پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

استفاده از ظرفیت سرمایه‌ گذاران برای اجرای بهتر نیات واقفان نیک اندیش اصفهانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا اسماعیل پور، با بیان اینکه در محدوده اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک اصفهان هزار و ۱۶۳ وقف ‌نامه به ثبت رسیده است، اظهار داشت: این تعداد وقف‌نامه در سه نوع متصرفی (۱۰۱۴ عدد)، موقوفات غیر متصرفی (۱۵۲عدد) شش موقوفه اشتراک و تولیه است که هم اوقاف و هم متولی در اداره آن نقش دارند و در نهایت می‌توان گفت در ناحیه یک اوقاف شهرستان اصفهان چهار هزار و ۳۸۲ رقبه وجود دارد.
وی با بیان اینکه در سال جاری ۴۱ موقوفه از این ناحیه وارد سامانه جامع بقاع متبرکه و موقوفات کشور شده است، اضافه کرد: همچنین در این بازه زمانی چهار موقوفه جدید به ثبت رسیده است که دو مورد انتفاعی و دو مورد منفعتی است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان اصفهان با بیان اینکه تنظیم اسناد اجاره یکی از وظایف اوقاف است، افزود: موقوفاتی که قبل از سال۸۶  در اختیار مردم قرار گرفته یا سرقفلی دارد و یا حق کسب پیشه دارد و بعد از سال ۷۶ به صورت یکساله از طریق مزایده با قیمت واقعی روز به مستاجرین واگذار می ‌شود.
وی یکی از وظایف اوقاف را تثبیت موقوفات با گرفتن سند عنوان کرد و افزود: در این راستا از ابتدای سال جاری در این ناحیه ۶۶ سند دریافت شده که از مهم‌ترین آنها موقوفه محمد حسین خان اهاب با متراژ یک میلیون و ۳۴۴ هزار متر مربع که با همکاری مدیر کل اوقاف و امور خیریه و مدیرکل ثبت اسناد با نیت روضه خوانی به ثبت رسیده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا اسماعیل ‌پور با بیان اینکه در سال جاری دو هزار و ۳۱۵ مورد تایید اطلاعات نیات در اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان اصفهان به ثبت رسیده است، اضافه کرد: همچنین از این ناحیه از ابتدای سال جاری ۶۲ پرونده مفتوحه در مراجع قضایی مختومه شد که اکثر آنها در خصوص عدم پرداخت اجاره و دریافت مطالبات بوده است.
وی ادامه داد: یکی از دستورات رهبر معظم انقلاب(دامت برکات) در سازمان اوقاف ورود اطلاعات GIS در سامانه جامع بقاع متبرکه و  موقوفات بوده است که در یک سال گذشته ۳ هزار و ۱۹۵ رقبه وارد این سامانه شده‌اند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه شهرستان اصفهان با بیان اینک ارزش گذاری موقوفات نیز از دیگر وظایف اداره اوقاف است، افزود: در این راستا ۳ هزار و ۱۹۵ رقبه از موقوفات را ارزش ‌گذاری کردیم که ارزش آنها سال به سال تغییر می‌کند.
وی با بیان اینکه هر سال ۲۰ درصد افزایش اجاره بهای موقوفات را داریم، تصریح کرد: البته باید توجه داشته باشیم که میزان اجارات موقوفات بسیار ناچیز است.
حجت‌ا لاسلام و المسلمین محمد رضا اسماعیل پور کار اوقاف را کار دینی عنوان کرد و گفت: کار ما تلفیقی از قانون و دین است و بیشترین موقوفات مربوط به مسایل دینی است.
وی با بیان اینکه وقف ترویج فرهنگ موقوفاتی را نیز داریم، اضافه کرد: درآمد این موقوفات صرف برگزاری مسابقات و آموزش‌هایی در این زمینه می ‌شود.
رئیس ادار اوقاف و امور خیریه ناحیه شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه ستاد حفظ قرآن این ناحیه در کتابخانه علامه مجلسی مستقر است، افزود: پنج هزار و ۷۰۰ نفر در این ناحیه در این طرح مشارکت کردند که مربیان آنها از بین خودشان و پس از کسب دوره‌ ای آموزشی در قم به این کار اقدام می‌کنند.
وی با بیان اینکه در ناحیه یک ۷۳ بقعه داریم، گفت: برخی از این ها را می‌توانند مردم زیارت کنند که از مهم‌ترین آنها مقبره علامه مجلسی(ره)، امامزاده زینب بنت موسی بن جعفر(ع)، امامزاده شاه میر حمزه(ع)، امامزاده جعفر(ع)، امامزاده ستی فاطمه(س) و …. است.
حجت‌ الاسلام و المسلمین محمد رضا اسماعیل پور در ادامه با بیان اینکه قسمتی از موقوفات شهر اصفهان مربوط به حوزه‌‌های علمیه است، افزود: ما این موقوفات را اداره می‌ کنیم و درآمد آن را برای صرف امور جاریه حوزه‌های علمیه صرف می ‌کنیم.
وی با بیان اینکه برخی از موقوفات برای فقرا و نیازمندان وقف شده‌اند، تصریح کرد: همچنین در حوزه وقف و سلامت نیز موقوفاتی را داریم که از آن جمله بیمارستان سید الشهدا و بیمارستان امیرالمونین در شهراصفهان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان اصفهان در ادامه با بیان اینکه در سال جاری در دهه وقف روزی به نام وقف و اقتصاد مقاومتی نیز نامگذاری شده است، ابراز داشت: در این زمینه استفاده از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته است که در این زمینه سرمایه‌ گذاران می‌ توانند با استفاده از زمین‌ های موقوفه سرمایه ‌گذاری داشته باشند.
وی در ادامه افزود: در این زمینه موقوفه حسین شاهی با ۳۰۰ میلیون تومان و موقوفه زینت ذکایی با ۵۰۰ میلیون تومان به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری واگذار شده است.
حجت‌ الاسلام و المسلمین محمد رضا اسماعیل پور در بحث عمرانی بقاع متبرکه ناحیه یک اصفهان نیز ابراز داشت: از ابتدای سال جاری دو میلیارد تومان در این ناحیه هزینه شده است که محل درآمد آن از محل نذورات و کمک خیرین بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا