید در این زمینه هم نداریم؛ آنچه که نیاز است، حمایت مجلس و قوه قضائیه و دستگاه های دولتی است.

**رسیدن به تراز مثبت دارویی
وزیر بهداشت گفت: برای اینکه به تراز مثبت دارویی برسیم در مرحله اول باید از تولید داخل حمایت کنیم و این مساله به آن معنا نیست که مرزها را ببندیم و واردات نداشته باشیم ؛ ما می توانیم واردات را در مواد اولیه و فناوری افزایش دهیم اما رقم صادرات را چند ۱۰ برابر آنچه که امروز هست، ارتقا دهیم.
هاشمی خودکفایی را به منزله عدم ارتباط با دنیا و عدم صادرات ندانست و گفت: سهم ۲۰۰ میلیون دلاری ما در صادرات با وجود همه تلاش ها در طول ۲ و نیم سال گذشته – که صادرات به دو برابر افزایش یافت – پولی نیست و این رقم حتما باید با نوسازی و بازسازی صنعت دارویی به ده ها برابر افزایش یابد.
وی ادامه داد: حتما باید نظارتی روی صنایع دارویی باشد تا بتواند استانداردهای بین المللی را حتما پشت سر بگذراند و به کسب استانداردها نائل شود تا بتواند در مجامع بین المللی با کمپانی های بزرگ رقابت کند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، باید تسهیلات نیز برای آن فراهم کرد و بانک ها حتما باید به آنها کمک کنند؛ بیمارستان ها و وزارت بهداشت نیز باید مشوق هایی را تعریف کنند که فکر می کنم بالاترین مشوقی را که در این دولت تعریف کردیم این است که بالاترین رقم خرید را ما برای تولید مشابه داخل پرداخت می کنیم و حداقل رقم ۷۵ درصد قیمت برند را تضمین کردیم .
وزیر بهداشت تصریح کرد: این حمایت دولت از صنایع داخلی در همه کشورهای دنیا تقریبا بی نظیر است و همین جا اعلام می کنیم که برای ما کیفیت مهم است کیفیت مقدم بر حمایت از تولید داخل است چون ما مسئول سلامت مردم هستیم.هاشمی افزود: از دارو و تجهیزاتی حمایت خواهیم کرد که بیشترین اثربخشی را دارد و برای ما افتخار آمیز خواهد بود که تولید داخل داشته باشیم.

**به کسانی رای دهید که حداکثر مراقبت از سلامت مردم را خواهند داشت
وزیر بهداشت در خصوص انتخابات پیش رو نیز گفت: امید است مردم به کسانی رای بدهند که کارهای انجام شده تا اینجا را را خراب نکنند و واقعا از سلامت و غذای مردم حمایت کنند و از طرحی که شروع شده است و در عین حال به زحمت دارد خودش را سرپا نگه می دارد نیز حمایت کنند.
هاشمی خاطرنشان کرد: باید کسانی به انتخابات بیایند که به ما و دولت آینده کمک کنند و قوانینی وضع کنند که سلامت را در راس برنامه های کشور ببینند. کشوری می تواند از نظر اقتصادی پیشرفت کند که مردم آن سالم و بانشاط باشند . نماینده ای که فکر می کند هزینه در حوزه سلامت و آموزش و پرورش مناسب نیست و آن را سرمایه گذاری نمی کند به پیشرفت کشور نیز کمک نخواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا