شهر و جامعهعناوین اخبار

هشتمین نمایشگاه یار مهربان در اصفهان افتتاح شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، هشتمین دوره نمایشگاه یار مهربان با بیش از ۸ هزار عنوان کتاب و ۱۱ میلیارد ریال اهدای کتاب و لوازم ورزشی به مدارس استان اصفهان با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از ناشران کتاب و اصحاب رسانه در ارگ جهان‌نما افتتاح شد.

شهردار اصفهان در آیین افتتاحیه هشتمین نمایشگاه یار مهربان اظهار کرد: قرار است در چشم‌انداز سال ۱۴۰۰، اصفهان به یک شهر دانش‌محور تبدیل شود و به طور حتم در شهر دانش‌محور صنایع فرهنگی جایگاه ویژه‌ای دارد.

جمالی‌نژاد افزود: در حال تسری دادن فضاهای فرهنگی و آموزشی در محلات به عنوان مویرگ‌های شهر هستیم تا چشم‌انداز اصفهان ۱۴۰۰ را تحقق بخشیم.

وی ادامه داد: زمانی که می‌گویند اصفهان نصف‌جهان است تنها جاذبه‌های تاریخی و کالبدی آن در نظر گرفته نمی‌شود بلکه به موضوعات فرهنگی، اساتید، فرهیختگان، ادیبان و هنرمندان نیز مد نظر قرار می‌گیرند.

شهردار اصفهان گفت: با همکاری و همگرایی دستگاه‌های مختلف استان و شهر، آموزش و پرورش، اتحادیه ناشران و اعضای شورا در حال تجربه کردن یک دوران طلایی در شهر هستیم.

افزایش ۳ برابری مساعدت‌ها در نمایشگاه امسال یار مهربان

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برپایی نمایشگاه یار مهربان گفت: امسال در نمایشگاه یار مهربان میزان مساعدت‌ها ۳ برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته به طوری که برای هر مدرسه ابتدایی حدود ۷ میلیون ریال و مدارس متوسطه ۹ میلیون ریال در ۲ حوزه کتاب و لوازم ورزشی تخصیص داده شده است تا در کنار موضوعات آموزشی، بحث‌های ورزشی نیز دیده شود.

جمالی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه نمایشگاه یار مهربان با دو هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در بین دانش‌آموزان و افزایش تحرک بدنی و افزایش سلامت بدنی آنان برپا شده است، بیان کرد: نمایشگاه یار مهربان از یکم تا ۶ آبان‌ماه برای عموم دایر است.

وی اضافه کرد: بودجه نمایشگاه یار مهربان ۱۱ میلیارد ریال است که از این مبلغ ۸ میلیارد ریال برای کتاب و ۳ میلیارد ریال برای لوازم ورزشی در نظر گرفته شده است.

شهردار اصفهان تاکید کرد: امسال نمایشگاه یار مهربان با ۱۲ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب و با حضور ۳۰ ناشر از اصفهان برپا شده است.

وی با بیان اینکه امسال تعداد ناشران اصفهانی حاضر در نمایشگاه یار مهربان نسبت به سال گذشته بیشتر شده، تصریح کرد: همچنین ۳۵۰ مرکز فرهنگی با دریافت بن خرید ۱۰۰ هزار تومانی برای این نمایشگاه فرا خوانده شده‌اند.

جمالی‌نژاد ادامه داد: همچنین در این نمایشگاه ۹۰۵ بسته حمایتی با توجه به وضعیت اقتصادی و جنسیت با اولویت مناطق کمتر برخوردار و رویکرد عدالت‌محور در مناطق توزیع می‌شود.

وی با اشاره به طراحی بسته‌های سلامت، اضافه کرد: طراحی این بسته بر اساس سن و جنس دانش‌آموزان بوده که سازمان فرهنگی و تفریحی، سازمان ورزش، معاونت فرهنگی و اجتماعی و روابط عمومی شهرداری از درون شهرداری و دوستانمان در آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه اتحادیه ناشران این بسته‌ها را مورد حمایت قرار داده‌اند.

افتتاح رسمی ایستگاه مترو تختی با حضور معاون اول رئیس جمهور

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پروژه قطار شهری اصفهان تصریح کرد: شهرداری از یکی دو ماه گذشته آماده افتتاح رسمی فاز دوم خط یک به ویژه ایستگاه تختی با حضور آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بوده و در این زمینه کاری بر زمین نمانده و طی این مدت نیز نواقص موجود در این ایستگاه‌ها برطرف شده و تست‌های فنی لازم صورت گرفته است.

جمالی‌نژاد سرعت پیشرفت پروژه قطار شهری را بسیار خوب دانست و افزود: فاز سه قطار شهری سال آینده راه‌اندازی می‌شود که تاثیر بسیار زیادی در روان شدن ترافیک دارد.

وی با اشاره به اینکه تکمیل قطار شهری در اولویت اول پروژه‌ها قرار دارد، ادامه داد: با اینکه تمام بودجه های عمرانی به زیر زمین برای تکمیل مترو اصفهان تزریق می‌شود اما ارزش بسیاری دارد چرا که ترافیک روانی را در شهر شاهد خواهیم بود.

افزایش تعاملات بین‌ دستگاهی با برپایی نمایشگاه یار مهربان

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: ارتباطات، تعاملات، فرهنگ و سرمایه‌های اجتماعی در دنیای امروز نقش بسیار مهمی داشته و از عوامل پیشرفت محسوب می‌شود و دیگر اینگونه نیست که تعداد کارخانجات و صنعتی بودن شهرها میزان پیشرفت را نشان دهد.

قائدیها با اشاره به اینکه خوشبختانه در کلانشهر اصفهان تعامل ارزنده‌ای میان دستگاه‌های مختلف شهر و استان جاری است، تصریح کرد: باید در این زمینه کمک کرد تا این تعامل و همبستگی با برپایی برنامه‌هایی مانند نمایشگاه یار مهربان افزایش یابد.

بهترین ابزار برای توسعه فرهنگ ،کتاب و کتابخوانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم کتاب را یکی از معجزات پیامبران نامید و اظهار کرد: اگر قرار است چیزی ماندگار شود بدون شک این ماندگاری در قالب کتاب خواهد بود و در این زمینه جا دارد از مدیریت شهرداری اصفهان که این پیشنهاد و حرکت بسیار خوب و ارزشی را برای برپایی نمایشگاه داده‌اند، قدردانی کنم.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی تاکید کرد: با توجه به اینکه اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی محسوب می‌شود بهترین ابزار برای توسعه این فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

حضور پرفروغ ناشران اصفهانی در نمایشگاه امسال

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به برگزاری هشتمین دوره نمایشگاه یار مهربان گفت: یکی از اتفاقات بسیار خوب فرهنگی که در شهر اصفهان به صورت سالانه انجام می‌گیرد، برپایی این نمایشگاه است.

اصغر آذربایجانی با بیان اینکه یکی از نکات مهم در توسعه شهرها بالا رفتن سرانه مطالعه است، گفت: هر چه بسترسازی‌های مناسب در زمینه توسعه کتاب بیشتر شود در رشد و توسعه جامعه شاهد سرعت بیشتری خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه یار مهربان امسال از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، گفت: سه برابر شدن میزان خرید برای مدارس و همچنین حضور بسیار پرفروغ ناشران اصفهان که سال‌های گذشته کمرنگ بود از تفاوت‌های نمایشگاه امسال است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: امیدوارم بتوانیم ظرفیت کتابخوانی را در شهر اصفهان بیش از گذشته افزایش دهیم.

اطلاع‌رسانی مناسب از ویژگی‌های بارز این دوره از نمایشگاه یار مهربان است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه نمایشگاه یار مهربان هر ساله توسط شهرداری برگزار می‌شود، اظهار کرد: بیش از ۱۲ هزار کتاب برای نمایشگاه یار مهربان امسال معرفی شده که همراه با اهدای کتاب بسته هدیه نیز برای مدارس ارسال می‌شود.

احمد شریعتی تصریح کرد: تنوع بیشتر کتاب‌ها و انتشارات به همراه اطلاع‌رسانی خوب از ویژگی‌های بارز نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته است.

وی با بیان اینکه شهرداری در امور دیگر نیز به کمک مدارس آمده است، تاکید کرد: در آغاز افتتاحیه مدارس شهرداری مساعدت‌هایی در زمینه رنگ‌آمیزی مدارس، محوطه‌سازی‌ها، دیوارنویسی‌ها و … داشته که با استقبال بسیار خوب مدارس مواجه شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا