تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

هیأت امنا و مراکز فرهنگی بقاع و موقوفات باید انقلابی و بسیجی باشند

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،حجت‌الاسلام رضا صادقی  در نشست خبری که به مناسبت دهه وقف برگزارگردید،ضمن تبریک هفته بسیج به بیان برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به مناسبت دهه وقف پرداخت و افزود: با توجه به اینکه اداره اوقاف ۸۰ شناسه فرهنگی دارد، در اجرای شناسه‌های فرهنگی و همکاری در ساخت و ساز امامزادگان سطح استان با سازمان بسیج سازندگی و همچنین استقرار پایگاه‌های بسیج در بقاع متبرکه شاخص استان در جهت پیشبرد اهداف سازمان اوقاف اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: امامزادگان باید در جهت اجرای فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری در خدمت انقلاب و ولایت فقیه بوده و هیأت امنا و مراکز فرهنگی بقاع و موقوفات باید انقلابی و بسیجی باشند، در غیر این صورت وجهه قانونی و شرعی ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به لزوم اداره امامزادگان به صورت مردمی و هیأت امنایی، تأکید کرد: ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌ها باید در بخش هدایا و نذورات شفاف‌سازی کنند و همچنین مدیران و مسؤولان استان باید در اجرای برنامه‌های فرهنگی و طرح جامع امامزادگان احساس مسؤولیت داشته باشند تا بتوانیم به زائران خدمت‌رسانی بهتری داشته باشیم.

صادقی تصریح کرد: از صدا و سیمای مرکز اصفهان نیز انتظار می‌رود در جهت پوشش خبری برنامه‌های فرهنگی و پخش از شبکه استانی با اداره اوقاف همکاری داشته باشد.

*اخذ بیش از ۶۰۰ سند مالکیت برای موقوفات در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۵

صادقی همچنین با تأکید بر برخورد جدی محاکم قضایی با موقوفه خواران و متصرفان غیرقانونی موقوفات، گفت: از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان نیز تقاضا داریم در جهت تثبیت مالکیت موقوفات اقدام جدی داشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اخذ یک هزار و ۶۶ سند برای موقوفات در سال ۹۴، بیان داشت: در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۵ نیز بیش از ۶۰۰ سند برای موقوفات اخذ شده است؛ همچنین تا پایان سال جاری باید سه هزار و ۵۰۰ رقبه اخذ شود که تا کنون یک هزار و ۵۰۰ رقبه اخذ شده است(بعضی موقوفات یک سند و چند رقبه دارند).

صادقی بیان داشت در طول ۳۶ سال ۴ هزار و ۵۰۰ سند اخذ شده بود وقف در طول ۳ سال اخیر با تلاش‌های جهادی صورت گرفته ودر طول این مدت ۴ هزار سند اخذ شده است.

وی ضمن تشکر از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در جهت رفع اختلافات بین اوقاف و سازمان جنگل‌ها، اذعان داشت: بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین مورد اختلاف بین منابع طبیعی و اداره اوقاف بوده که ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آن تعیین تکلیف شده و سهم وقف دو هزار هکتار شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: ۴۵ امامزاده استان شامل قانون واگذاری ۵ الی ۱۵ هکتار زمین از طرف منابع طبیعی در جهت توسعه بقاع متبرکه سطح استان شده‌اند که تا به حال ۲۵ امامزاده تعیین تکلیف شده‌اند.

صادقی در ادامه به ذکر مثال‌هایی در زمینه اخذ سند مالکیت پرداخت و عنوان کرد: اخذ سند مالکیت یک دانگ از ۶ دانگ موقوفه مهدی و ابوالفضل نجفی به مساحت ۳۵۲ هکتار در سه راهی درچه، اخذ سند مالکیت ۶ دانگ موقوفه محمدحسین خان حصه به مساحت ۱۳۲ هکتار، اخذ سند مالکیت ۶ دانگ موقوفه ملک معروف به جعفرآباد به مساحت ۱۳۴ هکتار در خیابان کهندژ ازجمله این موارد است.

وی افزود: اخذ سند مالکیت ۶ دانگ موقوفه فضل‌آباد (تاکسیرانی، باغ فدک، زندان‌ها و خیابانی که در آن است)، اخذ سند مالکیت ۴۰ جریب در منطقه گرک یراق در خیابان باهنر و اخذ سند مالکیت موقوفه سلطان‌آباد (ملک) در خورزوق از دیگر نمونه‌های گرفتن سند مالکیت است.

*برگزاری همایش یاوران وقف/ برگزاری همایش رضویون در امامزاده اسحاق هرند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در تشریح برنامه‌های دهه وقف ضمن اشاره به داشتن ۲۰۰ برنامه در سطح استان در شهرستان‌ها، بیان داشت: برگزاری همایش یاوران وقف با حضور ائمه جمعه و مسؤولان فرهنگی سپاه در ۴ آذرماه در امامزاده سید محمد خمینی‌شهر، سخنرانی قبل از خطبه‌ها در سراسر استان، قرائت زیارت حضرت رسول(ص) در ۸ آذرماه در بقاع سراسر استان و به صورت ویژه در امامزاده آقا علی عباس بادرود با حضور هیئات مذهبی و سخنرانی آیت‌الله مقتدایی از جمله این برنامه‌ها است.

صادقی یکی دیگر از برنامه‌ها را دیدار با امام جمعه اصفهان، استاندار و شهردار اصفهان عنوان کرد و گفت: به صدا در آمدن زنگ وقف در ۹ آذرماه در دبیرستان کاروان ادب، همایش رضویون در روز شهادت امام رضا(ع) با حضور هیئات مذهبی در امامزاده اسحاق هرند و قرائت زیارت عاشورا، عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدا در گلستان شهدا با حضور مردم و کارکنان اداره اوقاف از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

وی همچنین به عیادت از جانبازان مجتمع شهید رجایی اشاره کرد و اظهار کرد: نشست تخصصی وقف با جامعه مهندسین، حضور در رادیو و تلویزیون و نشست ویژه وقف در صدا و سیمای مرکز اصفهان و توزیع بروشورهای وقف جهت اطلاع‌رسانی برنامه نیز از برنامه‌های این دهه است.

*اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم با ثبت نام بیش از ۳۰ هزار نفر

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در توضیح سایر برنامه‌های این اداره، عنوان داشت: در راستای طرح بصیرت عاشورایی دو موکب در مرز مهران و چذابه به مدت ۸ روز برپا شد و طرح توزیع غذای داغ اجرا شد.

صادقی به اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم در راستای تأکید رهبر معظم انقلاب بر داشتن ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور اشاره داشت و مطرح کرد: در سال ۹۵ بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت رایگان با حضور ۶۰۰ مربی در این طرح ثبت نام کرده‌اند و ستاد حفظ مجازی قرآن در استان در کنار علامه مجلسی فعال بوده و آماده خدمت‌رسانی به حافظان و قرآن‌پژوهان است.

وی اضافه کرد: طرح آرامش بهاری، نشاط معنوی، دهه کرامت و روز بزرگداشت امامزادگان، توزیع ۳۶۷ بسته مهر تحصیلی به دانش آموزان بی‌بضاعت و برگزاری مسابقات قرآنی از دیگر برنامه‌های این اداره بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان همچنین به وقف‌های جدید در استان اشاره داشت و گفت: این وقف‌ها در راستای کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت، زوج‌های جوان، وقف در زمینه قرآنی، پژوهشی، سلامت و کمک به بیماران صعب‌العلاج از جمله این وقف‌های جدید است.

صادقی با اشاره به ساخته شدن سه اداره در سال گذشته در سطح استان، بیان کرد: ساختمان اداره اوقاف در اردستان و مبارکه افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده است، اداره اوقاف آران و بیدگل نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

وی در زمینه بحث عمرانی امامزادگان نیز اذعان کرد: کار عمرانی در بیش از ۷۰ درصد امامزادگان شاخص استان در جریان است؛ در برنامه مصوب سال جاری ۳۸ هزار متر مربع کار عمرانی بوده که قطعاً بالای ۱۲۰ درصد آن تا پایان سال انجام می‌شود.

* مسؤولانی که ادارات آنان در موقوفات تصرف دارند، نسبت به ادای دین خود اقدام کنند 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: آموزش و پرورش ۳٫۵ میلیارد تومان، سازمان ورزش و جوانان بالای دو میلیارد تومان و اداره کل ارشاد اسلامی استان بالای ۲۵ میلیون تومان به اداره اوقاف بدهی دارند؛ مدیران و مسؤولانی که ادارات آنان در موقوفات تصرف دارند، نسبت به ادای دین خود اقدام کنند.

صادقی اضافه کرد: مجموع وصولی‌های استان حدود هفت میلیارد تومان است؛ در زمینه بدهی‌های ادارات به سازمان اوقاف ۳۰۰ پرونده مفتوح در محاکم قضایی داریم که رأی بیش از ۹۰ درصد پرونده‌ها به نفع موقوفات صادر شده است؛ امیدواریم با همکاری استانداری بتوانیم مطالباتمان را از ادارات دولتی اخذ کنیم.

*دهه وقف فرصتی مغتنم برای آگاهی بخشی به مردم در زمینه وقف و آثار آن 

وی دهه وقف را فرصت مغتنمی برای بیان عملکرد اداره اوقاف جهت آگاهی بخشی به مردم و بیان آثار وقف دانست و بیان داشت: در کل کشور استان اصفهان در حوزه ساخت و ساز امامزادگان و اهمیت ویژه به فرزندان ائمه در بین استان‌ها الگو بوده و همچنان نیازمند کمک خیران و واقفان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان همچنین به ۶ پروژه اقتصادی موقوفات با مشارکت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: احداث مجموعه تجاری، پارک رایانه‌ای و باغ بانوان شهر ورنامخواست در زمینی به مساحت ۳۵ هزار متر مربع، مجتمع مسکونی ۴۸ واحدی سده لنجان در زمینی به مساحت ۴ هزار و ۸۰۰ متر مربع  و مجتمع مسکونی زینت ذکائی از این طرح‌هاست.

صادقی ادامه داد: احیای مجتمع مسکونی حسین شاهی در شهر اصفهان، مجتمع تجاری حمام دهان سمیرم، مجتمع تجاری اداری در کاشان از دیگر پروژه‌های مطرح شده است و همه این ۶ پروژه در حال اجرا است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در سال جدید ۱۴۶ وقف جدید داشته‌ایم، گفت: شهرستان‌های فریدن و فریدون‌شهر از نظر تعداد و از نظر ریالی اصفهان، نجف‌آباد و کاشان بیشترین وقف را داشته‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا