پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

کسب رتبه اول کشوری هفدهمین مسابقات ملی مهارت توسط نخبگان مهارتی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،ابوطالب جلالی مدیر کل آموزش  فنی و حرفه ای استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: رسانه ها نقش بسیار ارزشمندی در اطلاع رسانی فعالیت های فنی و حرفه ای استان و آگاهی بخشیدن به آحاد مردم از حقوق شهروندی و ضرورت ها دارند.
جلالی افزود: به نظر می آید وجود فضای هم افزایی و افزایش دانسته های مردم موجب ایجاد یک زندگی آرام در کنار هم می شود. از مولفه های اصلی این فضای خوب و همزیستی مسالمت آمیز مردم نقش رسانه ها است که قابل انکار نیست.
مقوله توانمند سازی نیروی انسانی برای قبول مسوولیت در اجتماع کار ارزشمندی است و بیکاری جوانان چالش هایی را در جامعه به دنبال دارد.
ضرورت توجه به چالش بیکاری
وی اضافه کرد: باید از همه ظرفیت های کشور به ویژه در استان اصفهان استفاده بهینه شود. مهارت آموزی و توانمند سازی افراد و آماده سازی نیروی انسانی برای قبول مسوولیت های شغلی در جامعه کار بسیار مهم و ارزشمندی است. یک بخش از چالش هایی که امروز با آن مواجه هستیم بیکاری  و چالش هایی است که ذیل این پدیده شوم قرار دارد. اینکه ما نتوانستیم شرایط پذیرش مسوولیت توسط جوانان را برای مشاغلی که در جامعه ضروری است انجام دهیم و لزوم توجه به این امر اهمیت دارد.
وی با تاکید بر نقش کارگاه های آموزشی گفت: توقع ما از نظام آموزش کشور این است که کارگاه های آموزشی به واسطه ماموریتی که دارند این اقدام مهم را انجام دهند،در حالی که به مقوله ارزشمند توانمند سازی دستان افراد و هنر قبول مسوولیت درجامعه کمتر پرداخته شده است و این اشکال به نظام آموزش کشور ما وارد است .
 برون سپاری و مشارکت بخش غیر دولتی
جلالی گفت : امروز شاهد بیکاری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی در جامعه هستیم و چالشی که علی رغم هزینه های بالای دولت و مردم ،متاسفانه با جامعه ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار روبرو هستیم.
وی بیان کرد: کشورهایی که در شرایط خوب اقتصادی قرار دارند، کشورهایی هستند که نظام آموزش آن ها از چند دهه گذشته بیشتر به مقوله مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای پرداخته اند و امروزه شرایط شان مساعد است. چنانچه بخواهیم به همه مشاغل جامعه بپردازیم با توجه به اینکه در جامعه مشاغل متنوعی هم داریم باید افرادی را تربیت کنیم که مسوولیت قبول کنند.

مشارکت بخش خصوصی در اجرای دوره های آموزشی 
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان بیان کرد: این موضوعات ما را مکلف کرده است که در انجام و اجرای آموزش ها بخش غیر دولتی را مشارکت دهیم  و با برخورداری از ظرفیت های سخت افزاری در این مسیر گام برداریم. در دنیا سیاست براین است که کلیه لوایح خدمت توسط دولت به بخش غیر دولتی محول شود. از پنج لایه خدمت در این قالب بهره می بریم. توسط دولت امکان برون سپاری وجود دارد و در گفتمان های دولتی بسیار می شنویم که به بحث حاکمیت پرداخته می شود. انجام مسوولیت و کار حاکمیتی قابل سپردن نیست و متاسفانه بیشتر نگاه های مدیریت دولتی درحفظ وضعیت موجود است. مشارکت بخش غیر دولتی را باید داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: درحالی که اکنون کارهایی که انجام شده بیشتر در لوایح چهارم و پنجم است. در دو یا سه دهه قبل برون سپاری انجام می شد و امروزه در دنیا حتی بحث های حاکمیت هم به بخش غیر دولتی سپرده شده است. در استان اصفهان بیکاری به مراتب بسیار بهتر بر مدار قانون درمقوله برون سپاری  انجام شده است. در سال ۱۳۹۵ قریب ۶۵ درصد از ظرفیت غیر دولتی در رشته های متفاوتی که از مزیت های منطقه اصفهان است در قالب آموزش به بخش غیر دولتی سپردیم.
توجه به مشاغل پر رشد در اصفهان
مدیر کل آموزش و فنی و حرفه ای استان اصفهان یادآور شد: یکی از موضوعاتی که به طور جدی در اصفهان به آن پرداخته ایم توجه به مشاغل پر رشد است که در هرمنطقه ای از چه وضعیتی برخورداریم و در این زمینه چه قابلیت هایی داریم.
مشاغلی که در گذشته توانسته شغل های زیادی را  در جامعه ایجاد کند و وضعیت فعلی که می تواند باعث تحرک، رشد و رونق اقتصادی شود و به واسطه آن از مزیت ها  برخوردار شویم.
وی عنوان کرد: برای اولین بار مکلف کردیم که در هر شهرستان و بخشی فعالیت قالب در تیم کارشناسی به اداره کل معرفی شود و با همکاری این سازمان ها افراد علاقه مند بتوانند در حوزه ها فعالیت داشته باشند تا شرایط توانمند سازی آنها فراهم شود. در تبیین پروژه های شغلی با پرداخت تسهیلات به افراد علاقه مند کمک می شود. در استان اصفهان به مقوله سفارش پذیری توجه ویژه ای شده است. بدان معنا که بنگاهی هستیم با نگاه سیستمی و برخورداری از پویایی لازم. البته  ایجاد ارتباط منطقی با محیط بیرون تاثیر گذار است. استفاده از ظرفیت، مطالبات، کارجویان،  شاغلین و صاحبان بنگاه های اقتصادی که خدماتی را در اختیار جامعه قرار می دهند در افزایش ارتقای مهارت های افراد در جامعه  موثر است.
کسب رتبه اول هفدهمین مسابقات ملی مهارت توسط نخبگان مهارتی استان
جلالی در خاتمه با اشاره به کسب رتبه اول هفدهمین مسابقات ملی مهارت توسط نخبگان مهارتی استان اصفهان گفت: در هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت به میزبانی استان البرز در ۲۵ رشته مهارتی نخبگان اصفهانی موفق به کسب رتبه اول شدند و حضور ۳۰ نفر از نخبگان مهارتی در این زمینه قابل توجه بوده است. نتایج نهایی مسابقات طبق سیستم CIS حاکی از آن است که جوانان نخبه اصفهان با کسب ۶ مدال طلا در حرفه های آکوترونیک، رباتیک، کنترل صنعتی، خیاطی(فنآوری مد )، اتصالات چوبی، لوله کشی و گرمایشی ، ۶ مدال نقره در حرفه های  تراش CNC  ،ساخت و تولید تیمی ،فنآوری اطلاعات ،مدیریت سیستم های تحت شبکه ،الکترونیک ،طراحی مهندسی مکانیک وکابیت سازی چوبی ، ۳ مدال برنز  در حرفه های آجر چینی ،مکاترونیک و فنآوری اطلاعات ،راهکارهای نرم افزاری برای تجارت و ۸ مدالیون افتخار در حرفه های طراحی و توسعه وب ،فرزسی ان جی ،صافکاری خودرو ،تاسیسات الکترونیکی ،فنآوری طراحی گرافیک ،کاشی کاری دیوار و کف ،قنادی و جوشکاری  ،موفق به دریافت رتبه اول کشوری گردیدند . جلالی در ادامه ضمن تبریک این موفیت ،گفت :این افتخار ملی در سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل است با لطف حضرت حق و تلاش جوانان مهارت آموخته و نخبه اصفهانی کسب شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا