پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

جزئیات طرح جامع شهرضا/ ممنوعیت تفکیک باغات و الزام شهرداری به عدم صدور پروانه ساخت و ساز

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان ، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به زرگرپور استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان، مصوبه شورای‌عالی را درباره طرح جامع شهرضا در ۱۲ بند ابلاغ کرد.

در این نامه آمده: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۵.۶.۲۹ ضمن بررسی نهایی طرح جامع شهر شهرضا، طرح را پس از اعمال شرایط ذیل تصویب کرد؛

۱. پایه جمیعتی به سال ۱۳۹۰ و سرشماری رسمی، اصلاح شود و جمعیت شهر ۱۷۰۸۲۶ نفر برای افق ۱۴۱۰ پیشنهاد می‌شود.

۲. با توجه به قدمت و ارزش های تاریخی شهر شهرضا به ویژه وجود بازار و بناهای با ارزش فراوان در این شهر مقرر شد:

۱.۲. ضرورت تهیه فوری طرح ویژه بازار و بافت تاریخی برای شهر شهرضا با توجه به پتانسیل های قابل توجه توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و همکاری شهرداری شهرضا و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحت نظارت کمیته تخصصی شماره ۳ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.

۲.۲. بدیهی است کلیه طرح‌های موضعی و موضوعی برای بازار و بافت باید در چهارچوب طرح ویژه تدقیق و به تایید کمیته تخصصی شماره ۳ شورای‌عالی برسد.

۲.۳. جانمایی عرصه و حریم و کلیه آثار تاریخی باارزش و تدقیق محدوده بافت تاریخی در نقشه کاربری پیشنهادی و پهنه‌بندی حریم مطابق استعلام سازان میراث‌فرهنگی و گردشگری و رعایت ضوابط مربوطه و اصلاح اسامی آثار و ابنیه با ارزش در اسناد طرح انجام پذیرد.

۳. اصلاح نقشه پهنه‌بندی حریم و ضوابط مجاز، مشروط و ممنوع مطابق مصوبات شورای‌عالی و نمایش کاربری‌های موجود،   مطابق مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.

۴. رعایت حریم قنوات، مسیل‌ها و انهار و نمایش آنها در اسناد طرح.

۵. با توجه به نقش شهرضا و منطقه پیرامونی آن در تولید محصولات کشاورزی و باغی، پایانه کالاهای کشاورزی و تجاری شامل نمایشگاه ها، انبارها، سردخانه ها و… در حریم شهر مکانی‌یابی شود.

۶. با توجه به بررسی‌های میدانی، ساخت و ساز گسترده و خارج از برنامه که در محدوده و حریم شهر به ویژه در طرفین بلوار کشاورز و حدفاصل محدوده شهر تا روستاهای جرم‌افشار و منوچهرآباد انجام شده است و با عنایت به وجود سطح قابل‌توجهی از اراضی زراعی و باغ در داخل محدوده شهر، شورای‌عالی جهت حفظ و صیانت از باغات موجود داخل محدود مقرر کرد؛

۱.۶. با همکاری فرمانداری شهرستان شهرضا، شهرداری شهرضا، سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل راه و شهرسازی استان و ظرف مدت دو ماه نقشه ممیزی باغات داخل، وضعیت مالکیت و سایر جهات موثر تهیه و به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارائه شود.

۲.۶. سند مذکور به همراه ضوابط منضم پس از تصویب به عنوان سند جامع اقدامات شهرداری در حوزه باغات ملاک عمل خواهد بود.

۳.۶. بخشی از باغات داخل محدوده مصوب قبلی که تغییر کاربری یافته‌اند و دارای مدارک قانونی (دال بر ایجاد حقوق مکتسبه تا قبل از تاریخ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان) باشند با کاربری موجود و مابقی تحت کاربری باغ و کشاورزی در طرح تثبیت می‌شود.

۴.۶.مابقی اراضی باغات تحت کاربری باغات و کشاورزی در محدوده طرح ثبت و ضوابط ساخت و ساز در آنها به شرح زیر خواهد بود:

۱.۴.۶. هرگونه تفکیک به قطعات کوچکتر در باغات در هر شرایطی ممنوع است و شهرداری مجاز به صدور پروانه ساخت تحت هر عنوان برای باغات تفکیک‌شده نیست.

۲.۴.۶ ضوابط ساخت و ساز در باغات بیش از ۲۰۰۰ متر، دقیقا مطابق دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری است.

۳.۴.۶. احداث بنا در باغات زیر ۲۰۰۰ متر حداکثر در ۱۰ درصد سطح اِشغال و در یک طبقه مجاز خواهد بود. حداکثر مساحت زیربنا در باغات زیر ۲۰۰۰ متر ۱۵۰ مترمربع است.

۵.۶. تا تهیه نقشه ممیزی و تصویب آن در کمیته فنی شورای عالی، کلیه کاربری های پیشنهادی بر باغات اعم از باغ مسکونی و خدمات فراشهری مقیاس مجموعه شهری و… و. حذف و کلیه سطوح باغی و زراعی شهر، تحت کاربری باغ و کشاورزی در محدوده تثبیت می‌شود و شهرداری مجاز به صدور مجوز یا پروانه نیست.

۶.۶. تصمیم گیری درباره باغات ۵۱ هکتاری نیز پس از تهیه نقشه ممیزی انجام و ابلاغ خواهد شد.

۷.۶. معبر موسوم به بلوار کشاورز به منظور حفظ یکپارچگی باغات و جلوگیری از تخریب حذف شود.

۸.۶.فرمانداری، شهرداری و دستگاه‌های مرتبط، با اعلام عمومی و بهره‌گیری از کمک سازمان‌های مردم‌نهاد در شهر و استان، نسبت به اطلاع‌رسانی و کنترل تفکیک‌ها و خرید و فروش غیرقانونی اراضی خارج از محدوده شهر اقدام نمایند. اداره کل راه و شهرسازی استان موظف است گزارشات نوبه ای اقدامات انجام شده مربوط به این بند را به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال کند.

۷. به منظور اعمال مدیریت یکپارچه و جلوگیری از گسیختگی کالبدی شهر، انتزاع محله اسلام‌آباد از شهر مورد موافقت قرار نگرفت.

۸. با توجه به عدم پیوستگی کالبدی سایت مسکن مهر موسوم به سروستان، مقرر شد، بخش‌های مسکونی پیشنهادی این سایت با هدف هدایت و انتقال توسعه به بافت فرسوده شهر حذف و صرفا کاربری های عمومی موردنیاز آن تثبیت و در اولویت اجرا قرار گیرد.

۹. مقرر شد ضوابط و مقررات طرح مجددا در دبیرخانه شورای عالی بررسی و اصلاحات اعمال شود.

۱۰. خط حریم شهر در بخش شمالی مطابق نقشه پیوست اصلاح و مقرر شد در خصوص شهرک‌های‌صنعتی ایران، به عنوان ضوابط الزامی ملاک عمل قرار گیرد.

۱۱. بهینه سازی سیستم تصفیه خانه فاضلاب موجود شهر و تطبیق آن با معیارهای سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان امر ضروری در بخش پیشنهادات طرح لحاظ شود.

۱۲. اداره کل راه و شهرسازی استان با توجه به مشکلات ایمنی کمربندی موجود، نسبت به ایمن‌سازی کمربندی به عنوان فعالیت‌های در اولویت پس از تصویب طرح جامع شهر اقدام کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا