اقتصاد پرداخت و بانکپیشخوانعناوین اخبار

سود بانکی تااسفند کاهش نمی‌یابد/پرداخت وام ازدواج به۱.۲میلیون نفر

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران از مهر،میرمحمدصادقی  در مورد آخرین وضعیت تسهیلات دهی بانکها گفت: بانک مرکزی خود را ملزم به ارایه عملکرد بخش اعتباری می داند چراکه تصمیمات دولت در بخش اعتباری، به منصه ظهور می رسد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی افزود: در بخش قرض الحسنه ازدواج پس از ابلاغ قانون بودجه ٩۵ که بانکها را مکلف به ارایه وام قرض الحسنه ازدواج کرده بود، پرداخت وام ها آغاز شد که بر این اساس مقرر شد تمامی متقاضیان قبل و بعد از ابلاغ بودجه، مشمول پرداخت وام شوند.

وی تصریح کرد: به بانکها ابلاغ شد تا همه افراد متقاضی را مشمول پرداخت وام ده میلیونی کنند که بر این اساس از ابتدای سال ٩۴ تا شانزده آذر سال قبل ۵٨٠ هزار فقره وام ازدواج به میزان دو هزار و ۴۵۰میلیاردتومان پرداخت شد؛  امسال نیز ۵٩٠ هزار نفر مبلغ۵ هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان وام گرفتند.

وی ادامه داد:در سال جاری به  ۹۰ هزار نفر در مردادماه، ١١٠ هزار نفر در شهریور، ۹۰ هزار نفر در مهر ماه  و ٨۶ هزار نفر در  ابان ماه تسهیلات ده میلیون تومانی پرداخت شده است.

به گفته میرمحمد صادقی، هفده هزار نفر ایثارگر از تسهیلات بیست میلیون تومانی دریافت کرده اند که رشد دو تا سه برابری داشته است.

این مقام مسئول اظهار کرد: از ابتدای راه اندازی سامانه تاکنون ٨ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر تسهیلات ازدواج گرفته اندو در حالی که در سال ٩٣ تعداد بانکها فقط ۱۲ بانک بود،  اکنون همه بانکها وارد سامانه شده اند.

میرمحمد صادقی گفت: شکواییه به بانک مرکزی این بود که برخی بانکها سامانه را محدود کرده اند؛ دلیل آن نیز آن است که حجم  ثبت نام یک بانک افزایش می یابد که بانک مرکزی به طور موقت بانک را مسدود می کند تا متقاضیان به سایر بانکها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم؛ این در حالی است که هم اکنون ۶۴٢ هزار نفر در صف هستند که از این رقم ٣۴۴ هزار نفر مراحل تکمیل پرونده را سپری می کنند.

تسهیلات تولیدی موجب رونق شده است 

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین درمورد تسهیلات خروج از رکود حوزه صنعت گفت: بانک مرکزی و دولت برای واحدهای کوچک و متوسط نیز تسهیلاتی در جهت ایجاد رونق در نظر گرفته اند که بر این اساس محدودیتهایی همچون بهره مالکانه، بدهی جاری و چک برگشتی حذف شد و بالغ بر ١٢ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که ۱۷ هزار و ۷۰۰ بنگاه را شامل می شود.

وی ادامه داد: از این رقم ۵۵٠٠ میلیارد تومان مشتری بانکها  و مابقی از طریق معرفی کارگروههای استانی بوده است. سقف ۱۶هزار میلیارد تومان تنها یک سقف اولیه است که قابلیت افزایش دارد.

وی تصریح کرد: بررسی وزارت صنعت و بانک مرکزی نشان داد که تسهیلات پرداخت شده، باعث رونق حوزه تولید شده است.

میرمحمد صادقی ادامه داد: در هفت ماهه امسال ٢٨٧ هزار میلیارد تومان کل تسهیلات پرداختی بانکهای کشور بوده که ٩٢ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است امیدواریم رشد تسهیلات در سه ماهه اخر سال جاری ادامه داشته باشد.

صدور ۳۵۰هزار کارت خرید اعتباری

این مقام مسئول بانک مرکزی به عملکرد بانکها در حوزه اعطای کارت اعتباری اشاره کرد و گفت: در حوزه کارت اعتباری نیز دو نوع کارت داشتیم که ۴٢٠٠ میلیارد تومان اعتبار از طریق سه بانک به برخی افراد مشمول پرداخت شد که منابع آن از سوی بانک مرکزی تامین شده است؛ البته این اعتبار تا پایان سال نیز تمدید شده است و سه بانک مکلفند نسبت به ارایه کارت خرید کالای ایرانی اقدام کنند.

وی ادامه داد: در بخش کارت عام نیز در سه نوع کارت ده، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی کار با توجه به منابع و مصارف بانکها در حال انجام است. بر این اساس ٣۵٠ هزار کارت اعتباری برای متقاضیان از سوی ۱۲ بانک صادر شده است که نرخ سود ۱۸ درصد را برای متقاضیان دارد. بر این اساس بانکهای رفاه، ملی، تجارت، سپه، پست بانک، آینده، انصار، ملت، پاسارگاد، شهر، پارسیان و خاورمیانه در این طرح مشارکت دارند و کارت اعتباری عام صادر کرده اند؛ ضمن اینکه بالغ بر ١٠٢ هزار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر کرده اند.

میانگین نرخ بهره بین بانکی ۱۹ درصد است

وی در مورد بازار بین بانکی نیز گفت: امسال با توجه به تکالیفی که بانک مرکزی و سیستم بانکی داشتند، بانکها مبالغ عمده ای را برای برخی پروژه ها از جمله خرید گندم و بیمه سلامت پرداخت کردند و با اقدامات بانک مرکزی توانستیم نرخ میانگین بازار را کنترل کنیم و این نرخ اکنون به ١٨.٩ درصد رسیده است. البته در بازار نرخ ١٧درصد، ١٨ درصد و حتی ٢٠ و ٢۴ درصد هم داشتیم ولی اکنون نرخ میانگین بهره بین بانکی حدود ١٩ درصد است.  اکنون ٩٨ درصد معاملات بین بانکی یک شبه است.

به گفته میرمحمد صادقی، در حوزه مسکن نیز اقدامات خوبی انجام شده و بانک مرکزی مصمم به همکاری با وزارت راه و شهرسازی است تا بازار مسکن رونق گیرد.

این مقام مسئول بانکی همچنین تاکید کرد که نرخ سود بانکی تا پایان سال کاهش نخواهد یافت.

پرداخت وام ازدواج در اسرع وقت

میرمحمدصادقی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که یک متقاضی بعد از تکمیل مدارک دریافت وام ازدواج چه مدت زمانی باید در صف باقی بماند؟ گفت: بعد از تکمیل مدارک، موضوع منابع بانک‌ها مهم است به این معنا که اگر بانک‌ها منابع کافی در اختیار داشته باشند، می‌توانند به سرعت وام متقاضیان را بپردازند و این بستگی به منابع بانکی دارد، اما تأکید بانک مرکزی این بوده که در حداقل زمان تسهیلات پرداخت شود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی افزود: طی هشت ماهه ابتدای سال جاری میزان پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج ۲ تا ۲.۵ برابر شده است که نسبت به سال قبل افزایش پرداختی ها را نشان می‌دهد بخصوص اینکه بانک ها بخش عمده ای از منابع خود را به ارائه تسهیلات قرض الحسنه اختصاص داده اند.

توصیه بانک مرکزی به متقاضیان وام ازدواج

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه امکان تغییر بانک عامل از سوی متقاضیان در صف مانده برای دریافت تسهیلات وام ازدواج از یک بانک تصریح کرد: امکان جابجایی وجود دارد اما ما به متقاضیان توصیه نمی‌کنیم چرا که اگر پرونده خود را از یک بانک به بانک دیگری انتقال دهند، در انتهای صف قرار می‌گیرند و ممکن است پروسه پرداخت آنها طولانی شود.

میرمحمد صادقی در خصوص تعداد اندک پرداختی‌ وام قرض‌الحسنه ازدواج از سوی دو بانک توسعه صادرات ایران و ونزوئلا گفت: ممکن است مدیران عامل این دو بانک مواردی را مطرح کنند که سقف اندک تسهیلات پرداختی را نشان دهد اما بانک مرکزی بر اساس منابع و مصارف این بانک‌ها سهمیه ای برایشان در نظر گرفته که باید بر مبنای آن عمل نمایند ضمن اینکه ما نیز بر روی عملکرد آنها نظارت خواهیم داشت.

مخالفت بانک مرکزی با ارایه نرخ سود پایین به سپرده‌های دریافت کارت اعتباری

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر ارائه کارت اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی تنها به شرط سپرده در برخی بانک‌ها خاطرنشان کرد: اینکه یکی از وثایق مورد نیاز بانک ها برای ارائه کارت اعتباری، سپرده بانکی باشد، در بخشنامه دیده شده اما سودی که برای این سپرده در نظر گرفته می‌شود باید در حیطه مصوبات شورای پول و اعتبار یعنی ۱۵ درصد در سال باشد؛ بنابراین اگر برخی بانک‌ها در ازای ارائه کارت اعتباری، سپرده دریافت کرده و سود کمتر از ۱۵ درصد را بپردازند، تخلف کرده‌اند.

وی تصریح کرد: البته بانک‌ها می‌توانند مشتریان خود را رتبه‌بندی و اعتبارسنجی کنند و برخی مشتریان سایر وثایق به جز سپرده را دریافت نماینده اما اینکه ارائه کارت اعتباری تنها مشروط به سپرده یکساله باشد، پذیرفته شده نیست.

میرمحمد صادقی معتقد است: اگر بانک‌ها ساز و کار تخفیف مشتری و فروشنده و نرخ سود پایین را اعمال کنند، فضای رقابتی را پیش‌رو خواهند داشت که می‌تواند رونق را نیز در بخش اعتباردهی و تأمین مالی مردم منجر شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود اوراق تسهیلات مسکن نیز گفت: چنانچه نرخ سود اوراق مسکن کاهش یابد، ممکن است انگیزه خواب سپرده برای دریافت وام‌هایی همچون مسکن جوانان و مواردی از این دست را کاهش دهد بنابراین تمام تلاش ما این است که بتوانیم سپرده‌های تعهدی را نیز در بانک ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: اوراق سپرده دریافت وام مسکن، تعهدی را پشت خود ندارد در حالی که در مواردی همچون صندوق پس‌انداز مسکن یکم، خواب سپرده وجود دارد و اگر ما به سمت کاهش نرخ سود اوراق سپرده پیش رویم، انگیزه برای سپرده های تعهدی کم خواب شد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، نرخ سود اوراق مسکن را هم اکنون ۱۸ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: این نرخ برای افرادی که مایل به خرید سریع تسهیلات مسکن هستند، مناسب به نظر می‌رسد.

میرمحمد صادقی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر ارائه کارت اعتباری خرید کالا به متقاضیان وام قرض الحسنه ازدواج با سود چهار درصد نیز گفت: در گذشته این مکانیزم وجود داشت اما بعد از افزایش وام قرض الحسنه ازدواج به ۱۰ میلیون تومان، کمتر متقاضی برای این موضوع وجود دارد که گزینه خرید کالا را به جای دریافت وام انتخاب کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا